Dotychczasowy dynamiczny wzrost cyfrowy w Polsce nap?dzany by? g?ównie handlem cyfrowym. Jednak przyspieszona cyfryzacja mo?e przynie?? dodatkowo ponad 360 miliardów z?otych do 2030 roku oraz silniejsz? odporno?? na kryzysy.
W kolejnym z serii raportów “Digital Challengers”, eksperci z McKinsey & Company wskazuj?, ?e w ostatnich 5 latach rosn?ca gospodarka cyfrowa mia?a kluczowy wk?ad w rozwój gospodarczy 10 krajów w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej, nazywanych Cyfrowymi Challengerami. Oprócz Polski, w sk?ad tej grupy wchodz? tak?e Bu?garia, Czechy, Chorwacja, Litwa, ?otwa, Rumunia, S?owacja, S?owenia i W?gry. Tempo wzrostu gospodarki cyfrowej w regonie znacz?co przewy?szy?o nie tylko wzrost PKB w?ród Cyfrowych Challengerów, ale tak?e tempo rozwoju gospodarki cyfrowej w?ród krajów Europy Pó?nocnej (tzw. Cyfrowych Liderów – Belgii, Danii, Estonii, Finlandii, Irlandii, Luksemburga, Holandii, Norwegii oraz Szwecji) i Zachodniej (tzw. Wielkiej Pi?tki – Francja, Niemcy, W?ochy, Hiszpania, Wielka Brytania). Potwierdza to postawione we wcze?niejszych raportach tezy o tym, ?e Cyfrowi Challenegrzy maj? szans? na dogonienie czo?owych krajów europejskich w obszarze cyfryzacji, przy wykorzystaniu potencja?u wzrostu zidentyfikowanego w raportach z 2018 i 2020 roku.
Pomimo tych wzrostów udzia? gospodarki cyfrowej w PKB w?ród krajów Europy ?rodkowo-Wschodniej jest ni?szy ni? w przypadku Europy Zachodniej czy Pó?nocnej, wskazuj?c na wci?? du?y potencja? wzrostu. Wed?ug raportu, w Polsce do 2030 roku gospodarka cyfrowa mo?e przynie?? dodatkowe 78 mld euro, czyli ponad 360 miliardów z?otych. W sumie gospodarka cyfrowa mo?e by? warta prawie 123 miliardy euro w 2030 roku, stanowi?c 9% prognozowanego PKB.
Polska, z najwi?ksz? gospodark? cyfrow? w regionie, wart? 44 mld euro w 2021 r. odnotowa?a znaczne przyspieszenie wzrostu cyfrowego w ostatnich dwóch latach. Wed?ug analiz, g?ównym motorem tego przyspieszenia by? handel cyfrowy. W latach 2019-2021 odnotowywa? on tempo wzrostu na poziomie 22% rocznie i stanowi? 60% gospodarki cyfrowej w ubieg?ym roku. Rynek handlu cyfrowego w Polsce charakteryzuje si? obecno?ci? silnych graczy krajowych, jak równie? rozwini?t? ofert? mi?dzynarodowych sklepów online.
Warto?? handlu cyfrowego w kraju w ubieg?ym roku wynosi?a 27 mld euro, a udzia? handlu cyfrowego w obrotach ogó?em stanowi? 17 proc. Warto?ci te s? ponad dwukrotnie wi?ksze w stosunku do roku 2017 r., odnotowuj?c rekordowe wzrostu szczególnie w okresie pandemii, gdy fizyczne sklepy by?y zamkni?te, zwi?kszaj?c popyt online w kategoriach takich jak odzie?, artyku?y gospodarstwa domowego i elektronika oraz artyku?y spo?ywcze.
– W ci?gu ostatnich pi?ciu lat w Polsce nast?pi? znaczny wzrost liczby nowych sprzedawców cyfrowych. Tylko w pierwszej po?owie 2020 roku powsta?o oko?o 2 tys. nowych sklepów online. Nowe marki wchodzi?y do ??kraju i cz?sto wybiera?y kana? online jako g?ówny sposób sprzeda?, podczas gdy otwieranie sklepów fizycznych pozostawa?o cz??ci? ich strategii w przypadku dalszego wzrostu. Tendencja ta jest odwrotna do trendu realizowanego przez tradycyjnych graczy detalicznych, którzy zaczynaj? od tradycyjnego sklepu, a nast?pnie potencjalnie migruj? w kierunku handlu cyfrowego i dystrybucji wielokana?owej – komentuje Tomasz Marciniak, partner zarz?dzaj?cy McKinsey & Company w Polsce oraz wspó?autor raportu. – ?eby utrzyma? tempo wzrostu w tym obszarze, warto skupi? si? na szerokiej ofercie i dost?pno?ci produktów, wygodzie klientów, innowacjach oraz bezpiecze?stwie, które zapewnia zaufanie klientów. Ju? teraz widzimy jak sprzedawcy detaliczni w Polsce usprawnili swoje procesy wysy?kowe, aby dostawa by?a jak najbardziej wydajna, pod wp?ywem gwa?townego wzrostu sprzeda?y online i rosn?cych potrzeb klientów. Wprowadzono rozwi?zania maj?ce maksymalnie upro?ci? proces zakupów, takie jak darmowe dostawy, funkcje click&collect czy u?atwianie p?atno?ci oraz wprowadzanie opcji p?atno?ci odroczonych – dodaje Marciniak.
Podczas gdy dotychczasowe wzrosty by?y nap?dzane g?ownie rozwojem handlu cyfrowego, dalszy rozwój mo?e zale?e? od drugiego komponentu gospodarki cyfrowej – ICT, czyli wydatków rz?dów i firm we wszystkich sektorach na sprz?t, oprogramowanie, infrastruktur? i powi?zane z nimi us?ugi. Wed?ug raportu sektor ten mo?e odpowiada? za 76 proc. wzrostu do 2030 r. Fundamenty gospodarki cyfrowej, takie jak rozwini?ta infrastruktura (szybki Internet, mobilny dost?p szerokopasmowy, technologie chmurowe, AI czy big data) o szerokim zasi?gu oraz dobrze wyszkolona pula talentów oraz dynamiczny ekosystem biznesowy, maj? kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju ICT w Polsce.
Przyspieszenie cyfryzacji niesie ze sob? jeszcze jeden istotny komponent. Jak wskazuje raport, kraje o wi?kszej cyfryzacji odnotowa?y ?rednio mniej powa?ne spowolnienie gospodarcze podczas pierwszych fal pandemii COVID-19. Inwestuj?c w cyfryzacj? przedsi?biorstw i administracji, szerokie sieci komunikacyjne, analityk? danych i umiej?tno?ci cyfrowe ca?ej populacji, kraje mog? lepiej reagowa? na kryzysy i os?abia? ich wp?yw na swoje gospodarki. – W ostatnich latach wype?nionych nag?ymi zak?óceniami budowanie odporno?ci jest niezwykle istotne zarówno dla firm jak i ca?ych gospodarek. Dlatego cyfryzacj? postrzegamy nie tylko jako si?? nap?dow? wzrostu gospodarczego, ale tak?e jako czynnik przyczyniaj?cy si? do jego stabilno?ci – podsumowuje Tomasz Marciniak.