Europejska bran?a ubezpieczeniowa prze?ywa trudny okres transformacji cyfrowej. W ?rodowisku, w którym transakcje s? nadal dokonywane g?ównie na papierze, przej?cie na technologi? cyfrow? wymaga nie lada odwagi.
W ci?gu ostatnich kilku lat cz?sto zg?aszano obawy dotycz?ce gotowo?ci sektora ubezpiecze? do przej?cia od papieru do systemów cyfrowych, a nawet w?tpliwo?ci co do ch?ci bran?y w tym zakresie. Presja powolnego wzrostu gospodarczego i niskich stóp procentowych zmniejszy?a zyski, ale g?ównym problemem dla sektora sta?a si? jego zdolno?? do przej?cia na technologi? cyfrow?. Ubezpieczyciele s? przecie? przyzwyczajeni do radzenia sobie ze wzrostami i spadkami stóp procentowych. Z drugiej strony, transformacja cyfrowa jest dla nich nowym wyzwaniem.
W ostatnim globalnym badaniu przeprowadzonym przez KPMG zapytano ponad 100 prezesów firm ubezpieczeniowych o ich plany dotycz?ce przej?cia na system cyfrowy. Chocia? 61% respondentów postrzega ten prze?om technologiczny jako szans?, a nie zagro?enie, mniej ni? po?owa badanych deklaruje zwi?kszenie inwestycji w innowacje technologiczne w ci?gu najbli?szych trzech lat.
W rozmowach z Financial Times Jon Hocking, analityk z Morgan Stanley w Wielkiej Brytanii, podsumowa? problem nast?puj?co: by?a jedn? z pierwszych, które wykorzystywa?y technologi? w latach 70-tych i 80-tych, a cz??ci? wyzwania jest to, ?e maj? one bardzo z?o?on? infrastruktur? IT. Wy??czenie tego wszystkiego i przej?cie na nowy system jest trudne.
Du?e firmy ubezpieczeniowe sk?aduj? ogromne ilo?ci papierowej dokumentacji – wszystko jest archiwizowane przez dziesi?tki lat, cz?sto w odleg?ych lokalizacjach, aby zmniejszy? koszty przechowywania. Archiwa musz? by? zabezpieczone przed kl?skami ?ywio?owymi i dzia?alno?ci? przest?pcz?, a dost?p do nich ma tylko upowa?niony personel. A wszystko to ma swoj? cen? – tak?, która nieuchronnie obni?a mar?e.
Jednym z g?ównych problemów stoj?cych przed sektorem ubezpiecze? jest to, ?e podczas, gdy ma?e firmy z bran?y fintech proponuj? innowacyjne produkty wykorzystuj?ce nowe technologie Internetu przedmiotów (IoT), tradycyjne podmioty usi?uj? wype?ni? luk? za pomoc? transakcji w formie papierowej, nie cyfrowej.
Równie? w Europie firmom ubezpieczeniowym nie?atwo wygra? wojn? z papierem. Na przyk?ad prawo UE stanowi, ?e dokumenty zwi?zane z umow? ubezpieczenia na ?ycie musz? by? przechowywane przez 10 lat po wyga?ni?ciu umowy. A w razie wypadku samochodowego informacje o wypadku nale?y zebra? w znormalizowanym dokumencie, który jest wype?niany r?cznie wraz z kopi? wykonan? przez kalk?, której zeskanowanie lub odczyt maszynowy jest prawie niemo?liwy.
Czy warto digitalizowa? wszystkie papierowe archiwa? Z pewno?ci? nie, poniewa? ogromna wi?kszo?? archiwalnych dokumentów zostanie zniszczona bez konieczno?ci ponownego przegl?dania, a koszty digitalizacji, indeksowania i przechowywania dokumentów w formie cyfrowej by?yby olbrzymie.
Czy jest mo?liwe ca?kowite obycie si? bez papieru? Z pewno?ci? nie, bior?c pod uwag? fakt, ?e niektóre dokumenty nadal musz? by? w formacie papierowym (chocia? ró?ni si? on w zale?no?ci od kraju), a niektóre dokumenty, takie jak kopie wykonane przez kalk?, nie mog? by? digitalizowane. Wi?c jakie jest rozwi?zanie?
Realn? opcj? jest stworzenie pomostu mi?dzy dwoma ?wiatami, w którym dokumenty papierowe i cyfrowe mog? skutecznie i wydajnie wspó?istnie?. Inteligentne rozwi?zania do przechwytywania dokumentów, mog?yby na przyk?ad wykorzysta? istniej?ce wielofunkcyjne infrastruktury drukarek do skanowania, weryfikacji, wyodr?bniania, indeksowania i kierowania informacji z dokumentów papierowych, ??cz?c je p?ynnie z firmow? infrastruktur? danych cyfrowych. Dzi?ki temu wiele typowych procesów mo?e by? znacznie bardziej efektywnych. Pracownicy cz?sto po?wi?caj? du?o czasu na r?czne przetwarzanie dokumentów dotycz?cych roszcze?, a nast?pnie na korygowanie b??dów zwi?zanych z wpisywaniem danych. Jednak dzi?ki inteligentnemu przechwytywaniu pracownicy mog? skanowa? i digitalizowa? dokumenty papierowe w miejscu ich powstawania – na przyk?ad w biurze agenta lub innym odleg?ym miejscu. Dzi?ki temu przetwarzanie dokumentów staje si? ?atwiejsze, mniej jest czynno?ci wykonywanych r?cznie i mniej wyszukiwania w?a?ciwych informacji.
Dzi?ki stworzeniu pomostu pomi?dzy obydwoma ?wiatami papier i technologia cyfrowa mog? wspó?istnie?, a procesy biznesowe staj? si? bardziej spójne. W rezultacie firmy ubezpieczeniowe mog? pozosta? skoncentrowane na kliencie, zapewniaj?c lepsz?, efektywn? obs?ug?, która harmonijnie ??czy stare z nowym.