Ponad po?owa (58%) firm odnotowa?o zwi?kszon? rotacj? pracowników, a podobna liczba (55%) dostrzega, ?e mo?e to doprowadzi? do zako?czenia dzia?alno?ci, wynika z badania „Recruit, Retain, Grow” przeprowadzonego na zlecenie Poly. Na pocz?tku pandemii wi?kszo?? organizacji nie mia?a opracowanego planu, czy przewodnika „jak” zapewni? ci?g?o?? dzia?ania w czasie kryzysu tego typu. Jednak bior?c pod uwag? skal?, czas trwania oraz dynamiczny rozwój sytuacji – wiemy, ?e ?wiat mo?e ponownie pogr??y? si? w chaosie, a podej?cie polegaj?ce wy??cznie na przetrwaniu lub przeczekaniu nie sprawdzi si? w przysz?ym ?wiecie pracy. Dotychczas obowi?zki s?u?bowe by?y rozumiane jako po??czenie ?wiadcze?, szkole? i mo?liwo?ci rozwoju w siedzibie firmy. Jednak takie za?o?enie sprawdza?o si?, zanim pandemia zburzy?a wypracowane schematy, a co za tym idzie, zmusi?a zarówno pracowników, jak i pracodawców do zmiany my?lenia oraz podej?cia do kwestii zatrudnienia i miejsca pracy.
„Firmy stoj? przed niew?tpliwie najwi?kszym wyzwaniem w dzisiejszych czasach. Warto zwróci? uwag?, ?e zatrzymanie pracowników i rekrutacja w sytuacji, gdy postawy i postrzeganie pracy uleg?y radykalnej zmianie to mo?e by? trudny sprawdzian dla biznesu. Wiele organizacji, które nie zmieni?y poprzedniej perspektywy, nie poradzi?y sobie z wyzwaniami pandemii, poniewa? zabrak?o im elastyczno?ci, nie zwraca?y uwagi na wypalenie cyfrowe i zap?aci?y za to wysok? cen?” – komentuje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.
Zamiast improwizacji – postaw na strategi?
Obecnie firmy musz? by? przygotowane na ka?d? ewentualno?? i móc wdra?a? zmiany w dowolnej chwili. Posiadanie dopracowanej strategii umo?liwiaj?cej prac? hybrydow? jest obecnie imperatywem biznesowym. Pracownicy chc? czu? si? wys?uchani i mie? mo?liwo?? wykonywania swojej pracy z dowolnego miejsca, a je?li nie b?d? czuli si? wspierani oraz doceniani, strac? motywacj? i odejd?. Firmy, które wyposa?y?y cz?onków zespo?ów w wysokiej klasy urz?dzenia i technologie konferencyjne, znacznie poprawi?y ich do?wiadczenia w czasach zmian, a co za tym idzie wielkiej niepewno?ci. Mia?o to du?y wp?yw na budowanie lojalno?ci wobec pracodawcy, poniewa? inteligentna technologia zwi?ksza produktywno?? i przyczynia si? do poczucia zrozumienia potrzeb. Skupiaj?c si? na strategiach zatrzymywania zatrudnionych, które faktycznie dzia?aj?, a przy tym s? szybkie i ?atwe do wdro?enia, nale?y zmniejszy? nak?ad pracy, jaki firmy musz? w?o?y? w rekrutacj? nowych osób, a wi?ksz? wag? przy?o?y? do talentów, które ju? s? w strukturach organizacji.
Spraw, aby ludzie chcieli pracowa? z biura
Wcze?niej biuro by?o rozumiane jako konkretne miejsce, w którym pracowali?my przez ca?y dzie?, spotykali?my si? z zespo?em i wspó?pracowali?my nad projektami. Jednak w momencie przeorganizowania ?ycia, a co za tym idzie, tak?e pracy, diametralnie si? ono zmieni?o – dla niektórych by? to róg sto?u kuchennego, dla innych sypialnia, która zosta?a pospiesznie zaaran?owana, a dla jeszcze wi?kszej liczby osób by? to wolny pokój przekszta?cony w domowe biuro.
Najwi?kszy i najd?u?szy w historii (i nieplanowany) eksperyment z prac? w domu nauczy? firmy, ?e nie tylko mog?, ale równie? powinny lepiej wykorzystywa? przestrze?, potencja? pracowników i technologi?. Obecnie a? 76% polskich organizacji planuje zmieni? koncepcj? biura lub przeprojektowa? je, aby dostosowa? do nowych sposobów pracy. Polscy pracodawcy planuj? wprowadzi? znacz?ce zmiany, m.in. 21% z nich chce przenie?? siedzib? na wi?ksze powierzchnie w celu stworzenia przestrzeni w planie otwartym oraz zapewnienia wi?kszego pola do wspó?pracy. Jednocze?nie za utworzeniem wyznaczonych miejsc do spotka? towarzyskich w biurze opowiada si? 27% Polaków, twierdz?c, ?e relacje i integracja jest w dzisiejszych czasach kluczowa do prawid?owego funkcjonowania firmy. „Mniej osób obecnych w tym samym czasie w przestrzeni biurowej jest oczywistym motywem do jej przeprojektowania w taki sposób, aby spe?nia?a szerszy zestaw potrzeb pracowników. Wprowadzenie stref nauki lub ciszy, stworzenie wi?kszej liczby sal konferencyjnych o ró?nych rozmiarach, a wreszcie dodanie obszarów socjalnych, w których mo?na nawi?zywa? kontakty i prowadzi? nieformalne dyskusje znacznie podniesie nie tylko komfort pracy ale równie? zach?ci do cz?stszego odwiedzania siedziby firmy” – dodaje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.
Postaw ludzi na pierwszym miejscu
Przeprojektowanie miejsca pracy nie powinno ogranicza? si? tylko do technologii i przestrzeni – to proces skoncentrowany przede wszystkim na ludziach. Przysz?e przestrzenie biurowe musz? by? projektowane z uwzgl?dnieniem indywidualnych potrzeb w zakresie elastyczno?ci, dost?pno?ci i równo?ci.
Firmy, które umo?liwiaj? prac? zdaln? i hybrydow?, otwieraj? rynek pracy – potencjalnie umo?liwiaj?c rekrutacj? z dowolnego miejsca. Dzi?ki temu poszukiwanie talentów staje si? o wiele bardziej integruj?ce, co zapewnia wi?kszy i ?atwiejszy dost?p do kandydatów. Ma to równie? sens z biznesowego punktu widzenia, poniewa? pracodawcy mog? skoncentrowa? swoje zasoby na pozycjonowaniu organizacji jako atrakcyjnego miejsca pracy.