Wed?ug nowego raportu Capgemini, firmy nie wykorzystuj? w pe?ni swoich mo?liwo?ci automatyzacji koncentruj?c si? na obni?aniu kosztów operacyjnych, a nie na celu strategicznym, którym jest d?ugofalowy wzrost przychodów. Z nowego raportu Instytutu Badawczego Capgemini wynika, ?e tylko 16% organizacji mi?dzynarodowych wdra?a wielop?aszczyznowe rozwi?zania automatyzacyjne.
Ponad 40% z nich wskazuje, ?e g?ównym celem ich inicjatyw automatyzacyjnych jest poprawa jako?ci procesów, podczas gdy tylko 23% firm ukierunkowanych jest na zwi?kszenie przychodów. W raporcie zwrócono równie? uwag?, ?e tylko 32% badanych organizacji koncentruje si? na projektach tzw. „szybkich sukcesów”, czyli operacjach, które s? ?atwe do wdro?enia i przynosz? znaczne zyski w krótkim terminie.
Liderzy automatyzacji
Raport analizuje cechy wspólne dla organizacji, które przoduj? w automatyzacjach na du?? skal?, osi?gaj?c przy tym ponadprzeci?tne zyski. Mo?na zawrze? je w nast?puj?cych punktach:
- Jasno okre?lona mapa procesu transformacji: 68% z badanych firm precyzyjnie j? okre?li?o, a 67% stwierdzi?o, ?e posiada bud?et niezb?dny do przeprowadzenia tych dzia?a?.
- Silne zaanga?owanie na najwy?szym szczeblu zarz?dzania firmy: 85% respondentów stwierdzi?o, ?e automatyzacja jest strategicznym priorytetem dla ich organizacji, a 82% zapewni?o, ?e zarz?d uzna? i doceni? znaczenie tych dzia?a?.
- Nacisk na rozwój zasobów ludzkich i umiej?tno?ci: 88% badanych uwa?a, ?e automatyzacja jest dobrze przyjmowana przez pracowników, a 83% twierdzi, ?e automatyzacja tworzy nowe miejsca pracy w ich firmie.
Aby rozpocz?? projekt automatyzacji, konieczne jest wcze?niejsze zdefiniowanie mapy procesu transformacji firmy oraz mapowanie kluczowych kompetencji pracowników. Aby przeprowadzi? udan? transformacj?, pracownicy musz? czu? si? pewnie w swoim ?rodowisku pracy i partycypowa? w zmianach. – powiedzia? Miros?aw Bartecki, Chief Architect w Capgemini Business Services
Status automatyzacji
W ramach raportu, zatytu?owanego “Przekszta?canie przysz?o?ci: odblokowywanie niewykorzystanej warto?ci automatyki”, przeprowadzono wywiady z ponad 700 mened?erami firm, które eksperymentuj? lub wdra?aj? rozwi?zania z zakresu automatyzacji oraz przeanalizowano ponad 110 przypadków zastosowa? w 6 sektorach dzia?alno?ci.
Wyniki pokazuj?, ?e firmy motoryzacyjne przoduj? we wdra?aniu du?ych projektów automatyzacji (25% badanych organizacji), wyprzedzaj?c przemys? i handel detaliczny (15%). Pod wzgl?dem dojrza?o?ci dominuj? Stany Zjednoczone (26%), Francja (21%) oraz Niemcy (17%). Wyniki odnosz? si? do firm, które wdra?aj? rozwi?zania automatyzacyjne na du?? skal?, czyli projektów, które wykraczaj? poza faz? testów pilota?owych i s? realizowane w du?ym zakresie: na kilku liniach biznesowych lub obszarach geograficznych przedsi?biorstwa.
Wnioski z badania wskazuj?, ?e do 2022 r. firmy mog?yby zaoszcz?dzi? do 471 mld dol. dzi?ki wprowadzeniu na szerok? skal? zautomatyzowanych rozwi?za?, zw?aszcza w sektorach motoryzacyjnym (32 mld dol.), detalicznym (125 mld dol.), u?yteczno?ci publicznej (149 mld dol.) i przemys?owym (165 mld dol.). Dowiedziono te?, i? ponad po?owa firm, które korzystaj? z automatyzacji, zaimplementowa?a j? w swoich systemach informatycznych, a ponad jedna trzecia w sferze obs?ugi klienta.
Funkcje zaplecza biurowego generuj? najlepszy zwrot z inwestycji: 18% dla funkcji zakupów i ?a?cucha dostaw oraz 15% dla zasobów ludzkich. W?ród firm, które wdro?y?y rozwi?zania automatyzacyjne, 29% zrobi?o to dla funkcji front-office, takich jak sprzeda? i marketing.
Szybkie sukcesy w kadrach i ksi?gowo?ci
Skupiaj?c si? na automatyzacji wdro?onej jako „szybkie sukcesy”, mo?emy uzyska? efektywne wdro?enie na du?? skal? ? raport analizuje przypadki zastosowania automatyzacji pod wzgl?dem z?o?ono?ci i korzy?ci, co pozwala zrozumie?, dlaczego wiele firm nie czerpie jeszcze znacz?cych zysków. Tylko jedna trzecia (32%) badanych organizacji wdra?a „szybkie sukcesy” na du?? skal?, we wszystkich sektorach, w takich przypadkach jak uzgadnianie salda w ksi?gowo?ci, zaproszenie do sk?adania ofert przetargowych, wsparcie w rekrutacji czy onboardingu pracowników, generowaniu leadów czy zwalczania nadu?y? finansowych.
Tymczasem ponad jedna trzecia (36%) organizacji preferuje wdra?anie „indywidualnych projektów” w obszarach takich jak wprowadzanie danych lub automatyzacja sk?adowania towarów. Niestety w?ski zakres funkcji, wymuszony takim podej?ciem, uniemo?liwia prowadzenie wdro?enia na du?? skal?, a potencjalne korzy?ci s? ograniczone.
Tylko 16% firm wdro?y?o kilka procesów automatyzacji na du?? skal?. Jest to ogromny potencja? do osi?gni?cia wzrostu wydajno?ci, jak i tworzenia warto?ci dodanej. Powinni?my wyci?gn?? wnioski z udanych wdro?e? i wykorzysta? niektóre z „szybkich sukcesów” jako inspiracj? dla projektów automatyzacji, które oferuj? szybki zwrot z inwestycji – doda? Miros?aw Bartecki, Chief Architect w Capgemini Business Services
Strategia, nie taktyka
Automatyzacja musi by? traktowana jako ca?o?ciowy program transformacji strategicznej, a nie tylko jako seria wdro?e? taktycznych. Ta transformacja musi by? równie? procesem skorelowanym z rozmow? zach?caj?c? wspó?pracowników do proponowania projektów automatyzacji.
Dobrym przyk?adem mo?e by? stosowana w wielu firmach metoda Lean Six Sigma, która bazuje na wysi?ku i inicjatywach ca?ego zespo?u w celu osi?gni?cia lepszej wydajno?ci i efektywno?ci. Je?li wszystkie prerogatywy transformacji strategicznej zostan? spe?nione, a zespó? zarz?dzaj?cy jest zaanga?owany w projekt, automatyzacja mo?e by? pot??nym, tworz?cym warto?? dodan? czynnikiem nap?dzaj?cym dla organizacji.
Liderzy organizacji potrzebuj? odwa?nej wizji i jasnej mapy procesu transformacji, aby nada? rozmach zmianom i zaanga?owa? w nie swoj? organizacj?. Automatyzacja zapewnia technologiczne rozwi?zanie problemów zwi?zanych z transformacj? biznesow?, dlatego te? kadra zarz?dzaj?ca wy?szego szczebla i kierownictwo IT musz? aktywnie wspó?pracowa? ju? od pierwszego dnia realizacji projektu. – powiedzia? Miros?aw Bartecki, Chief Architect w Capgemini Business Services
Chatbot podpowie prezent, albo umówi wizyt?
Automatyzacja sprzeda?y to pot??ne narz?dzie, które nie zosta?o jeszcze w pe?ni wykorzystane. Wed?ug raportu, korzysta z niego kilka organizacji, które doceni?y po??czenie automatyzacji i sztucznej inteligencji w celu poprawy sprzeda?y. Harley-Davidson odnotowa? w ubieg?ym roku wzrost sprzeda?y o 2930%. Innym przyk?adem jest L’Oréal z oprogramowaniem do rozpoznawania mowy i chatbotami, które zautomatyzowa?y biuro oraz obs?ug? klienta w Kanadzie. Gigant kosmetyczny wykorzysta? Facebook Messengera, na której zintegrowa? us?ug? doradztwa w zakresie prezentów, wykorzystuj?c sztuczn? inteligencj?. Chatbot zadaje u?ytkownikom pytania dotycz?ce ich przyjació?, a nast?pnie sugeruje produkty kosmetyczne, dostosowane do ich upodoba?.
Na naszym rodzimym rynku, na przyk?ad w sektorze us?ug kosmetycznych lub zdrowia, mo?emy coraz cz??ciej spotka? rozwi?zania automatyzacji oparte na botach g?osowych. Voice boty, czyli g?osowi asystenci, bez wsparcia cz?owieka mog? przeprowadzi? klienta przez ca?y proces umówienia terminu na konkretn? wizyt? czy us?ug?, oczywi?cie w ojczystym j?zyku.