Drugi kwarta? roku by? du?ym wyzwaniem dla wielu sklepów i sieci handlowych, które niemal z dnia na dzie? straci?y swoich klientów na skutek pandemii koronawirusa. Teraz nadszed? czas na odbudow? utraconej pozycji, w której pomóc mog? dane z paragonów. Blovly, na podstawie ponad 10 mln rachunków z ró?nych sklepów, kawiarni, sieci i centrów handlowych w ca?ym kraju, wyja?nia czego mo?na dowiedzie? si? o klientach z paragonów i jak te dane warto wykorzysta?.
Zakupy inne ni? dotychczas
W ostatnich miesi?cach zwyczaje zakupowe Polaków podlega?y dynamicznym zmianom, a zestawiaj?c je z analogicznym okresem ubieg?ego roku mo?emy zaobserwowa? kilka ciekawych zjawisk.
Jak co roku wczesnym latem tak?e i w 2020 kupowali?my wi?cej ubra?, jednak?e w wyniku pandemii ograniczyli?my te zakupy i wzrost wyniós? tylko +8% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 (+19%). Co ciekawe nie zrezygnowali?my z wydatków na nowe obuwie – wzrost w tym sektorze jest nawet wi?kszy ni? w roku ubieg?ym (+110% w 2020 vs. +83% w 2019). O 17% zmniejszy?y si? natomiast wydatki na artyku?y z kategorii higiena i wygl?d, co wyja?nia fakt, ?e wi?cej zostajemy w domach i mniej spotykamy si? z innymi.
Kolejne istotne zmiany dotycz? 19% spadku wydatków na mi?so i w?dliny oraz 9% wzrostu wydatków na warzywa, a tak?e nabia? (o 23%). W poprzednim roku sytuacja dotycz?ca tych kategorii produktów wygl?da?a zupe?nie inaczej, co mo?e oznacza? wyra?n? zmian? preferencji w kierunku ta?szej ?ywno?ci. Znacznie mniej wydajemy tak?e na s?odycze (-22%), podczas gdy w zesz?ym roku spadek wynosi? zaledwie -2%. Obecnie oszcz?dzamy te? na tym, co nie nale?y do artyku?ów pierwszej potrzeby oraz preferujemy ta?sz? ?ywno??.
Warto tak?e zwróci? uwag? na nietypowy spadek wydatków na artyku?y biurowe (-26%), podczas gdy zwykle w tym okresie roku pojawia si? wzrost (+35% w 2019). Ta zmiana prawdopodobnie wi??e si? z zamkni?ciem szkó? i mniejszym wykorzystaniem tego typu artyku?ów, a cz?stszym korzystaniem z komputerów w trakcie nauki zdalnej.
Nowe nawyki zakupowe
Lockdown Covid-19 spowodowa? nag?y spadek popytu, a co za tym idzie spadek cen i deflacj?. Od tego czasu obserwujemy istotn? zmian? nawyków zakupowych – Polacy kupuj? rzadziej, ale wi?ksz? ilo?? produktów. Zniesienie obostrze? spowodowa?o równie? post?puj?cy wzrost cen i inflacj?, która zahamowa?a dopiero na pocz?tku czerwca. Jest to zwi?zane po cz??ci ze wzrostem kosztów produkcji, importu, przestojami, prac? zdaln? wielu sektorów, ale tak?e z nag?ym wzrostem popytu – szczególnie na dobra, których Polacy nie mogli kupi?, gdy galerie handlowe i niektóre sklepy by?y pozamykane (np. obuwie, ubrania).
Co jeszcze mówi? paragony?
Dane z paragonów mog? pos?u?y? do analizy bie??cych trendów i ?ledzenia koszyków zakupowych klientów, jednak ich rola nie musi ogranicza? si? tylko do tego. Rachunki dostarcz? te? dok?adnych informacji dotycz?cych bardzo konkretnych produktów FMCG.
– Ta wiedza stanowi? mo?e pot??ne narz?dzie w walce o klienta, umo?liwiaj?c np. budowanie kampanii cross-sellingowych dla produktów kupowanych wspólnie. Dane agregowane z rachunków sklepowych pozwol? równie? na wytypowanie konkretnych sklepów stacjonarnych, które potrzebuj? wi?kszego marketingowego wsparcia, np. poprzez lokalne kampanie online czy outdoor. Dzi?ki informacjom o tym co, kiedy i gdzie kupujemy mo?liwe jest te? przeprowadzenie mikrosegmentacji, pozwalaj?cej na poznanie przyczyny zakupowej klienta – wyja?nia Krystian Dylewski, CEO Blovly.
Informacje zdobyte o kliencie dzi?ki danym z rachunków sklepowych umo?liwiaj? równie? budowanie zaanga?owania konsumentów. W obecnej sytuacji, kiedy mimo odmro?enia gospodarki, wiele marek musi na nowo powalczy? o motywacj? zakupow? swoich klientów, szczególnie w borykaj?cych si? ze spadkami odwiedzalno?ci galeriach handlowych, wykorzystanie najnowszych technologii i wdra?anie innowacyjny rozwi?za? customer engagement wydaje si? by? s?usznym posuni?ciem.
– Duzi retailerzy mog? budowa? w?asne programy customer engagement, jednak obecne w nich marki FMCG nie maj? w ten sposób bezpo?redniego kontaktu z konsumentami. Dla nich program bazuj?cy na paragonach jest idealnym rozwi?zaniem, bo prowadz? dzia?ania niezale?nie od retailerów. Podobna sytuacja ma miejsce w centrach handlowych. Chcemy zwróci? uwag? na nieocenion? warto??, jak? w budowaniu lojalno?ci klientów, mog? wnie?? dane z paragonów – dodaje Krystian Dylewski.
Blovly to program lojalno?ciowy, który opiera si? na skanowaniu paragonów. Mechanizm dzia?ania jest prosty – wystarczy, ?e marka zainstaluje u siebie na stronie WWW lub landing page widget, który udost?pnia wszystkie niezb?dne funkcjonalno?ci. Dodatkowo dla wygody u?ytkownik mo?e ?ci?gn?? aplikacj? i wykona? zdj?cie swojego rachunku czy faktury (np. ze sklepu online ), a ju? po chwili otrzyma nagrody od marek, których produkty wybra?. Dzi?ki zebranym danym z paragonów, jak m.in. data i godzina zakupu, miejsce, produkty oraz kwoty, firmy otrzymuj? z jednej strony – dane do efektywnej analizy i prowadzenia strategicznych dzia?a?, z drugiej – rozwi?zanie do dwustronnej, b?yskawicznej komunikacji z konsumentem bez instalowania sprz?tu, wydawania kart i po?wi?cania czasu pracowników na obs?ug?. Marki zyskuj? równie? rozbudowany modu? raportowy, z dost?pem do wszystkich wa?nych dla nich informacji aktualizowanych na bie??co. Na tej podstawie mog? szczegó?owo analizowa? zachowania konsumentów i przewidywa? trendy. Program lojalno?ciowy Blovly sprawdza si? zarówno w FMCG, centrach handlowych jak i w przypadku sklepów online czy bran?y HoReCa.