Czterodniowy tydzie? pracy wymaga zmiany sposobu zarz?dzania

Izabela Myszkowska
4 Min

Mened?erowie stoj? dzi? przed sporym wyzwaniem, bo musz? zareagowa? na szybko zmieniaj?cy si? rynek pracy. Kluczowe jest m.in. dostosowanie si? do potrzeb i oczekiwa? pokolenia Z, wprowadzanie modelu Management 3.0 i zwinne (Agile) podej?cie do zarz?dzania, oparte na wspó?zarz?dzaniu razem z pracownikami i budowaniu przez to z nimi dobrych, pog??bionych relacji. Pilota?owe programy czterodniowego tygodnia pracy by?y ju? przeprowadzane w ró?nych krajach i w?a?ciwie wszystkie wykaza?y bardzo wysoki wzrost produktywno?ci pracowników oraz spadek u nich poziomu stresu i wypalenia zawodowego. Dochody firm nie spad?y, a wr?cz wzros?y, wp?yw na gospodark? by? wi?c pozytywny.

– Polskie firmy nie s? jeszcze gotowe na wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy, ale ten moment nadejdzie i my?l?, ?e ju? teraz mog? zacz?? si? do tego przygotowywa?. Przede wszystkim powinny wzmacnia? narz?dzia zwi?zane z zarz?dzaniem. Trzeba zarz?dza? zwinnie (Agile) i reagowa? na to, co si? dzieje w otoczeniu. Jest te? teraz poj?cie Management 3.0 i to oznacza, ?e zarz?dza si? systemem w sposób empatyczny, buduj?c relacje z pracownikami, doceniaj?c ich i motywuj?cmówi Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji mened?erskich, Altkom Akademia.

Mened?erowie powinni te? zastanowi? si? nad tym, co zmieni na rynku pracy pokolenie Z. Ci m?odzi ludzie, urodzeni pod koniec lat 90. ubieg?ego stulecia i na pocz?tku XXI w., maj? zupe?nie inne podej?cie do pracy – nie jest ona dla nich ju? tak? warto?ci? jak dla ich rodziców. Dla pokolenia Z wa?ne jest ?ycie zgodne ze swoimi warto?ciami i pasjami. Ceni ono sobie tak?e szkolenia dotycz?ce produktywno?ci i tego, jak efektywniej wykorzysta? czas pracy. Jego przedstawicielom nie chodzi jednak o to, ?eby pracowa? wi?cej, tylko mie? wi?cej tego czasu dla siebie.

– Pokolenie Z to pokolenie m?odych ludzi, którzy maj? zupe?nie inne oczekiwania. Dla nich liczy si? zupe?nie co innego. Oni maj? swoje pasje, chc? pracowa? krócej, co nie znaczy, ?e mniej efektywnie, bo efektywno?? jest dla nich bardzo wa?namówi Natalia Gozdowska.

Badania pokazuj?, ?e czterodniowy tydzie? pracy przynosi wiele korzy?ci. Taki system zwi?ksza bowiem produktywno?? pracowników, wzmacnia ich zaanga?owanie, zmniejsza poziom stresu, a tak?e ogranicza ryzyko wypalenia zawodowego. W firmie jest wi?c du?o mniejsza rotacja pracowników.

– Wady mog? zaistnie? wtedy, kiedy w?a?nie firma nie jest na to przygotowana, tzn. kiedy mened?erowie nie zarz?dzaj? w odpowiedni sposób, wówczas firma nie jest w stanie zadba? o to, ?eby pracownicy pracowali w sposób efektywny czy produktywny. Czterodniowy tydzie? pracy mo?e te? podnie?? koszty dla organizacji, bo w niektórych firmach mo?e wymaga? zatrudnienia wi?kszej liczby pracowników mówi ekspertka z firmy Altkom Akademia.

W Europie, ju? od 2002 roku, krótszy czas pracy obowi?zuje we Francji – jest to 35 godzin tygodniowo, a w Danii – 37 godzin tygodniowo. W Portugalii z kolei wprowadzono zakaz kontaktowania si? prze?o?onych z pracownikami po godzinach pracy. Pilota?owe programy czterodniowego tygodnia pracy by?y przeprowadzane w Holandii, krajach skandynawskich, ale równie? w Stanach Zjednoczonych czy w Japonii.

– W 2019 roku w Microsofcie w Japonii wprowadzono taki projekt i w jego wyniku wydajno?? wzros?a a? o 40 proc., co wi?cej – o 23 proc. spad?o nawet zu?ycie energii elektrycznej. Takie projekty s? te? prowadzone na Islandii, w Hiszpanii, w Nowej Zelandii i one pokazuj?, ?e w?ród pracowników zmniejsza si? poziom stresu. Z kolei w czerwcu zacz?? si? ogromny tego typu projekt w Wielkiej Brytanii. Obejmuje on 3 tys. pracowników z 70 firm. Potrwa sze?? miesi?cy, wi?c na efekty musimy jeszcze chwil? poczeka?, natomiast ju? teraz wida? popraw? wydajno?ci, efektywno?ci i zmniejszenie stresu mówi Natalia Gozdowska.

Nawet bez skracania czasu pracy pracodawcy stoj? dzi? przed wieloma wyzwaniami. Z raportu Deloitte’a „Od fali odej?? do fali zmian. Czy jeste?my gotowi na nowe podej?cie do pracy?” wynika, ?e 80 proc. specjalistów bierze pod uwag? odej?cie z pracy. Firmy b?d? mia?y wi?c ogromny problem, kim ich zast?pi?. Proces rekrutacji i szkolenia nowych pracowników jest kosztowny i czasoch?onny, dlatego trzeba zrobi? wszystko, by pracownicy byli usatysfakcjonowani i nie my?leli o rezygnacji. Mo?na to osi?gn?? m.in. dzi?ki nowoczesnemu, ?wiadomemu zarz?dzaniu zespo?em.

Udostępnij