Wiele lat sp?dzonych w ró?nych korporacjach, podgl?dania rozmaitych liderów, poszukiwa? i przemy?le? w temacie przywództwa doprowadza mnie do punktu wyj?cia w zdefiniowaniu cech i zachowa? modelowego przywódcy. Wypracowywanie kierunków rozwoju organizacji, czy zarz?dzanie maj?ce na celu systematyczne uzyskiwanie oczekiwanych wyników oparte tylko na charyzmie, testosteronie czy wizjonerstwie, w wielu przypadkach nie do ko?ca si? sprawdzi?o. Nie wszystkim pasuje bowiem zak?adanie masek, przyjmowanie pokerowych min, zak?adanie niewygodnych butów, pomimo genialnych maretingowo kursów umo?liwiaj?cych tworzenie efektywnej marki osobistej, podpowiadaj?cych jak ubra? si? na spotkanie, czy jaki zegarek wybra?, by ludzie Ci? szanowali, jak prowadzi? rozmow?, co mówi? i jak mówi?, jak gestykulowa?, jak powinna wygl?da? Twoja mowa cia?a. Owszem, mo?esz wytrenowa? swój nowy, z pozoru doskona?y, wizerunek, ale jednocze?nie staniesz si? jego wi??niem, boj?c si?, ?e w pewnym momencie kto? powie sprawdzam i wyjdzie, ?e w g??bi duszy nie jeste? tak fantastyczny jak Twój hologram i tak?e pope?niasz b??dy. Mo?esz zbudowa? fasad? pi?knego domu, ale energia potrzebna do jej utrzymania b?dzie niewspólmiernie wi?ksza ni? ta, któr? mo?esz spo?ytkowa? na budow? czego? solidnego, co mia?oby trwa?y fundament, perspektyw? na wzrost i czego wi?kszy wiatr nie zdmuchnie przy pierwszej lepszej okazji. Czy nie lepiej pozosta? ma?ym domkiem, ale z w?asnym kominkiem i z w?asn? map? sensu ?ycia w d?ugi zimowy i mro?ny wieczór?
Wed?ug mojej subiektywnej opinii, przywództwo to nieustaj?cy proces motywowania i inspirowania, wyzwalania energii w ludziach, oparty na szacunku i poczuciu odpowiedzialno?ci za innych. Pracownik, który traktowany jest z odpowiedni? atencj?, jest w stanie w d?u?szym horyzoncie czasu dobrze i twórczo pracowa?. Nie tyle dla lidera czy korporacji, co razem z Tob?, dziel?c Twoje cele i Twoj? wizj? i w pe?ni anga?uj?c si? na rzecz ich realizacji. Szacunek jest bowiem dalece bardziej skuteczny ni? wszystkie inne techniki wywierania wp?ywu. To w?a?nie on buduje prawdziwe, warto?ciowe relacje mi?dzy lud?mi, które we wspó?czesnym ?wiecie przetrwaj? niejedne zawirowanie i sytuacje kryzysowe.
Czy lepiej jest by? lubianym, czy wzbudza? strach, ale by? do bólu skutecznym?
Je?li jedynymi interakcjami z pracownikami, ma by? wyznaczanie zada? i odpytywanie dotycz?ce aktualizacji statusów mo?esz traci? okazje do budowania pozytywnych i trwa?ych relacji zawodowych i przeniesienia zespo?u na wy?szy poziom.
Je?li masz wybór, za? obowi?zki s? wykonywane w?a?ciwie, a Twoi pracownicy mog? wiedzie? co i jak maj? wykonywa?, czy nie lepiej wybra? t? pierwsz? opcj??
Szefie, anga?uj zespó?!
Po pierwsze, zwi?kszaj zaufanie w zespole, bowiem podstaw? trwa?ego zwi?zku, podobnie jak w Twojej rodzinie, jest zaufanie. Zaufanie jest kluczem do motywowania ludzi do pracy i osi?gania wspólnych celów. Co wspiera budow? zaufania? Otwarto??, szczera i obustronna komunikacja, traktowanie ludzi jako wykwalifikowanych i kompetentnych wspó?pracowników. S?uchaj i s?ysz ludzi, doceniaj to, co mówi?. Nie narzucaj im swojego zdania, a licz si? ze wszystkimi opiniami i daj mo?liwo?? wyboru. To dobra droga do ich rozwoju, osi?gni?cia przez nich samodzielno?ci i odpowiedzialno?ci zarówno za swoje zadania, jak i ca?? organizacj?.
B?d? te? konsekwentny w swoim dzia?aniu, dotrzymuj obietnic i postanowie?, b?d? przejrzysty i spójny. Dzia?aj zgodnie z tym, co mówisz, nie wysy?aj sprzecznych komunikatów. Nie podejmuj niezrozumia?ych awansów, rekrutuj pacowników spójnych z wizj? i misj? firmy, w której pracujesz. Wpisz do kalendarza z wyprzedzeniem regularne spotkania jeden na jeden z ka?dym swoim bezpo?rednio raportuj?cym pracownikoem. Upewnij si?, ?e maj? du?o okazji, aby si? otworzy? i przekaza? feedback jakiego wsparcia, dyskusji lub czasu od Ciebie potrzebuj??
Po drugie, buduj wzajemny szacunek. Przywództwo oparte na szacunku – to sytuacja, w której lider nie staje na podwy?szeniu i nie mówi podniesionym g?osem wymachuj?c r?kami, by go by?o lepiej wida? i s?ycha?. To sytuacja, gdy zdejmujesz marynark? i krawat, by s?ucha? ludzi, których zaprosi?e? do wspólnej drogi. W?a?nie po to, by móc im potem j? pokaza? i ni? poprowadzi?. Po?wi?? czas zespo?owi, celebrujcie wspólne sukcesy. Na ka?dym kroku przekazuj, ?e uznajesz i szanujesz ich wk?ad. To pomo?e Ci w lepszej Identyfikacji zespo?u z wizj? i misj? organizacji, co z kolei pozytywnie wp?ynie na motywacj? zatrudnionych w niej osób, za? dla firmy oznacza zmniejszenie kosztów zwi?zanych z rotacj? personelu.
Po trzecie anga?uj mocniej pracowników. Wi?kszo?? z nas potrzebuje przynajmniej podstawowego zrozumienia powodów zadania, decyzji lub strategii. Tak?e Twój zespó? potrzebuje czego? wi?cej ni? tylko listy zada?. To od Ciebie zale?y, czy znajdziesz równowag? informacji potrzebnych, aby pomóc im poczu? celowo?? i zwi?zek bez powodowania, ?e czuj? si? naciskani i przymuszani. Po?wi?? na to wi?cej czasu, aby umie?ci? wszystko w kontek?cie i wyja?ni? swoje decyzje. Kiedy rozwi?zujesz problem w zespole, upewnij si?, ?e wszyscy rozumiej?, jakie rozwi?zania wybierzesz i czy znaj? szerszy obraz.
Po czwarte, zwi?kszaj wp?yw zespo?u, deleguj. Im bardziej zaanga?owany jest zespó? i im dok?adniej rozumiej? kierunek, tym lepiej mog? rozmawia? z wi?kszym celem i znaczeniem swojej pracy. Zespo?y, które czuj? zwi?zek z prac? i celem, b?d? mówi? znacznie bardziej nami?tnie i z du?o wi?kszym wp?ywem. Postaraj si?, aby Twoi wspó?pracownicy naprawd? czuli, ?e maj? swój g?os i woln? r?k? w realizacji celów. Zwi?kszaj t? ch?? wp?ywania poprzez anga?owanie pracowników na ka?dym etapie pracy.
Po pi?te, pozwalaj na pope?nianie b??dów, wszak b??dzi? jest rzecz? ludzk?. Nie wymagaj zarówno od innych, jak i od siebie bycia idea?em. Nie istnieje idealny lider, idealny pracownik, idealny ojciec, idealny kochanek. Je?li kto? pope?ni ju? b??d, dok?adnie omów z nim sytuacj? i plan dzia?ania. W takiej sytuacji kluczowe jest udzielanie informacji zwrotnych oraz mentoring prze?o?onego. Zadaniem lidera jest wskazywanie w?a?ciwego kierunku, wspieranie w realizacji planów i pomaganie w znalezieniu rozwi?za?, równie? w problematycznych sytuacjach.
Pami?taj, odk?d zosta?e? szefem, za?o?y?e? na swoje plecy pusty plecak. Poczucie odpowiedzialno?ci za wyniki organizacji i innych wspólpracowników powoduje, ?e im szybciej wybierzesz swoj? w?asn? drog? przywództwa i zape?nisz swój plecak umiej?tno?ciami i do?wiadczeniami, tym lepiej dla Ciebie i otaczaj?cych Ci? ludzi. Pos?uchaj swojej intuicji, b?d? spójny w swoim dzia?aniu. Nie kopiuj innych, nie na?laduj, niezale?nie czy pracujesz w du?ej korporacji, czy w rodzinnej firmie produkuj?cej ekologiczne wiktua?y.