Cyfryzacja firm p?dzi naprzód. Mo?e zatrzyma? j? bardzo istotna bariera

Newsroom BrandsIT
8 Min

Jak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez nale??c? do Salesforce firm? MuleSoft, wyzwania zwi?zane z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników IT maj? obecnie du?y wp?yw na decyzje dotycz?ce inwestycji w technologie. Raport pt. „2022 IT Leaders Pulse” pokazuje, ?e prawie trzy czwarte (73%) kierowników dzia?ów informatycznych zgadza si?, ?e pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników IT nigdy nie by?o trudniejsze, a prawie wszyscy (98%) respondenci twierdz?, ?e kwestia ta wp?ywa na decyzje inwestycyjne ich przedsi?biorstwa w zakresie technologii.

W raporcie wskazano równie?, ?e dzisiejsi kierownicy dzia?ów informatycznych wykorzystuj? technologi? do zapewniania swoim pracownikom i klientom obs?ugi bardziej dostosowanej do ich potrzeb. Wi?kszo?? (86%) kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi obecnie, ?e obs?uga, jak? przedsi?biorstwo zapewnia swoim pracownikom i klientom, jest równie wa?na jak jej produkty i us?ugi, a czterech na pi?ciu respondentów zgadza si?, ?e udoskonalone technologie zorientowane na potrzeby klientów (86%) i pracowników (85%) maj? kluczowe znaczenie dla konkurencyjno?ci ich przedsi?biorstw.

– Ci?gle zmieniaj?ce si? warunki ekonomiczne sprawiaj?, ?e technologia staje si? jeszcze bardziej nieodzowna dla zapewnienia sukcesu firmy w ka?dym obszarze dzia?alno?ci, w tym w sprzeda?y, us?ugach, marketingu, handlu i ITpowiedzia? Matt McLarty, globalny dyrektor ds. technicznych, MuleSoft. Poniewa? kierownicy dzia?ów informatycznych zmagaj? si? z problemem obsadzania stanowisk w celu sprostania temu dodatkowemu zapotrzebowaniu, tradycyjne dzia?ania w tym zakresie sta?y si? niewystarczaj?ce. Zamiast tego kierownicy dzia?ów informatycznych musz? wprowadzi? teraz szersze, obejmuj?ce ca?? firm? usprawnienia procesów dzi?ki automatyzacji, które zwi?kszaj? innowacyjno??, poprawiaj? obs?ug? u?ytkowników i przyspieszaj? rozwój.

Presja zwi?zana z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników IT wp?ywa na decyzje dotycz?ce inwestycji w technologie

Prawie dziewi?ciu na dziesi?ciu (87%) kierowników dzia?ów informatycznych zgadza si?, ?e inwestowanie w ludzi jest niezmiernie wa?ne. W rezultacie wi?kszo?? respondentów planuje w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy zainwestowa? w popraw? samopoczucia pracowników IT (82%) i podnoszenie kwalifikacji (78%), przy czym obie te kwestie wyprzedzaj? zwi?kszanie zatrudnienia w IT (68%). Wnioski z raportu:

„Wielka rezygnacja” spowodowa?a luki kompetencyjne w poszczególnych obszarach IT: prawie wszyscy (98%) kierownicy dzia?ów informatycznych twierdz?, ?e spowodowa?a ona powstanie luk kompetencyjnych w dziale IT w ich przedsi?biorstwie, przede wszystkim w zakresie architektury i rozwi?za? informatycznych (60%) oraz zarz?dzania chmur? i infrastruktur? (45%).

Przedsi?biorstwa realizuj? projekty zwi?zane z automatyzacj? i samoobs?ug?: wielu kierowników dzia?ów informatycznych wprowadza automatyzacj? i samoobs?ug?, aby rozwi?za? problem pog??biaj?cej si? luki kompetencyjnej. We wszystkich bran?ach 58% przedsi?biorstw automatyzuje zadania i procesy, a 53% umo?liwia pracownikom nietechnicznym korzystanie z narz?dzi automatyzacji w celu zaspokojenia ich potrzeb.

Kierownicy dzia?ów informatycznych s? oceniani pod k?tem zapewniania wysokiej jako?ci obs?ugi u?ytkowników: ponad po?owa jest obecnie oceniana pod k?tem produktywno?ci pracowników (52%), a wielu równie? pod k?tem obni?enia i optymalizacji kosztów (50%), obs?ugi klientów (48%) oraz komfortu pracowników (46%).

Usprawnienia procesów zwi?kszaj? innowacyjno?? i efektywno??

Podczas gdy zapewnienie wysokiej jako?ci obs?ugi jest kluczow? kwesti?, strategia informatyczna i biznesowa zorientowana na potrzeby ludzi wymaga efektywnych procesów. Ponad po?owa kierowników dzia?ów informatycznych (54%) uwa?a, ?e przep?ywy pracy zachodz?ce mi?dzy zespo?ami informatycznymi i biznesowymi mog?yby zosta? znacznie usprawnione. Raport zwraca równie? uwag? na nast?puj?ce kwestie:

Istniej?ce procesy IT stanowi? w?skie gard?o: dziewi?ciu na dziesi?ciu (91%) kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi, ?e istniej?ce procesy informatyczne ograniczaj? wydajno??. Wyzwania zwi?zane z procesami s? równie? wymieniane jako czynnik negatywnie wp?ywaj?cy na innowacyjno?? (91%), wdra?anie technologii (92%), obs?ug? klientów (92%) i obs?ug? pracowników (93%).

Usprawnienia procesów s? wysoko na li?cie priorytetów: prawie po?owa (46%) kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi, ?e usprawnienie procesów jest priorytetem dla ich przedsi?biorstwa w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.

??czone zespo?y zwi?kszaj? efektywno?? procesów: wi?kszo?? respondentów szuka mo?liwo?ci ??czenia zespo?ów w celu usprawnienia procesów i rozwi?zania problemów zwi?zanych z procesami. W sk?ad zespo?ów ??czonych wchodz? pracownicy z ró?nych obszarów – posiadaj?cy wiedz? z zakresu technologii i analityki, jak równie? wiedz? specjalistyczn? – którzy s? wspó?odpowiedzialni za wyniki biznesowe i technologiczne. Ponad dwie trzecie (69%) przedsi?biorstw utworzy?o zespo?y ??czone lub jest w trakcie ich tworzenia, a 22% planuje to zrobi? w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.

Co wi?cej, w?ród przedsi?biorstw maj?cych ju? zespo?y ??czone 63% kierowników dzia?ów informatycznych twierdzi, ?e zespo?y te by?y bardzo skuteczne w pomaganiu dzia?owi biznesowemu w realizacji jego celów.

Automatyzacja oraz narz?dzia wymagaj?ce niewielkiej ilo?ci kodu lub niewymagaj?ce go wcale zwi?kszaj? wydajno?? i usprawniaj? obs?ug? u?ytkowników

Zastosowanie technologii zwi?ksza mo?liwo?ci i nap?dza rozwój dzia?alno?ci. Przedsi?biorstwa wykorzystuj? najlepsze technologie do zapewnienia nowej jako?ci obs?ugi klientów i pracowników. Cho? strategia ta pozwala zwi?kszy? elastyczno??, czterech na pi?ciu (81%) kierowników dzia?ów informatycznych przyznaje, ?e takie podej?cie oznacza, ?e ich przedsi?biorstwo musi zmaga? si? ze z?o?ono?ci? ?rodowiska informatycznego.

Problemy zwi?zane z integracj? pozostaj? aktualne: wi?kszo?? kierowników dzia?ów informatycznych uwa?a, ?e projekty integracji danych lub systemów trwaj? zbyt d?ugo (66%) i s? zbyt kosztowne (69%). Jednocze?nie ponad dwie trzecie (68%) przyznaje, ?e brak integracji danych lub systemów powoduje niespójno?? w obs?udze klientów. W rezultacie prawie wszyscy (98%) kierownicy dzia?ów informatycznych twierdz?, ?e na decyzje dotycz?ce nowych inwestycji wp?ywa mo?liwo?? integracji danego narz?dzia z istniej?c? technologi?.

Firmy wykorzystuj? narz?dzia wymagaj?ce niewielkiej ilo?ci kodu lub niewymagaj?ce go wcale: wielu kierowników dzia?ów informatycznych stosuje takie narz?dzia, aby umo?liwi? u?ytkownikom biznesowym zapewnianie i testowanie nowej jako?ci obs?ugi. Prawie wszystkie przedsi?biorstwa (96%) korzystaj? obecnie z narz?dzi wymagaj?cych niewielkiej ilo?ci kodu lub niewymagaj?cych go wcale, a 36% planuje zwi?kszy? ich wykorzystanie w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy.

Dojrza?o?? automatyzacji ro?nie, ale jest jeszcze pole do usprawnie?: wiele przedsi?biorstw wdro?y?o automatyzacj?, aby poprawi? obs?ug? klientów i jako?? produktów. Dwie trzecie przedsi?biorstw (67%) w wi?kszo?ci lub w pe?ni zautomatyzowa?o swoje procesy IT, a wiele z nich wprowadzi?o podobny poziom automatyzacji w innych obszarach biznesowych – w tym w obs?udze klienta (59%), finansach (60%), marketingu (58%), sprzeda?y (56%) i HR (55%). Jednak?e odsetek przedsi?biorstw, które wprowadzi?y pe?n? automatyzacj? procesów, pozostaje do?? niski – ?rednio 23% firm twierdzi, ?e uda?o im si? to osi?gn?? we wszystkich obszarach biznesowych.

– Obecna sytuacja ekonomiczna nie pozostawia kierownikom dzia?ów informatycznych wyboru – musz? robi? wi?cej za mniej. Narz?dzia s? po to, aby umo?liwi? wi?kszej liczbie u?ytkowników tworzenie rozwi?za? cyfrowych oraz pomóc ich przedsi?biorstwom w rozwoju przy jednoczesnym zwi?kszeniu efektywno?ci. Dzi?ki automatyzacji procesów tam, gdzie jest ona wykonalna, kierownicy mog? szybciej uzyskiwa? korzy?ci oraz przyspiesza? wprowadzanie innowacjidoda? McLarty.


Metodologia

Raport firmy MuleSoft pt. „IT Leaders Pulse” zosta? opracowany we wspó?pracy z Vanson Bourne na podstawie wywiadów z 1000 kierowników dzia?ów informatycznych na ca?ym ?wiecie. Badanie online zosta?o przeprowadzone w okresie od czerwca do lipca 2022 r. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Holandii, Australii, Singapurze, Hongkongu i Japonii. W badaniu wzi?li udzia? tylko odpowiedni kandydaci, którzy zostali zweryfikowani w wyniku rygorystycznego, wielopoziomowego procesu selekcji. Wszyscy respondenci pracuj? w przedsi?biorstwach z sektora publicznego lub prywatnego, zatrudniaj?cych co najmniej 1000 pracowników, i zajmuj? stanowisko kierownicze ?redniego lub wy?szego szczebla w dziale IT.

TEMATY:
Udostępnij