Zakupy online s? nieroz??cznie zwi?zane z podmiotami ?wiadcz?cymi us?ugi transportu oraz logistyki. Wzrost handlu w Internecie odciska swoje pozytywne pi?tno, b?d?c motorem nap?dowym zarówno dla przewozu towarów krajowych, jak i transgranicznych. Gwa?towny rozwój e-commerce wymusza jednocze?nie zmiany w ca?ym sektorze TSL.
Dostawa towaru, który zosta? zamówiony przez Internet, stanowi istotn? cz??? ca?ego procesu zakupowego. Szybko?? dostawy i jej terminowo?? jest dla konsumentów kluczowym czynnikiem zaraz obok dost?pno?ci czy ceny. Rosn?ce oczekiwania zorientowane na komfort oraz wygod? sk?adania zamówie? online wi??? si? z konieczno?ci? transformacji cyfrowej oraz usprawnienia procesów i systemów z perspektywy ca?ej bran?y logistyczno-transportowej.
Kompleksowa obs?uga
Firmy z sektora TSL s? zró?nicowane w obr?bie zakresu realizowanych zada?. Kierunkiem ich rozwoju jest natomiast kompleksowa obs?uga przewozów, od zaplanowania procesu, przygotowania i nadania przesy?ki a? po jej bezpieczne oraz terminowe dor?czenie. Dynamika rozwoju e-commerce przek?ada si? na wzrost znaczenia TSL. Zapotrzebowanie na holistyczne us?ugi transportowe w duchu end-to-end kwitnie od pocz?tku globalnej pandemii i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja mia?a ulec zmianie.
E-commerce wymaga natychmiastowej adaptacji do zmieniaj?cego si? ?wiata, w którym zakupy online s? tak samo powszechne jak stacjonarne nie tylko ze wzgl?du na obecno?? smart shopperów nowej generacji, ale równie? tzw. silver generation, która na przestrzeni ostatnich dwóch lat przekona?a si? do handlu internetowego. Wp?yw na transport i logistyk? jest widoczny w szybszych inwestycjach w cyfryzacj?, tym bardziej ?e zarz?dzanie danymi w modelu SaaS, monitorowanie ?adunków czy zaawansowane systemy planuj?ce stanowi? trzon konkurencyjnych przedsi?biorstw.
Wed?ug raportu „Transport drogowy w Europie”, do 2024 roku ma on wzrosn?? o niemal 32 mld USD. Nap?dzany b?dzie g?ównie przez dynamicznie rozwijaj?cy si? sektor e-commerce, która wywrze wp?yw na przewozy busami i ci??arówkami, które stanowi? integralny element transportu intermodalnego.
Kluczowe trendy
Wymiana handlowa opieraj?ca si? na pracy przewo?ników w dalszym ci?gu ewoluuje, mimo ?e e-commerce coraz bardziej przek?ada si? na rodzaj przewo?onych ?adunków, a tak?e powstawanie hubów prze?adunkowych. Efektem b?dzie zwi?kszenie powierzchni magazynowych w strategicznych lokalizacjach. Przede wszystkim jednak najbardziej istotna sta?a si? efektywna implementacja narz?dzi digital. Na ich wdro?eniu ju? teraz korzystaj? wszystkie podmioty zaanga?owane w TSL z u?ytkownikiem ko?cowym w??cznie bez wzgl?du na podzia? B2B czy B2C.
Personalizacja us?ug, a jednocze?nie konieczno?? zapewnienia sprawnego procesu obs?ugi transportowej, wymusza coraz wy?szy poziom digitalizacji firm logistycznych. W?ród najpopularniejszych rozwi?za? znajduj? si? mi?dzy innymi systemy CRM, CMS do zarz?dzania tre?ci? oraz BI, wykorzystuj?ce analityk? danych do podejmowania decyzji. W najbli?szych latach nale?y równie? spodziewa? si? coraz wi?kszego znaczenia aspektów ekologicznych. Ekologia jest bardzo istotna w segmencie B2C, gdzie a? 76% kupuj?cych zwraca na ni? uwag? podczas dostaw, jak wynika z badania „E-commerce B2B – Biznes w sieci”.
Autor: ?ukasz ?ukasiewicz, Operations Manager, SwipBox Polska