Jak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez nale??c? do Salesforce firm? MuleSoft, wyzwania zwi?zane z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników IT maj? obecnie du?y wp?yw na decyzje dotycz?ce inwestycji w technologie. Raport pt. „2022 IT Leaders Pulse” pokazuje, ?e prawie trzy czwarte (73%) kierowników dzia?ów informatycznych zgadza si?, ?e pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników IT nigdy nie by?o trudniejsze, a prawie wszyscy (98%) respondenci twierdz?, ?e kwestia ta wp?ywa na decyzje inwestycyjne ich przedsi?biorstwa w zakresie technologii.
W raporcie wskazano równie?, ?e dzisiejsi kierownicy dzia?ów informatycznych wykorzystuj? technologi? do zapewniania swoim pracownikom i klientom obs?ugi bardziej dostosowanej do ich potrzeb. Wi?kszo?? (86%) kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi obecnie, ?e obs?uga, jak? przedsi?biorstwo zapewnia swoim pracownikom i klientom, jest równie wa?na jak jej produkty i us?ugi, a czterech na pi?ciu respondentów zgadza si?, ?e udoskonalone technologie zorientowane na potrzeby klientów (86%) i pracowników (85%) maj? kluczowe znaczenie dla konkurencyjno?ci ich przedsi?biorstw.
– Ci?gle zmieniaj?ce si? warunki ekonomiczne sprawiaj?, ?e technologia staje si? jeszcze bardziej nieodzowna dla zapewnienia sukcesu firmy w ka?dym obszarze dzia?alno?ci, w tym w sprzeda?y, us?ugach, marketingu, handlu i IT – powiedzia? Matt McLarty, globalny dyrektor ds. technicznych, MuleSoft. – Poniewa? kierownicy dzia?ów informatycznych zmagaj? si? z problemem obsadzania stanowisk w celu sprostania temu dodatkowemu zapotrzebowaniu, tradycyjne dzia?ania w tym zakresie sta?y si? niewystarczaj?ce. Zamiast tego kierownicy dzia?ów informatycznych musz? wprowadzi? teraz szersze, obejmuj?ce ca?? firm? usprawnienia procesów dzi?ki automatyzacji, które zwi?kszaj? innowacyjno??, poprawiaj? obs?ug? u?ytkowników i przyspieszaj? rozwój.
Presja zwi?zana z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników IT wp?ywa na decyzje dotycz?ce inwestycji w technologie
Prawie dziewi?ciu na dziesi?ciu (87%) kierowników dzia?ów informatycznych zgadza si?, ?e inwestowanie w ludzi jest niezmiernie wa?ne. W rezultacie wi?kszo?? respondentów planuje w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy zainwestowa? w popraw? samopoczucia pracowników IT (82%) i podnoszenie kwalifikacji (78%), przy czym obie te kwestie wyprzedzaj? zwi?kszanie zatrudnienia w IT (68%). Wnioski z raportu:
„Wielka rezygnacja” spowodowa?a luki kompetencyjne w poszczególnych obszarach IT: prawie wszyscy (98%) kierownicy dzia?ów informatycznych twierdz?, ?e spowodowa?a ona powstanie luk kompetencyjnych w dziale IT w ich przedsi?biorstwie, przede wszystkim w zakresie architektury i rozwi?za? informatycznych (60%) oraz zarz?dzania chmur? i infrastruktur? (45%).
Przedsi?biorstwa realizuj? projekty zwi?zane z automatyzacj? i samoobs?ug?: wielu kierowników dzia?ów informatycznych wprowadza automatyzacj? i samoobs?ug?, aby rozwi?za? problem pog??biaj?cej si? luki kompetencyjnej. We wszystkich bran?ach 58% przedsi?biorstw automatyzuje zadania i procesy, a 53% umo?liwia pracownikom nietechnicznym korzystanie z narz?dzi automatyzacji w celu zaspokojenia ich potrzeb.
Kierownicy dzia?ów informatycznych s? oceniani pod k?tem zapewniania wysokiej jako?ci obs?ugi u?ytkowników: ponad po?owa jest obecnie oceniana pod k?tem produktywno?ci pracowników (52%), a wielu równie? pod k?tem obni?enia i optymalizacji kosztów (50%), obs?ugi klientów (48%) oraz komfortu pracowników (46%).
Usprawnienia procesów zwi?kszaj? innowacyjno?? i efektywno??
Podczas gdy zapewnienie wysokiej jako?ci obs?ugi jest kluczow? kwesti?, strategia informatyczna i biznesowa zorientowana na potrzeby ludzi wymaga efektywnych procesów. Ponad po?owa kierowników dzia?ów informatycznych (54%) uwa?a, ?e przep?ywy pracy zachodz?ce mi?dzy zespo?ami informatycznymi i biznesowymi mog?yby zosta? znacznie usprawnione. Raport zwraca równie? uwag? na nast?puj?ce kwestie:
Istniej?ce procesy IT stanowi? w?skie gard?o: dziewi?ciu na dziesi?ciu (91%) kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi, ?e istniej?ce procesy informatyczne ograniczaj? wydajno??. Wyzwania zwi?zane z procesami s? równie? wymieniane jako czynnik negatywnie wp?ywaj?cy na innowacyjno?? (91%), wdra?anie technologii (92%), obs?ug? klientów (92%) i obs?ug? pracowników (93%).
Usprawnienia procesów s? wysoko na li?cie priorytetów: prawie po?owa (46%) kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi, ?e usprawnienie procesów jest priorytetem dla ich przedsi?biorstwa w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.
??czone zespo?y zwi?kszaj? efektywno?? procesów: wi?kszo?? respondentów szuka mo?liwo?ci ??czenia zespo?ów w celu usprawnienia procesów i rozwi?zania problemów zwi?zanych z procesami. W sk?ad zespo?ów ??czonych wchodz? pracownicy z ró?nych obszarów – posiadaj?cy wiedz? z zakresu technologii i analityki, jak równie? wiedz? specjalistyczn? – którzy s? wspó?odpowiedzialni za wyniki biznesowe i technologiczne. Ponad dwie trzecie (69%) przedsi?biorstw utworzy?o zespo?y ??czone lub jest w trakcie ich tworzenia, a 22% planuje to zrobi? w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.
Co wi?cej, w?ród przedsi?biorstw maj?cych ju? zespo?y ??czone 63% kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi, ?e zespo?y te by?y bardzo skuteczne w pomaganiu dzia?owi biznesowemu w realizacji jego celów.
Automatyzacja oraz narz?dzia wymagaj?ce niewielkiej ilo?ci kodu lub niewymagaj?ce go wcale zwi?kszaj? wydajno?? i usprawniaj? obs?ug? u?ytkowników
Zastosowanie technologii zwi?ksza mo?liwo?ci i nap?dza rozwój dzia?alno?ci. Przedsi?biorstwa wykorzystuj? najlepsze technologie do zapewnienia nowej jako?ci obs?ugi klientów i pracowników. Cho? strategia ta pozwala zwi?kszy? elastyczno??, czterech na pi?ciu (81%) kierowników dzia?ów informatycznych przyznaje, ?e takie podej?cie oznacza, ?e ich przedsi?biorstwo musi zmaga? si? ze z?o?ono?ci? ?rodowiska informatycznego.
Problemy zwi?zane z integracj? pozostaj? aktualne: wi?kszo?? kierowników dzia?ów informatycznych uwa?a, ?e projekty integracji danych lub systemów trwaj? zbyt d?ugo (66%) i s? zbyt kosztowne (69%). Jednocze?nie ponad dwie trzecie (68%) przyznaje, ?e brak integracji danych lub systemów powoduje niespójno?? w obs?udze klientów. W rezultacie prawie wszyscy (98%) kierownicy dzia?ów informatycznych twierdz?, ?e na decyzje dotycz?ce nowych inwestycji wp?ywa mo?liwo?? integracji danego narz?dzia z istniej?c? technologi?.
Firmy wykorzystuj? narz?dzia wymagaj?ce niewielkiej ilo?ci kodu lub niewymagaj?ce go wcale: wielu kierowników dzia?ów informatycznych stosuje takie narz?dzia, aby umo?liwi? u?ytkownikom biznesowym zapewnianie i testowanie nowej jako?ci obs?ugi. Prawie wszystkie przedsi?biorstwa (96%) korzystaj? obecnie z narz?dzi wymagaj?cych niewielkiej ilo?ci kodu lub niewymagaj?cych go wcale, a 36% planuje zwi?kszy? ich wykorzystanie w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.
Dojrza?o?? automatyzacji ro?nie, ale jest jeszcze pole do usprawnie?: wiele przedsi?biorstw wdro?y?o automatyzacj?, aby poprawi? obs?ug? klientów i jako?? produktów. Dwie trzecie przedsi?biorstw (67%) w wi?kszo?ci lub w pe?ni zautomatyzowa?o swoje procesy IT, a wiele z nich wprowadzi?o podobny poziom automatyzacji w innych obszarach biznesowych – w tym w obs?udze klienta (59%), finansach (60%), marketingu (58%), sprzeda?y (56%) i HR (55%). Jednak?e odsetek przedsi?biorstw, które wprowadzi?y pe?n? automatyzacj? procesów, pozostaje do?? niski – ?rednio 23% firm twierdzi, ?e uda?o im si? to osi?gn?? we wszystkich obszarach biznesowych.
– Obecna sytuacja ekonomiczna nie pozostawia kierownikom dzia?ów informatycznych wyboru – musz? robi? wi?cej za mniej. Narz?dzia s? po to, aby umo?liwi? wi?kszej liczbie u?ytkowników tworzenie rozwi?za? cyfrowych oraz pomóc ich przedsi?biorstwom w rozwoju przy jednoczesnym zwi?kszeniu efektywno?ci. Dzi?ki automatyzacji procesów tam, gdzie jest ona wykonalna, kierownicy mog? szybciej uzyskiwa? korzy?ci oraz przyspiesza? wprowadzanie innowacji – doda? McLarty.
Metodologia
Raport firmy MuleSoft pt. „IT Leaders Pulse” zosta? opracowany we wspó?pracy z Vanson Bourne na podstawie wywiadów z 1000 kierowników dzia?ów informatycznych na ca?ym ?wiecie. Badanie online zosta?o przeprowadzone w okresie od czerwca do lipca 2022 r. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Holandii, Australii, Singapurze, Hongkongu i Japonii. W badaniu wzi?li udzia? tylko odpowiedni kandydaci, którzy zostali zweryfikowani w wyniku rygorystycznego, wielopoziomowego procesu selekcji. Wszyscy respondenci pracuj? w przedsi?biorstwach z sektora publicznego lub prywatnego, zatrudniaj?cych co najmniej 1000 pracowników, i zajmuj? stanowisko kierownicze ?redniego lub wy?szego szczebla w dziale IT.