Czas kryzysu – czas na inwestycje w IT

Newsroom BrandsIT
13 Min
Pieniadze inwestycje

Po co inwestować w IT? – to pytanie zadaÅ‚ sobie z pewnoÅ›ciÄ… nie jeden przedsiÄ™biorca. MajÄ…c Å›wietnie prosperujÄ…cÄ… firmÄ™, grono zmotywowanych do dziaÅ‚ania pracowników, olbrzymie przychody i infrastrukturÄ™ IT, która “wystarcza” z pewnoÅ›ciÄ… Å‚atwo popaść w stagnacjÄ™ i nie zawracać sobie gÅ‚owy implementacjÄ… innowacji. Z drugiej strony, możemy zaobserwować zupeÅ‚nie odwrotnÄ… sytuacjÄ™ – maÅ‚a firma, ponoszÄ…ca niewspółmiernie wielkie koszty pracy w stosunku do swoich przychodów, dziaÅ‚ajÄ…ca lokalnie nie chce ponosić kosztów wdrożenia rozwiÄ…zaÅ„ IT. Po okresie pandemii podejÅ›cie pierwsze jest już (na szczęście) coraz rzadziej spotykane i majÄ…c do dyspozycji odpowiedni budżet firmy chÄ™tniej przechodzÄ… na rozwiÄ…zania cyfrowe. Co w takim razie z sektorem mikrofirm i MÅšP, których nie stać na drogie rozwiÄ…zania? Ostatnimi miesiÄ…cami przybyÅ‚o na rynku wiele firm, które gorzej sobie radzÄ…. Branża IT zaczęła dostosowywać swojÄ… ofertÄ™ do potrzeb rynku, zawracajÄ…c szczególnÄ… uwagÄ™ na kwestiÄ™ kosztów i szybkoÅ›ci wdrożenia, na których to czynnikach bazujÄ… tegoroczne trendy. 

Zapytaliśmy naszych Czytelników, czy zamierzają inwestować w IT w 2023 roku.[1] Odpowiedzi twierdzących jest zaskakująco dużo. Aż 87% zbadanych przez nas firm zamierza inwestować w rozwiązania technologiczne, a tylko 2% stanowczo zaprzecza takim planom. Spośród ankietowanych, 65% to osoby, które deklarują, że reprezentują sektor MŚP, 21% to mikrofirmy, a pozostałe 14% to przedstawiciele dużych firm i korporacji. Takie wyniki w zestawieniu z ogromnym naciskiem na kwestię kosztów świadczą o tym, że firmy pokładają dużą nadzieję w tym, że rozwiązania technologiczne ułatwią im w poradzeniu sobie w czasie kryzysu i zwrócą się w bardzo krótkim czasie. 

Korzyści

Inwestycje zawsze wiążą siÄ™ z pieniÄ™dzmi. PrzedsiÄ™biorcy wyliczajÄ…, ile mogÄ… zyskać i w jakim czasie, a ile stracić i to wÅ‚aÅ›nie najczęściej na podstawie takich wyliczeÅ„ podejmowane sÄ… decyzje dotyczÄ…ce inwestycji. W przypadku inwestycji w IT – dziaÅ‚anie to wiąże siÄ™ z poniesieniem kosztów już na samym poczÄ…tku, czÄ™sto nawet zanim zaczniemy korzystać z rozwiÄ…zania i z tym należy siÄ™ liczyć.

Zapytani o korzyści, jakich oczekują od wdrożenia technologii w ich firmach, respondenci odpowiedzieli w następujący sposób (patrz Wykres 5).

Ad imageAd image

Na pierwszy plan wysuwa się tutaj zwiększenie kontroli nad organizacją (72%), uproszczenie procesów (64%), ograniczenie kosztów (62%) oraz zapewnienie bezpieczeństwa. Oznacza to, że firmy rozsądnie podchodzą do kwestii inwestycji w czasach kryzysu i w pierwszej kolejności myślą o podstawowych potrzebach firmy.

Technologiczny Top 8

Oczekiwania wzglÄ™dem korzyÅ›ci przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na rodzaj technologii, w jaki chcÄ… zainwestować firmy. NajwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… ze strony firm cieszy siÄ™ cyberbezpieczeÅ„stwo – aż 96% badanych zamierza w nie zainwestować w tym roku. Z jednej strony cieszy tak duże zainteresowanie bardzo ważnym elementem IT, jakim jest cyberbezpieczeÅ„stwo. Z drugiej strony, taki stan rzeczy jest poparty strachem, w którym zmuszeni jesteÅ›my funkcjonować w zwiÄ…zku z zagrożeniami w Å›wiecie cyfrowym oraz dziaÅ‚aniami wojennymi, które majÄ… miejsce w naszym regionie. 

Co ciekawe, w przypadku wykresu 5. możemy zauważyć, że korzyść z wdrożenia rozwiązań technologicznych w postaci zwiększenia zadowolenia klientów jest jedną z najmniej popularnych korzyści (40%). Z kolei na wykresie 6 wyraźnie możemy dostrzec, że rozwiązania z zakresu wsparcia obsługi klienta zostały wyznaczone przez 70% ankietowanych. Jest tak być może dlatego, że proces obsługi klienta może być traktowany przez firmy jako krytyczny czynnik jej funkcjonowania, związany bardziej z potrzebą kontroli procesów zachodzących w firmie. A zadowolenie klienta w sytuacji kryzysu może mieć dla firm mniejsze znaczenie niż potrzeba kontroli i zapewnienia bezpieczeństwa finansowego firmie, m.in. dzięki ulepszeniu procesów obsługi klienta. 

Przyszłość i wyzwania

Mimo sporego optymizmu co do inwestycji w roku 2023, ankietowani nie sÄ… pewni, co do inwestycji w kolejnych latach – wynika z w wykresu 7., gdzie na pytanie o inwestycje w kolejnych latach, jedynie 77% respondentów odpowiedziaÅ‚o twierdzÄ…co. Jednak sytuacja ta nie jest spowodowana przez brak chÄ™ci inwestowania w IT, lecz raczej jest poparta niepewnoÅ›ciÄ…, co do sytuacji finansowej firm w ciÄ…gu nastÄ™pnych kilkudzieciÄ™ciu miesiÄ™cy. 

W tej tezie upewniają nas dane z wykresu 8., gdzie niepewność została wskazana jako główna bariera w podejmowaniu inwestycji w IT. Interesującym jest fakt, że na wewnętrzne problemy przedsiębiorstwa wskazało jedynie 29% ankietowanych. Może świadczyć to o tym, że w większości badanych firm nie ma jeszcze problemów, a jedynie obawy o przyszłość.

[1] Metodologia badania: Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2022 roku za pomocą techniki badawczej CAWI (ankieta internetowa). W badaniu udział wzięło 1047 przedstawicieli firm z całej Polski, reprezentujących różne sektory gospodarki, w tym 51% to przedsiębiorstwa usługowe, 23% zajmuje się handlem, 17% to przedsiębiorstwa produkcyjne i przemysłowe. O wypełnienie badania zostali poproszeni właściciele firm lub przedstawiciele kadry zarządzającej. Spośród ankietowanych, 65% to osoby, które deklarują, że reprezentują sektor MŚP, 21% to mikrofirmy, a pozostałe 14% to przedstawiciele dużych firm i korporacji.

Udostępnij