O robotyzacji (Robotic Process Automation) mówi si? ju? od dawna. Ka?dy z nas s?ysza? o robotach i ma na ich temat jakie? wyobra?enie. Najcz??ciej w naszej g?owie rysuje si? obraz maszyny, która wykonuje automatycznie powtarzalne czynno?ci. Roboty przemys?owe s? obecnie powszechnie stosowane, np. w przemy?le wytwórczym. Trudno dzi? wyobrazi? sobie du?? fabryk? nie wykorzystuj?c? rozwi?za? automatyzuj?cych prac?.
Temat robotyzacji procesów w biznesie jest ju? niektórym znany. Niejeden z nas s?ysza? ju? co nieco o Robotic Process Automation. Najcz??ciej jednak s?ysz?c s?owa takie jak: robotyzacja procesów w biznesie czy robot, przed oczami rysuje nam si? obraz pracuj?cej maszyny, wykonuj?cej powtarzalne i jednorodne czynno?ci. Jest to wyobra?enie b??dne, za Robotic Process Automation nie stoj? metalowe maszyny nap?dzane hydraulik?.
Co wyobra?asz sobie my?l?c o robotyzacji procesów w biznesie? Humanoidalny robot siedzi na krze?le pracownika i wype?nia tabelki, jedna po drugiej. Rzeczywisto?? jest zupe?nie inna!
Wi?c czym jest Robotic Process Automation?
Mówi?c najprostszymi s?owami, jest to oprogramowanie komputerowe, które zosta?o ?ci?le zaprogramowane, alby wykonywa? okre?lone zadania. Tak jak pracownik. Robotic Process Automation wykorzystywane jest w robotyzacji procesów w biznesie. Przyk?adowo, oprogramowanie (robot) mo?e zalogowa? si? do konta pocztowego (skrzynki e-mail) dowolnego serwisu czy programu, pobra? z niej odpowiedzenie za??czniku zwi?zane z zamówieniem towaru lub us?ugi. Nast?pnie robot wprowadza zamówienie do systemu, koryguje ilo?ci, przenosi uwagi klienta oraz przesy?a do dzia?u realizacji. Po zleceniu realizacji, robot mo?e wystawi? dokument sprzeda?y, np.: faktur? VAT i przesy?a ja do zamawiaj?cego. Praca robota jest szybka, sprawna i bezb??dna. Innymi s?owy robot mo?e przegl?da? aplikacje, wybiera? opcje z menu, wprowadza? w okre?lone pola warto?ci tekstowe dok?adnie tak samo jak robi to cz?owiek podczas swojej pracy.
Robotic Process Automation to niespotykana dotychczas mo?liwo?? robotyzacji procesów biznesowych.
Robot, tak jak i nowy pracownik, musi zosta? wprowadzony do swojej pracy i powierzanych mu zada?. Po wprowadzeniu aktywnego oprogramowania, musimy robota nauczy? jakie czynno?ci b?dzie po kolei wykonywa?. Wskazujemy my miejsca logowania si? do poczty czy systemów wewn?trznych, jak si? w tym systemie porusza?. Przekazujemy niezb?dne has?a logowania, miejsca sk?d ma pobiera? dane potrzebne do realizacji procesu. Kogo ma informowa? o post?pie prac i gdzie wysy?a? raporty z wykonanych zada?. Robotowi wystarczy pokaza? raz, zapami?tana na zawsze, przy tym nie pope?ni ?adnego b??du. Roboty pracuj? 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Dobrze zoptymalizowany robot zwraca si? ju? po 3 miesi?cach i s?u?y w firmie przez wiele lat.
Robotyzacja procesów w biznesie – co zyskujesz?
Jak ju? wiesz z przeczytanego tekstu, Robotic Process Automation to wiele korzy?ci dla Twojej firmy. Pracownicy wykonuj?cy ?mudne i monotonne czynno?ci zwi?zane z zamówieniami, fakturowaniem, p?acami w przedsi?biorstwie oraz wsz?dzie tam gdzie praca jest wykonywana na komputerze, tam robot sprawdzi si? doskonale. Pracownik mo?e zaj?? si? prac? bardziej kreatywn?, mo?na go doszkoli? i wykorzysta? w innym dziale. Roboty nie zast?puj? ludzi, roboty u?atwiaj? im prac? i oszcz?dzaj? czas i pieni?dze.