Ponad 75 milionów Europejczyków u?ywa Twittera, aby by? na bie??co z wiadomo?ciami. Popularno?? tej platformy sk?oni?a firm? Sony do przeprowadzenia bada?, które pozwoli?y wyodr?bni? cztery aspekty wspó?czesnego odbioru tre?ci, jakie nadawcy i producenci mediów powinni bra? pod uwag?.
Firma Sony podj??a si? analizy najbardziej anga?uj?cych tre?ci wideo na Twitterze. By?y one zwi?zane z najistotniejszymi wydarzeniami 2022 roku w ca?ej Europie – mia?y ponad 201 milionów wy?wietle? oraz ponad 8,6 milionów interakcji (udost?pnie?, polubie? i komentarzy).
Analizowane wiadomo?ci dotyczy?y mi?dzy innymi wojny w Ukrainie, procesu s?dowego Johnny’ego Deppa o znies?awienie przeciwko Amber Heard oraz wyborów, które w tym okresie odbywa?y si? w Europie. Badanie mia?o wykaza?, jakie czynniki sprzyjaj? zaanga?owaniu wspó?czesnych odbiorców, którzy korzystaj? z mediów spo?eczno?ciowych, ale cz?sto s? zm?czeni wiadomo?ciami.
Najistotniejsze wnioski wyra?nie wskazuj?, ?e u?ytkownicy bardziej poszukuj? wiarygodnych tre?ci wideo generowanych przez samych u?ytkowników platformy (User Generated Content – UGC), ni? szybkiego dost?pu do materia?ów z oficjalnych ?róde?.
Badanie, oparte w znacznej mierze na analizie wiadomo?ci opublikowanych w formie video w ca?ej Europie, dostarcza twórcom tre?ci wa?nych wniosków, jakie powinni wyci?gn?? na podstawie zaanga?owania odbiorców takich materia?ów. Ponadto badanie pokazuje jak mog? oni w??czy? do swojej oferty szerszy pakiet technologii chmurowych wskazuj?c na potrzeb? upowszechniania najbardziej wydajnych i zwinnych metod pracy twórczej.
W swojej analizie firma Sony wyró?ni?a cztery g?ówne kategorie charakteryzuj?ce wspó?czesne sposoby odbioru materia?ów filmowych:
Twórca:
- Tre?ci UGC mia?y wi?kszy udzia? w wynikach ni? materia?y wyprodukowane przez tradycyjne serwisy informacyjne (39% w porównaniu z 30%), co wskazuje, ?e tre?ci UGC zaliczaj? si? do najwa?niejszych czynników zaanga?owania. Firmy medialne nie mog? ju? sobie pozwoli? na ignorowanie tego trendu.
- W przypadku tre?ci udost?pnianych z „oficjalnych” ?róde? – „tradycyjne” kana?y aktualno?ci, np. wiadomo?ci i programy telewyizyjne, mia?y 48-procentowy udzia?. Sugeruje to, ?e odbiorcy wci?? korzystaj? z tych ?róde?, aby szybko dociera? do tre?ci cechuj?cych si? wiarygodno?ci? i wysok? jako?ci?. Uwaga u?ytkowników zwraca si? tak?e w kierunku innych ?róde?, takich jak informacje medialne publikowane bezpo?rednio przez ró?norakie organy pa?stwowe, do których bezpo?redni dost?p jest teraz ?atwiejszy dzi?ki mediom spo?eczno?ciowym
Udost?pniaj?cy:
- Liczba u?ytkowników obserwuj?cych osoby, które udost?pnia?y tre?ci wideo wywo?uj?ce najwi?ksze zaanga?owanie, wynosi?a od 95 a? do 51,4 miliona. Dowodzi to, ?e gdy jaki? film zaczyna zdobywa? rozg?os, internauci mog? zainteresowa? si? nim niezale?nie od jego ?ród?a.
- Nadawcy nie powinni si? wi?c obawia? udost?pniania tre?ci z kont na Twitterze ze stosunkowo ma?? liczb? obserwuj?cych, korzystaj?c na przyk?ad z technologii chmurowej w celu dystrybucji materia?ów na wielu platformach.
Produkcja:
- 37% publikowanych filmów by?o w formie „surowej”, co oznacza, ?e przed udost?pnieniem nie edytowano obrazu ani d?wi?ku.
- Inn? popularn? odmian? tre?ci stanowi?y „nieoryginalne” klipy, które zosta?y wydobyte z archiwów, poniewa? zarejestrowano w nich nastrój chwili.
Cel:
- Ponad po?owa (47%) filmów, które w wysokim stopniu anga?owa?y odbiorców, spe?nia?a co najmniej jedno z poni?szych kryteriów: ponowne prze?ywanie wzruszaj?cych momentów, bardziej krytyczne spojrzenie na konkretne wiadomo?ci pod k?tem tego, co zosta?o powiedziane i przez kogo, oraz poznawanie wydarze? z perspektywy konkretnych osób na podstawie ich naocznej relacji.
- Dzi?ki produkcji w chmurze oraz udost?pnianiu materia?ów w wielu formatach nadawcy mog? zwi?kszy? warto?? produkcji w?asnych tre?ci, u?ywaj?c nowych bardziej skutecznych form do zwi?kszenia ilo?ci punktów kontaktu z dotychczasowymi odbiorcami oraz dzi?ki nowym platformom poszerzaj?c grono o nowych odbiorców.
„Widzimy, ?e coraz cz??ciej nadawcy wiadomo?ci pracuj? z lokalnymi niezale?nymi dziennikarzami, aby mie? dost?p do autentycznych nagra? tworzonych w trakcie wydarze?. Przeprowadzone badanie pokazuje, ?e jest to wyra?ny czynnik motywuj?cy do zaanga?owania si? w dany temat w Internecie oraz ?e odbiorcy chc? otrzymywa? wiadomo?ci bez obróbki w czasie trwania zdarzenia. Aby jednak zachowa? wiarygodno?? i zaufanie odbiorców, redaktorzy potrzebuj? narz?dzi wspieraj?cych b?yskawiczn? obróbk? filmów”.
Clothilde Redfern, przewodnicz?ca organizacji Rory Peck Trust wspieraj?cej niezale?nych dziennikarzy na ca?ym ?wiecie
Chc?c pomóc w zastosowaniu tej wiedzy w praktyce, firma Sony przedstawi?a trzy strategiczne zalecenia, które maj? pomóc firmom zajmuj?cym si? nadawaniem i produkcj? w dostosowaniu tre?ci do zmieniaj?cego si? zapotrzebowania.
Oto one:
- Firmy powinny krytycznie oceni? warto??, jak? wnosz? do ekosystemu tre?ci. Dotyczy to zarówno dost?pu, mo?liwo?ci dostarczania wysokiej jako?ci filmów na ?ywo lub nagra? archiwalnych, czy te? zdolno?ci do zestawiania i ??czenia historii ludzi z ró?nych ?róde?.
- Warto zainwestowa? w takie procedury zarz?dzania prac?, które przyspieszaj? pozyskiwanie i finansowanie tre?ci pochodz?cych z UGC oraz ze ?róde? wiadomo?ci w terenie. Dzi?ki temu nadawcy i producenci mog? w maksymalnie elastyczny sposób przedstawia? historie z ró?nych perspektyw.
- Nale?y przed?u?y? do maksimum cykl ?ycia opublikowanych tre?ci. Nadawcy i producenci powinni zadba?, aby odbiorcy mogli ?atwo ponownie wykorzystywa? materia? oraz u?ywa? go do innego celu, gdy odnosi si? do popularnego i godnego uwagi tematu.
„Mimo ?e przesz?o??, tera?niejszo?? i prawdopodobnie tak?e przysz?o?? Twittera pe?ne s? kontrowersji, pozostaje on nadal medium spo?eczno?ciowym do udost?pniania wiadomo?ci, poszukiwanych przez odbiorców natomiast media wyspecjalizowane w nadawaniu nadal odgrywaj? istotn? rol? jako stra?nicy wysokiej jako?ci tre?ci o du?ej wiarygodno?ci. Najistotniejszy jest jednak fakt, ?e tre?ci te powinny by? pozyskiwane i dostarczane odbiorcom w elastyczny i szybki sposób, zapewniaj?c im zarówno oczekiwany przez nich zakres i poziom szczegó?owo?ci informacji, a jednocze?nie dbaj?c o efektywno?? procesu i jego aspekt komercyjny dla nadawcy”.
Olivier Bovis, dyrektor dzia?u Media Solutions w Sony Europe (Head of Media Solutions)
Urzeczywistnienie tych zalece? w przypadku wielu produkcji o du?ej skali jest mo?liwe dzi?ki ofercie rozwi?za? chmurowych do obs?ugi procesów produkcji. Kompleksowe lub hybrydowe rozwi?zania chmurowe usprawniaj? procedury zarz?dzania produkcj? na wiele sposobów. Na przyk?ad rozwi?zanie Creators’ Cloud firmy Sony zapewnia wydajne dostarczanie i dystrybuowanie tre?ci w optymalnych formatach w ramach ró?nych form dystrybucji. Udost?pnia równie? nowe sposoby opracowania materia?ów wideo oraz umo?liwia szybk? produkcj? dzi?ki dost?powi do bogatych zasobów w chmurze oraz sztucznej inteligencji.