Dzisiaj wiele marek mierzy się z kryzysem wizerunkowym. Dlaczego? Obecna sytuacja na świecie spowodowała, że część firm nie wie, jak wyważyć komunikację. I choć przedsiębiorstwa mają dobre intencje – zarzuca się im budowanie PR-u na tragedii innych osób. W mediach coraz częściej pojawiają się dyskusje o tym, czy firmy powinny informować w mediach o swojej pomocy dla uchodźców – czy jednak zachować politykę milczenia. Ale… czy kryzys wizerunkowy w firmie musi oznaczać same kłopoty? Oto spostrzeżenia jednego z liderów komunikacji PR na polskim rynku.
Istniejąca od lat na polskim rynku agencja Commplace ma duże doświadczenie w działaniach kryzysowych. Tworzący ją eksperci niejednokrotnie pomagali firmom w zażegnaniu kryzysów wizerunkowych. Lata doświadczenia pokazały, że kryzys nie musi od razu oznaczać kłopotów. Wiele zależy od kontekstu, a także od jego skali.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Liderzy podkreślają rolę myślenia strategicznego. Czy marki mogą podejmować działania mające na celu unikanie kryzysów?
– PodÅ‚ożem kryzysów PR jest otoczenie współczesnych organizacji, zmieniajÄ…ce siÄ™ w sposób nieprzewidywalny i dynamiczny. CzÄ™sto powstajÄ… sytuacje, które zagrażajÄ… wizerunkowi marki. Kryzys mogÄ… wywoÅ‚ywać pracownicy, czynniki legislacyjno-polityczne czy wypadki losowe – wymienia Sebastian Kopiej, Prezes ZarzÄ…du Commplace. – Kluczowe jest poznanie mocnych i sÅ‚abych stron organizacji, a także grup docelowych, do których marka kieruje swojÄ… komunikacjÄ™. Podam przykÅ‚ad: jeÅ›li firma wybiera do promowania produktów influencera z niejasnÄ… reputacjÄ…, to musi liczyć siÄ™ z potencjalnym kryzysem.Â
Co zrobić, gdy spotka nas kryzys? Ekspert uważa, że istotna jest proaktywna postawa i najbliższe 24 godziny. To czas, aby działać.
Szczere przeprosiny pomogą zatrzymać klientów
Marki popełniają błędy. Czy chowanie się za ścianą anonimowości to dobry pomysł? Firmę tworzą ludzie. W przypadku konkretnego kryzysu niezbędne jest ukazanie szczerej twarzy marki i przeprosiny. Bez zbędnych etosów czy wystudiowanych przemówień. Prosty i jasny przekaz, a także wyrażenie skruchy mogą sprawić, że marka zyska na kryzysie wizerunkowym. Nie tylko zatrzyma obecnych klientów, ale także pozyska nowych – tych, którzy docenią jej szczerość i otwartość na rozwiązywanie problemów.
Świetnym przykładem przekucia sytuacji kryzysowej w szybkie działania w social mediach. Firmom zdarza się wysyłać wiadomości testowe do klientów – oczywiście przez przypadek. Sprytne podejście do sytuacji może sprawić, że dana wiadomość stanie się viralem. A marka zyska na popularności. Przykładem może być wiadomość push wysłana szeroko przez mBank – po fali komentarzy negatywnych, konsumenci docenili podejście marki do sytuacji, a ta zyskała na popularności i wizerunku.
Odwracanie kota ogonem
Przekuwanie kryzysu w sukces może być odwracaniem kota ogonem. To nie zawsze wychodzi markom na zdrowie. Podstawą jest trafna ocena sytuacji.
 – Szczególnie trudne sÄ… kryzysy w branży spożywczej. Nieszczelnie zapakowane mleko czy kawaÅ‚ek metalu w orzeszkach zdecydowanie mogÄ… wpÅ‚ynąć na pozycjÄ™ marki – dodaje Sebastian Kopiej, Prezes ZarzÄ…du Commplace. – Sytuacje kryzysowe zdarzajÄ… siÄ™, a wiele zależy od tego, w jaki sposób firma siÄ™ do nich odniesie. Polityka wyparcia czy milczenia nie jest dobrÄ… taktykÄ…. Wystarczy, że podczas wygÅ‚aszania oÅ›wiadczeÅ„ czy przeprosin marka przemyci informacje, które może przechwycić opinia publiczna.Â
W przypadku sytuacji kryzysowych eksperymentowanie na żywym organizmie to ryzykowna operacja. Wiele marek decyduje się na skorzystanie z pomocy specjalistów agencji PR, wiedząc, że ze wsparciem fachowców pokonają trudności, zamiast się dalej pogrążać.