W dzisiejszych czasach, kiedy cyfrowa przestrze? staje si? coraz bardziej zintegrowana z naszym codziennym ?yciem, firmy technologiczne, takie jak Meta Platforms – w?a?ciciel Facebooka, znajduj? si? pod szczególn? lup?. Ostatnie doniesienia rzucaj? nowe ?wiat?o na praktyki firmy, szczególnie w kontek?cie jej interakcji z najm?odszymi u?ytkownikami.
Zgodnie z raportami “The Wall Street Journal” i “The New York Times“, Meta Platforms zosta?a oskar?ona o celowe projektowanie swoich platform spo?eczno?ciowych w taki sposób, aby przyci?ga? dzieci. Co wi?cej, firma mia?a ?wiadomo?? milionów skarg dotycz?cych nieletnich u?ytkowników Instagrama, ale podj??a dzia?ania tylko w niewielkiej cz??ci tych przypadków. Ta informacja wy?ania si? z pozwu z?o?onego przez prokuratorów generalnych z 33 stanów USA.
Meta wykorzystuje s?abo?ci psychologiczne najm?odszych u?ytkowników? Tak twierdz? pozywaj?cy
Dokumenty firmy, na które powo?uje si? skarga, opisuj? wewn?trzne dyskusje urz?dników Meta, którzy przyznaj?, ?e produkty firmy s? zaprojektowane w taki sposób, aby wykorzysta? s?abo?ci psychologiczne m?odzie?y – impulsywne zachowania, podatno?? na presj? rówie?nicz?, a tak?e niedoszacowanie ryzyka. Co istotne, przyznano, ?e Facebook i Instagram ciesz? si? popularno?ci? równie? w?ród dzieci poni?ej 13 roku ?ycia, co stoi w sprzeczno?ci z polityk? firmy.
Firma si? broni
W odpowiedzi na te oskar?enia, Meta wyda?a o?wiadczenie dla Associated Press, twierdz?c, ?e skarga b??dnie przedstawia jej wysi?ki w?o?one w ostatniej dekadzie w celu zapewnienia bezpiecze?stwa online nastolatków. Firma podkre?li?a, ?e dysponuje ponad 30 narz?dziami wspieraj?cymi m?odych u?ytkowników i ich rodziców.
Dzia?ania z premedytacj? czy zwyk?a nieudolno???
Jednak?e, problem weryfikacji wieku pozostaje powa?nym wyzwaniem, z którym Meta zmaga si?, podobnie jak ca?a bran?a. Zamiast bezpo?redniego rozwi?zania, firma proponuje przeniesienie cz??ci odpowiedzialno?ci na sklepy z aplikacjami oraz rodziców, wspieraj?c jednocze?nie przepisy federalne, które wymaga?yby zgody rodziców przy pobieraniu aplikacji przez m?odzie? poni?ej 16 roku ?ycia.
Interesuj?ce jest zauwa?enie, jak wewn?trzne dyskusje w firmie odzwierciedlaj? konflikt mi?dzy komercyjnymi a spo?ecznymi aspektami dzia?alno?ci. W 2019 roku jeden z dyrektorów ds. bezpiecze?stwa na Facebooku zwróci? uwag? na potencjalne szkody dla dzia?alno?ci firmy wynikaj?ce z eliminacji m?odszych u?ytkowników. Rok pó?niej ten sam dyrektor wyrazi? frustracj? z powodu braku entuzjazmu firmy dla identyfikacji i usuwania m?odszych dzieci ze swoich platform.
Skala jest olbrzymia
Raport ujawnia równie?, ?e czasami Meta ma do nadrobienia zaleg?o?ci dotycz?ce nawet 2,5 miliona kont m?odszych dzieci. To wskazuje na znaczn? skal? problemu, z którym firma si? zmaga.
Sytuacja, w której znalaz?a si? Meta, rzuca ?wiat?o na z?o?one wyzwania zwi?zane z równowa?eniem komercyjnych ambicji i odpowiedzialno?ci spo?ecznej w cyfrowej erze. Ta historia podkre?la piln? potrzeb? przejrzysto?ci, odpowiedzialno?ci i skutecznych mechanizmów ochrony m?odszych u?ytkowników w ?wiecie cyfrowym.