Czy nowe prawo zniech?ci przedsi?biorców do obni?ania cen? Interweniuje bran?a cyfrowa

Izabela Myszkowska
3 Min

Zwi?zek Cyfrowa Polska apeluje do Urz?du Ochrony Konkurencji i Konsumenta o korekt? kilku kwestii w projekcie wdro?enia unijnej Dyrektywy Omnibus. Stawk? jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsi?biorców – to w?a?nie jej dotyczy Dyrektywa, stanowi?ca element tzw. Europejskiego Nowego ?adu dla Konsumentów. Tymczasem niektóre zapisy, procedowane w?a?nie w Sejmie, mog? zadzia?a? dok?adnie odwrotnie – alarmuj? eksperci Cyfrowej Polski.

Wzmocnienie pozycji konsumentów oraz jasne ustalenie dodatkowych obowi?zków przedsi?biorców – to g?ówne cele wynikaj?ce z unijnej Dyrektywy Omnibus, przyj?tej na poziomie UE w listopadzie 2019 roku. W szczegó?ach: Dyrektywa odnosi si? do kwestii reklamy wprowadzaj?cej w b??d i reklamy porównawczej, nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich oraz ochrony konsumenta poprzez czytelne podawanie cen produktów.

W?tpliwo?ci ekspertów budzi jednak kilka zapisów w projekcie implementacji Dyrektywy w polskich warunkach. – S? trzy kwestie, na które zwracamy uwag? Urz?du Ochrony Konkurencji i Konsumentówmówi Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska.Je?li ustawa wejdzie w ?ycie w obecnie procedowanym kszta?cie, strac? zarówno konsumenci, jak i przedsi?biorcy. Ci pierwsi nie b?d? w pe?ni chronieni, a na drugich bezpodstawnie zostan? na?o?one dodatkowe obowi?zkiwyja?nia.

Przedsi?biorcy zniech?ceni do obni?ania cen?

Po pierwsze, jak zawrócono uwag? w li?cie ekspertów Cyfrowej Polski do UOKiK,  nieprecyzyjne przet?umaczono Dyrektyw? Omnibus, co skutkuje rozszerzeniem obowi?zków przedsi?biorców. Chodzi o rozbie?no?? w t?umaczeniu jednego zdania, dotycz?cego og?osze? o obni?kach cen. Obecny projekt dwukrotnie podnosi t? sam? kwesti?, za ka?dym razem nak?adaj?c na przedsi?biorców nieco inne obowi?zki. To, wed?ug Zwi?zku Cyfrowa Polska, stoi w sprzeczno?ci z przejrzysto?ci?, jak? ma wprowadza? Dyrektywa.

Bran?a cyfrowa podnosi równie? kwesti? stopniowej obni?ki cen. Wed?ug obecnego projektu, w przypadku stopniowego zwi?kszania promocji, przedsi?biorca mo?e odnosi? si? jedynie do poprzedniej, ju? obni?onej ceny. Jak zwaracj? uwag? bran?owi eksperci, ke?li wi?c – przyk?adowo – podczas pierwszej obni?ki cena towaru spad?a o 50 proc., ze 100 do 50 z?otych, a nast?pnie przedsi?biorca obni?y cen? o kolejne 10 z?, klient dowie si? jedynie o dwudziestoprocentowej obni?ce (z 50 do 40 z?otych). To z kolei mo?e zniech?ca? przedsi?biorców do dalszego obni?ania ceny w ramach jednej promocji, co ostatecznie b?dzie niekorzystne dla konsumentów – twierdz? eksperci.

W opinii przes?anej do UOKiK, przedstawiciele sektora cyfrowego postuluj? równie? wyd?u?enie terminu implementacji ustawy. Ze wzgl?du na skal? zmian wynikaj?cych z nowego prawa, eksperci Cyfrowej Polski proponuj? wyd?u?enie tzw. vacatio legis do trzech miesi?cy lub zastosowanie tzw. leniency period, czyli ulgowego traktowania przedsi?biorców, którzy od razu nie zastosuj? si? do wszystkich zapisów Dyrektywy Omnibus.

– Ka?dy z nas jest konsumentem, dlatego doceniamy rozwi?zania, które maj? na celu ochron? kupuj?cych przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Uwa?amy jednak, ?e prawo powinno by? tworzone starannie, z trosk? o interesy wszystkich stron. Dlatego wnosimy o drobne poprawki, które z jednej strony wespr? przedsi?biorców, a z drugiej, dzi?ki jasnemu ustaleniu kilku kwestii, jeszcze lepiej wp?yn? na ochron? konsumentapodsumowuje Micha? Kanownik.

Udostępnij