W ci?gu ostatnich sze?ciu miesi?cy ChatGPT Search, funkcja wyszukiwania w ChatGPT, odnotowa?a w Europie imponuj?cy wzrost liczby u?ytkowników. Zgodnie z raportem OpenAI Ireland Limited, ?rednia miesi?czna liczba aktywnych u?ytkowników wzros?a z 11,2 miliona do 41,3 miliona, co oznacza niemal czterokrotny wzrost . Je?li trend ten si? utrzyma, ChatGPT Search mo?e wkrótce przekroczy? próg 45 milionów u?ytkowników miesi?cznie, co wi??e si? z dodatkowymi obowi?zkami wynikaj?cymi z unijnej Ustawy o us?ugach cyfrowych (DSA).?
ChatGPT Search a obowi?zki wynikaj?ce z DSA
DSA nak?ada szczególne obowi?zki na tzw. “bardzo du?e platformy internetowe” (VLOP) oraz “bardzo du?e wyszukiwarki internetowe” (VLOSE), czyli podmioty posiadaj?ce ponad 45 milionów aktywnych u?ytkowników miesi?cznie w UE . Obowi?zki te obejmuj? m.in. umo?liwienie u?ytkownikom rezygnacji z systemów rekomendacji opartych na profilowaniu, udost?pnianie okre?lonych danych badaczom i w?adzom oraz przeprowadzanie zewn?trznych audytów . Naruszenie tych przepisów mo?e skutkowa? grzywnami si?gaj?cymi 6% globalnego obrotu firmy.
Porównanie z Google: skala i dok?adno??
Mimo dynamicznego wzrostu, ChatGPT Search nadal pozostaje daleko w tyle za Google pod wzgl?dem liczby wyszukiwa?. Wed?ug analiz, Google obs?uguje oko?o 373 razy wi?cej zapyta? ni? ChatGPT Search . Dodatkowo, badania wskazuj? na ni?sz? dok?adno?? odpowiedzi ChatGPT Search w porównaniu z tradycyjnymi wyszukiwarkami, zw?aszcza w kontek?cie cytowania ?róde? i prezentowania aktualnych informacji .?
Szybki wzrost liczby u?ytkowników ChatGPT Search w Europie ?wiadczy o rosn?cym zainteresowaniu u?ytkowników alternatywnymi metodami wyszukiwania informacji, opartymi na sztucznej inteligencji. Jednak?e, aby utrzyma? ten trend i sprosta? nowym wyzwaniom regulacyjnym, OpenAI b?dzie musia?o zainwestowa? w popraw? dok?adno?ci odpowiedzi, transparentno?? algorytmów oraz zgodno?? z przepisami DSA. Dla rynku wyszukiwarek oznacza to pocz?tek nowej ery, w której tradycyjne modele wyszukiwania b?d? musia?y konkurowa? z bardziej konwersacyjnymi i kontekstowymi podej?ciami do prezentowania informacji.?