Dane najwa?niejszym surowcem XXI wieku

Bartosz Martyka
4 Min

Dane okre?lane s? dzi? mianem najwa?niejszego surowca XXI wieku. Ich wykorzystanie nap?dza cyfrow? gospodark?, stanowi baz? przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Eksperci podkre?laj?, ?e firmy musz? si? przekszta?ci? z organizacji, które tylko posiadaj? dane, w takie, które potrafi? je wykorzystywa? do optymalizowania swojej dzia?alno?ci. – Informacje trzeba przetwarza? tak, aby na nich zarabia?, ale w sposób legalny i bezpieczny, zw?aszcza te o charakterze osobowym, które maj? najwi?ksz? warto?? – podkre?la dr Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji.

– Cyfryzacja i digitalizacja wi??? si? przede wszystkim z korzy?ciami, ale równie? z ryzykiem i jak wszystko maj? swoje bia?e i czarne strony. Dlatego trzeba do nich podchodzi? bardzo racjonalnie. Musimy te? pami?ta? o tym, ?e nie ma cyfryzacji bez danych. Cyfryzacja, innowacje musz? by? karmione danymi, bo one s? wszechobecne – podkre?la w rozmowie dr Maciej Kawecki, dyrektor Departamentu Zarz?dzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.

Jak podaje IBM, ka?dego dnia u?ytkownicy na ca?ym ?wiecie generuj? 2,5 mld gigabajtów nowych danych. Ich wykorzystanie to dla biznesu ogromna szansa. Znaczenie danych jako g?ównego zasobu przysz?o?ci podkre?laj? Komisja Europejska, ONZ czy OECD, natomiast brytyjski dziennik „The Economist” uzna? je za najwa?niejszy surowiec XXI wieku, który generuje wi?cej pieni?dzy ni? ropa. Wed?ug raportu „Data utilization intensity and economic performance” opracowanego dla resortu cyfryzacji efektywne przetwarzanie danych to jeden z kluczowych elementów dla gospodarki. Dost?p, analiza i wykorzystanie danych wp?ywaj? w 48 proc. na produktywno?? polskiej gospodarki i w 46 proc. na PKB ca?ej Unii Europejskiej.

– Informacj? w przemy?le i gospodarce powinni?my zarz?dza? w taki sposób, ?eby jak najwi?cej na niej zarabia?. Musimy jednak pami?ta? o tym, ?e mamy ró?ne kategorie informacji. Je?eli pozyskujemy dane osobowe, musimy przestrzega? RODO. Je?eli pozyskujemy dane analityczne, które bardzo cz?sto maj? swojego w?a?ciciela, czy dane geopolityczne, mo?emy narusza? w?asno?? intelektualn?. Dlatego informacje trzeba wykorzystywa? w sposób legalny i bezpieczny. Zw?aszcza informacje o charakterze osobowym, które zawsze maj? najwi?ksz? warto?? – mówi dr Maciej Kawecki.

– Przyrost danych trzeba wykorzystywa? w sposób inteligentny, bo nie wsz?dzie gromadzenie wszystkich danych jest konieczne. Nie b?d?my obsesyjnie przywi?zani do gromadzenia danych, podobnie jak do gromadzenia pieni?dzy na koncie – nie chodzi o to, ?eby je mie?, ale ?eby umie? je wykorzystywa? –dodaje prof. Jacek Le?kow, dyrektor NASK.

To si? przedsi?biorstwom bardzo op?aci. Wed?ug McKinsey Global Institute firmy data-driven maj? o 23 razy wi?ksz? szans? na pozyskiwanie nowych klientów i sze?ciokrotnie wi?ksz? na ich pó?niejsze zatrzymanie. Natomiast z bada? przeprowadzonych przez MicroStategy wynika, ?e zdaniem 63 proc. ankietowanych analityków i ekspertów firma oparta na danych oznacza wzrost produktywno?ci i efektywno?ci. Ponad 50 proc. zwróci?o te? uwag? na mo?liwo?? podejmowania szybszych i bardziej trafnych decyzji, a tak?e uzyskiwania lepszych wyników finansowych (raport „Global State of Enterprise Analytics 2018”). Zdecydowana wi?kszo??, bo a? 90 proc. ankietowanych, przyznaje, ?e dane i analityka to podstawa do przeprowadzenia cyfrowej transformacji w firmie. St?d 71 proc. firm planuje inwestowa? w analiz? danych w perspektywie nadchodz?cych 5 lat.

– Jestem wielkim zwolennikiem inteligencji obliczeniowej, czyli gromadzenia danych, tam, gdzie to jest niezb?dne, i wyci?gania z populacji danych niewielkich próbek, na podstawie których systemy i algorytmy mog? podj?? tak? sam? decyzj?, jak na podstawie kompletnego zbioru danych – mówi prof. Jacek Le?kow. – W mediach spo?eczno?ciowych umieszczamy setki tysi?cy fotografii, ka?da z nich generuje zbiór rz?du 2–3 MB. Staje si? to wa?ne dopiero wtedy, kiedy np. uprawnione organa ?cigania chc? przeszukiwa? strony spo?eczno?ciowe celem zidentyfikowania powi?za? przest?pcy z innymi osobami. Mo?na wtedy stosowa? np. algorytmy rozpoznawania twarzy.

Do agregowania, magazynowania i efektywnego przetwarzania danych niezb?dne b?d? mechanizmy oparte na sztucznej inteligencji. Z raportu Accenture Technology Vision 2019 wynika, ?e sztuczna inteligencja jest technologi?, która w nadchodz?cych latach b?dzie najcz??ciej wykorzystywana w transformacji biznesu. Zamierza w ni? inwestowa? ok. 60 proc. du?ych firm w Polsce i na ?wiecie.

– Sztuczna inteligencja jest karmiona danymi, bez tego nie mog?aby funkcjonowa?, ale musi by? karmiona danymi pozyskanymi legalnie i zabezpieczonymi w taki sposób, ?eby pozosta?y tylko w tym miejscu, do którego maj? trafi?. I to jest w?a?nie ten z?oty ?rodek, którego musimy szuka? – mówi dr Maciej Kawecki.

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.