Czy nadchodzi kres generycznych software house’ów? 

Newsroom BrandsIT
7 Min

Zrozumienie potrzeb i zachowa? ko?cowego klienta przek?ada si? na biznesowy sukces projektu – coraz cz??ciej wiedz? o tym przedsi?biorcy, temat jest te? niew?tpliwie bliski twórcom oprogramowania. Dostarczenie rozwi?zania cyfrowego wymaga zidentyfikowania ?cie?ek u?ytkownika, problemów, które produkt ma rozwi?zywa?, a tak?e nawyków i sposobów korzystania z aplikacji internetowych (zarówno webowych jak mobilnych).

UX design nie jest jednak jeszcze dziedzin? powszechnie rozumian?. Z badania przeprowadzonego ostatnio w?ród kilkudziesi?ciu polskich software house’ów wynika, ?e nawet w bran?y IT zdarza si? mylenie go z projektowaniem graficznym interfejsów (UI design).

Sukces biznesowy wydaje si? oczywistym celem wysi?ków podejmowanych przy tworzeniu nowych produktów. Rozwi?zania cyfrowe nie s? tu wyj?tkiem – inwestuj?c w zaawansowane oprogramowanie przedsi?biorcy chc? mie? pewno??, ?e ostateczny wynik prac prze?o?y si? na trakcj? i przychody. Zdarza si? jednak, ?e zapominaj?, jak wa?ne w procesie przygotowania wymaga? jest dog??bne zbadanie potrzeb klienta.

Wspó?praca z software housem, który rozumie ten warunek mo?e oszcz?dzi? zamawiaj?cemu nie tylko sporo czasu i pieni?dzy, ale tak?e nieadekwatnego zaadresowania potrzeb rynku i wynikaj?cej z tego pora?ki biznesowej.

ILU patroni 1170 x 585 brandsit v2

Perspektywa IT

Polskie firmy programistyczne ju? od pewnego czasu ciesz? si? zas?u?on? renom?, a jako?? realizowanych przez nie projektów jest wysoko oceniana zarówno w Polsce, jak i za granic?. Rynek IT w Polsce rozwija si? dynamicznie nie tylko dzi?ki dost?powi do dobrze wykszta?conych programistów, którzy ch?tnie podnosz? swoje kwalifikacje, ale tak?e z uwagi na konkurencyjne ceny us?ug. Ze wzrostem przychodów wi??e si? wzrost zatrudnienia, które to czynniki z du?ym prawdopodobie?stwem prze?o?? si? na liczne projekty realizowane przez rodzime firmy. Z tego wzgl?du istotne jest utrzymanie jako?ci oferowanych us?ug i nad??anie za trendami, ze szczególnym uwzgl?dnieniem potrzeb u?ytkowników produktów cyfrowych.

Prezentuj?ca opracowanie “UX4IT” agencja IDEACTO od dawna wspó?pracuje z software house’ami, dbaj?c nie tylko o estetyk?, ale przede wszystkim funkcjonalno?? tworzonych przez nie projektów. Uczestniczy równie? w spotkaniach bran?owych oraz organizuje warsztaty z tematyki UX Design. Dzi?ki temu jej zespó? jest w stanie obserwowa?, jak w ostatnich latach zmienia?o si? podej?cie do idei projektowania z uwzgl?dnieniem tzw. do?wiadcze? u?ytkowników.

We wspó?pracy z SoDA, IDEACTO postanowi?o uzupe?ni? wiedz? na temat postrzegania roli UX w procesie projektowania aplikacji i stron internetowych. W tym celu o udzia? w ankiecie poproszone zosta?y zaprzyja?nione firmy IT.

Celem badania by?o nie tylko okre?lenie podej?cia software house’ów do roli UX Designera w zespole projektowym oraz wskazanie jego miejsca w procesie tworzenia rozwi?za? dla klientów. W ramach badania starano si? te? zdefiniowa? korzy?ci i problemy zwi?zane z posiadaniem w firmie w?asnego zespo?u UX. Dodatkowym w?tkiem by?a analiza mo?liwych scenariuszy w sytuacji braku projektowania UX podczas realizowania projektów, jak i samych przyczyn takiego stanu rzeczy.

ILU patroni 1170 x 585 brandsit v1

Czy jest zapotrzebowanie na projektantów UX?

Znacz?ca wi?kszo?? analizowanych firm (ponad 85% odpowiedzi) zatrudnia w swoich zespo?ach osoby o kompetencjach zwi?zanych z projektowaniem funkcjonalnym lub korzysta ze wsparcia zewn?trznych firm. Ponad po?owa spo?ród przebadanych podmiotów zatrudnia przynajmniej jednego specjalist? UX.

Nieliczni ankietowani (14,3% odpowiedzi) przyznali, ?e nie maj? kompetencji UX w ramach oferty kierowanej do swoich klientów. Powodem takiego stanu rzeczy mo?e by? specjalizacja organizacji, która nie stwarza potrzeby projektowania UX lub potrzeba ta nie jest kluczowa (np. tworzenie rozwi?za? backendowych). Znacz?ca wi?kszo?? firm oferuje us?ugi UX klientom, wi?c mo?na wnioskowa?, ?e widzi warto?? w posiadaniu wspomnianych kompetencji.

Daniel Mazurkiewicz ITMdevlabs Software House_800W ma?ym SH ci??ko jest zapewni? flow projektów, który pozwala?by na ci?g?e zaj?cie dla osoby odpowiedzialnej wy??cznie za UX. Jest du?e ryzyko, i? bior?c tak? osob? na payroll zanudziliby?my j? na ?mier?. Z drugiej strony wsparcie w obszarze UX cz?sto nie ma charakteru projektowego lecz jest cz??ci? procesu deweloperskiego. Agencja zewn?trzna musia?aby by? zaanga?owania w ca?y proces wytwórczy, co jest trudne operacyjnie. – mówi Daniel Mazurkiewicz, CEO  ITMdevlabs Software House

(Nie)standardowe wymagania

Jeszcze do niedawna przegl?daj?c oferty pracy z obszaru UX Design mo?na by?o doj?? do wniosku, ?e specjalista w tej dziedzinie zajmuje si? g?ównie opracowaniem estetycznego wygl?du interfejsów. Znamy przypadek pracodawcy z bran?y IT z siedzib? w jednym z du?ych miast Polski, który przez d?ugi czas mia? trudno?ci w rekrutacj? UX Designera do swojego zespo?u, mimo stosunkowo ciekawej oferty pracy w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku. Problematyczne okaza?o si? wymaganie ??czenia kompetencji typowych dla grafika (stosowne do?wiadczenie i znajomo?? specjalistycznego oprogramowania) z popartymi wcze?niejsz? praktyk? umiej?tno?ciami przeprowadzania bada? i audytów UX.

Tego typu wymagania ze strony pracodawców powoli przestaj? by? standardem. Prawdopodobnie podej?cie to wynika?o ze sposobu realizacji projektów przez firmy IT niezale?nie od ich wielko?ci. Z punktu widzenia specjalistów usability rozdzielenie wspomnianych wy?ej kompetencji przy zachowaniu ?cis?ej wspó?pracy w ramach zespo?u projektowego niesie wiele korzy?ci. W przypadku software house’ów mo?e si? to jednak okazywa? nieop?acalne z uwagi na liczb? zatrudnionych osób. W rezultacie cz?st? praktyk? jest tworzenie stanowiska UX/UI Designera, który ma si? zajmowa? kompleksow? obs?ug? projektu.

ux4it_grafika_Jakie zadania realizuje UX designer

Uk?ad odpowiedzi widoczny powy?ej wynika z tego, ?e UX Designer pracuje najcz??ciej z samym projektem, rzadziej z klientami oraz u?ytkownikami. Powodem mo?e by? fakt, ?e firmy IT z kategorii M?P  cz?sto s? podwykonawcami dla zagranicznych kooperantów, przez co nie maj? dost?pu (lub maj? dost?p ograniczony) do klienta projektu czy u?ytkowników ko?cowych wdra?anego rozwi?zania.

Korzy?ci i zagro?enia

Wyniki badania wskazuj?, ?e ro?nie ogólna ?wiadomo?? wp?ywu wywieranego przez projektowanie UX na dzia?anie nowych produktów cyfrowych. Klienci software house’ów coraz cz??ciej akceptuj? koszty wynikaj?ce z zatrudnienia ekspertów UX, maj?c na wzgl?dzie jako?? docelowego rozwi?zania. Wzrastaj?ce zainteresowanie us?ugami UX wynika cz??ciowo z faktu, ?e zleceniobiorcy umiej?tnie komunikuj?, jakie korzy?ci p?yn? z dobrze poj?tego i zrealizowanego zgodnie z zasadami sztuki projektowania user experience.

ux4it_grafika_Czego obawiaj? si? klienci

W rekomendowanym przez nasz? redakcj? ebooku znajdziecie analiz? kilkunastu zagadnie? zwi?zanych z posiadaniem wewn?trznego dzia?u UX w software house oraz outsourcowania tych us?ug w specjalistycznych agencjach. Poruszone zagadnienia zosta?y skomentowane przez praktyków z rynku, co daje ciekawe spojrzenie na korzy?ci i zagro?enia obu podej??.

Publikacja jest dost?pna do darmowego pobrania ze strony.

Udostępnij