PARP i Sektorowa Rada Kompetencyjna ds. Przemys?u Lotniczo-Kosmicznego zaprezentowa?y analiz? bran?y
Eksperci szacuj?, ?e najdalej w ci?gu 2-3 lat krajowe lotnictwo nadrobi straty poniesione podczas pandemii. Czarnym koniem polskiej innowacyjno?ci mo?e sta? si? sektor kosmiczny – ju? dzi? ponad po?owa z 300 firm bierze aktywny udzia? w przetargach Europejskiej Agencji Kosmicznej. W zwi?zku z post?puj?c? automatyzacj?, cyfryzacj? i ponadnarodowym charakterem projektów w najbli?szych latach cenieni b?d? pracownicy, którzy po??cz? specjalistyczne kompetencje techniczne z umiej?tno?ciami interpersonalnymi. Zorganizowany w ubieg?ym tygodniu „Okr?g?y stó? przemys?u lotniczo-kosmicznego” zarysowa? ciekaw? perspektyw? rozwoju ca?ej bran?y.
Cho? w szczytowym okresie pandemii odwo?ano ponad 80 proc. rejsów, to nie straty spowodowane zahamowaniem ruchu lotniczego mog? by? najwi?ksz? barier? dalszego rozwoju bran?y, ale luka kompetencyjna na rynku pracy. Eksperci z Sektorowej Rady Kompetencji ds. Przemys?u Lotniczo-Kosmicznego wskazuj?, powo?uj?c si? na dane Europejskiej Organizacji ds. Bezpiecze?stwa ?eglugi Powietrznej, ?e odrodzenie lotnictwa mo?e zaj?? od roku do maksymalnie 5 lat, a najbardziej prawdopodobny wydaje si? scenariusz dwuletni. Z kolei w sektorze kosmicznym Polska odnotowa?a w ostatnim dziesi?cioleciu ponad dziesi?ciokrotny wzrost liczby podmiotów, które maj? ambicje, ?eby dzia?a? mi?dzynarodowo i w??cza? si? w globalne ?a?cuchy dostaw. Z 300 polskich firm a? po?owa ju? dzi? aktywnie uczestniczy w przetargach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Stopie? w??czania si? polskiego przemys?u lotniczo-kosmicznego w ponadnarodowe projekty komercyjne zale?e? b?dzie od tego, na ile obecne dzia?ania przedsi?biorców zostan? wsparte systemowymi rozwi?zaniami. Kluczowe znaczenie ma równie? odpowiednia edukacja i dostosowanie programów szkolnych do potrzeb rynku oraz powstrzymanie drena?u kadr i zatrzymanie w kraju najzdolniejszych pracowników.
– Oczywi?cie, straty poniesione podczas pandemii zw?aszcza w sektorze lotniczym czy obecny konflikt zbrojny na Ukrainie budz? w ?rodowisku niepokój, bo wysokie koszty obs?ugi kierunków wschodnich czy rosn?ce ceny paliwa wp?ywaj? na p?ynno?? finansow? operatorów. Jednak d?ugoterminowo na bran?? lotniczo-kosmiczn? wi?kszy wp?yw b?dzie mia? rozwój wysokospecjalistycznych technologii, takich jak statki bezza?ogowe czy coraz szersze zastosowanie rozwi?za? satelitarnych. Wraz z nowymi trendami wzro?nie zapotrzebowanie na inne kompetencje w?ród pracowników – podkre?la Tomasz Balcerzak, ekspert Sektorowej Rady Kompetencyjnej ds. Przemys?u Lotniczo-Kosmicznego.
Zaprezentowany podczas obrad okr?g?ego sto?u raport z Bran?owego Bilansu Kapita?u Ludzkiego dla przemys?u lotniczo-kosmicznego pokazuje, ?e w ci?gu najbli?szych kilku lat na bran?? najbardziej wp?yn? takie czynniki, jak cyfryzacja i automatyzacja podstawowych procesów przy jednoczesnym wzro?cie znaczenia zaawansowanych technologii satelitarnych, wirtualnych i rozszerzonej rzeczywisto?ci. Wraz ze wzrostem ?wiadomo?ci ekologicznej rosn?? b?dzie znaczenie nowych materia?ów oraz nap?dów nieemituj?cych gazów cieplarnianych, jak np. wodór. W zwi?zku z rosn?cymi rygorami prawnymi bran?a b?dzie d??y?a do wi?kszej wydajno?ci, a tak?e optymalizacji procesów produkcyjnych i jako?ciowych. Konkurencyjno?? polskich podmiotów na rynkach mi?dzynarodowych b?dzie zale?a?a od tego, w jakim stopniu poradz? sobie one z komercjalizacj? wymy?lanych rozwi?za?. Wszystko to b?dzie mo?liwe, je?li do bran?y nap?ywa? b?dzie zdolna m?odzie?, a czo?owi specjali?ci b?d? mieli motywacj?, ?eby pracowa? dla polskich firm i instytucji.
Ponad 1600 wywiadów przeprowadzonych w ramach Bilansu z pracodawcami i pracownikami z sektora lotniczo-kosmicznego w okresie od czerwca do sierpnia 2021 roku pokazuje, ?e obecnie a? 60 proc. zatrudniaj?cych do?wiadcza?o wyzwa? w procesie rekrutacyjnym. Trudno?ci powodowane by?y najcz??ciej wysokim progiem kompetencyjnym.
– Rekrutuj?c pracowników, poszukujemy nie tylko osób o wysokich kwalifikacjach in?ynieryjnych. Licz? si? dla nas tak?e do?wiadczenie w zarz?dzaniu projektami, umiej?tno?? funkcjonowania w ?rodowisku mi?dzynarodowym czy swoboda porozumiewania si? w j?zyku angielskim. Du?e znaczenie ma równie? znajomo?? specyfiki bran?y. Staramy si? my?le? o naszych kadrach w perspektywie d?ugoletniej, dlatego zatrudniamy mened?erów zza granicy, których jednym z zada? jest szkolenie polskiej kadry – mówi Andrzej Banasiak z Thales Alenia Space – Cz?onek Sektorowej Rady Kompetencji ds. Przemys?u Lotniczo-Kosmicznego.
Wed?ug Bilansu PARP luka kompetencyjna dostrzegalna jest szczególnie dla takich stanowisk, jak technik mechanik lotniczy, personel po?wiadczaj?cy, kierownik produkcji, pilot oraz g?ówny konstruktor. Cho? a? 71 proc. pracodawców uwa?a, ?e programy szkolne i na uczelniach odpowiadaj? zapotrzebowaniu na umiej?tno?ci w ich firmach, ró?nice w ocenie sytuacji zale?? od podsektora i wielko?ci przedsi?biorstwa. Przyk?adowo, a? 33 proc. kieruj?cych ma?ymi firmami mówi o niedopasowaniu oferty edukacyjnej, a a? 60 proc. respondentów dzia?aj?cych w bran?y produkcji statków powietrznych i kosmicznych oraz maszyn nie jest zadowolona z programów kszta?cenia.
– W naszej polityce kadrowej staramy si? uwzgl?dnia? udzia? firmy w rozwoju kandydatów. Pracownicy trafiaj? do nas cz?sto po szko?ach bran?owych, a my staramy si? wyposa?a? ich w istotne dla nas kompetencje. Poza aspektami specjalistycznymi ogromne znaczenie ma tak?e szkolenie z zakresu zarz?dzania i umiej?tno?ci komunikacyjnych – mówi S?awomir Facon, LOT Aircraft Maintenance Services – Cz?onek Sektorowej Rady.
Co czwarty pracodawca uczestnicz?cy w badaniu PARP przewiduje wzrost znaczenia znajomo?ci zagadnie? technicznych w takich obszarach, jak mechanika budowy maszyn i konstrukcji (w tym lotniczej), mechanika lotu i aerodynamiki, elektronika, integracja systemów, materia?oznawstwo, technologia, techniki informatyczne oraz szeroko rozumiana technika i operacje lotnicze i/lub kosmiczne adekwatnie do zakresu prowadzonych prac projektowych co najmniej na poziomie in?ynierskim. Stanowiskiem, dla którego najwi?cej pracodawców prognozuje wzrost znaczenia kompetencji w przysz?o?ci, jest audytor jako?ci. Równocze?nie firmy s? otwarte na inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników – a? 75 proc. ankietowanych pracodawców zaanga?owa?o si? w takie dzia?ania w ci?gu ostatnich 12 miesi?cy. W?ród tematów szkoleniowych dominuje wsparcie instrukta?owe (44 proc.), a na kolejnych miejscach znajduj? si? kursy i szkolenia wewn?trzne (36 proc.) oraz kursy e-learningowe (28 proc.). Warto zaznaczy?, ?e dzia?ania podj?te przez firmy s? doceniane przez pracowników. A? 85 proc. badanych uwa?a, ?e oferta edukacyjna w ich miejscu pracy jest adekwatna i wystarczaj?ca.
Cho? dynamiczny rozwój na rynku i wci?? nie do ko?ca stabilna sytuacja ?wiatowa nie pozwalaj? formu?owa? ostatecznych wniosków, eksperci uczestnicz?cy w „Okr?g?ym stole przemys?u lotniczo-kosmicznego” podkre?lali, ?e przed Polsk? i polskimi specjalistami otworzy?a si? szansa na zaistnienie w globalnych ?a?cuchach warto?ci lotniczo-kosmicznej. Sektor jest atrakcyjny dla potencjalnych kandydatów i stwarza du?e szanse do dalszego rozwoju dla podmiotów i osób, które s? otwarte na podnoszenie swoich kompetencji i rozwój innowacyjnych technologii.