Czy agenci AI zabior? nam prac?? Polacy podzieleni

Natalia Z?backa
4 Min
?ród?o: Freepik

Agenci AI – niegdy? domena futurystycznych wizji – coraz odwa?niej wchodz? do codziennej rzeczywisto?ci zawodowej. Zamiast sci-fi, mamy dzi? konkretne wdro?enia: od wirtualnych asystentów po autonomiczne systemy wspieraj?ce podejmowanie decyzji. I cho? technologia ta wci?? jest na wczesnym etapie masowej adopcji, z badania zleconego przez Salesforce wynika, ?e Polacy s? ju? gotowi mierzy? si? z jej konsekwencjami – zarówno pozytywnymi, jak i budz?cymi obawy.

Zaciekawienie rozwojem agentów AI deklaruje ponad po?owa badanych (51,2%), co potwierdza, ?e spo?ecze?stwo aktywnie ?ledzi temat. Ale obok ciekawo?ci, drug? najcz??ciej wskazywan? emocj? jest… niepokój. Co trzeci ankietowany obawia si?, ?e nowe technologie mog? mie? dla niego negatywne skutki. Równocze?nie, nadziej? i ekscytacj? deklaruje tylko co pi?ty. Ten emocjonalny rozk?ad si? pokazuje: AI przestaje by? czyst? innowacj? – staje si? narz?dziem, którego wp?yw trzeba zrozumie? i oswoi?.

AI jako wsparcie, nie zagro?enie – pod warunkiem przejrzysto?ci

Wi?kszo?? respondentów (58%) wierzy, ?e agenci AI poprawi? jako?? pracy. Ale optymizm ten ma wyra?ne ograniczenia: 41,3% badanych warunkuje zaufanie do decyzji AI od konkretnego kontekstu, a tylko 6% deklaruje pe?ne zaufanie. Pokazuje to rosn?ce znaczenie tzw. “explainable AI” – systemów, które potrafi? jasno wyja?ni?, na jakiej podstawie podejmuj? decyzje.

To nie tylko techniczne wyzwanie, ale te? kwestia akceptacji spo?ecznej. Je?li organizacje chc? skutecznie wdra?a? agentów AI, musz? zadba? o przejrzysto??, mo?liwo?? interwencji cz?owieka oraz spójne procedury. Bo a? 41,7% respondentów boi si? utraty pracy, a 32,7% – braku zrozumienia dzia?a? AI. To nie s? marginalne liczby.

Wspó?praca z AI? Raczej tak, ale nie za wszelk? cen?

Polacy s? raczej otwarci na wspó?prac? z agentami AI, ale bez euforii. Prawie 70% respondentów deklaruje neutralne lub pozytywne podej?cie do idei „wirtualnego wspó?pracownika”, cho? entuzjazm mocno zale?y od roli, jak? AI mia?aby pe?ni?. Najwi?ksz? akceptacj? cieszy si? funkcja asystenta wykonuj?cego powtarzalne zadania (36,8%) oraz analityka danych (30,8%). Du?o mniej entuzjazmu budz? zadania kreatywne czy czatboty zespo?owe.

To mo?e by? cenna wskazówka dla firm: skuteczne wdro?enie AI wymaga nie tylko doboru technologii, ale te? wyczucia kontekstu organizacyjnego. Tam, gdzie AI realnie odci??a z nu??cych obowi?zków i nie wchodzi w kompetencje cz?owieka – jest mile widziana. Tam, gdzie mo?e podwa?a? autonomi? lub ocen? eksperck? – budzi opór.

AI w pracy musi by? zrozumia?a i u?yteczna

Z danych wy?ania si? do?? jasny obraz: AI w pracy to nie futurystyczna abstrakcja, ale realne narz?dzie, któremu pracownicy chc? zaufa? – o ile b?d? rozumie? jego dzia?anie i mie? kontrol? nad jego wp?ywem. Dla firm oznacza to konieczno?? transparentnego wdra?ania technologii, inwestowania w kompetencje cyfrowe oraz traktowania AI jako partnera, a nie substytutu cz?owieka.

W przeciwnym razie – ciekawo?? bardzo szybko mo?e zamieni? si? w sprzeciw.

– Ro?nie ?wiadomo?? i otwarto?? na wykorzystanie agentów AI w pracy, ale towarzyszy jej wyra?na potrzeba kontroli i zrozumienia dzia?ania tych rozwi?za?. Pracownicy nie chc? by? zast?powani – chc? by? wspieranikomentuje Krzysztof Augustynowicz, Regional Vice President w Salesforce. 

Udostępnij
Redaktor Brandsit