Deloitte: Pandemia mo?e spowolni? ?wiatowy rynek budowlany

Newsroom BrandsIT
8 Min

??czne przychody 100 najwi?kszych firm budowlanych wzros?y w 2019 roku o 5 proc., jednak tylko 10 firm w zestawieniu Deloitte mo?e si? pochwali? dwucyfrowym wzrostem. Cho? bran?a unikn??a kryzysu spowodowanego pandemi?, eksperci przewiduj? os?abienie produkcji budowlanej w tym roku.

W 2019 r. ??czne przychody stu najwi?kszych na ?wiecie firm budowlanych wynios?y 1,462 bln dolarów i wzros?y rok do roku o 5 pp. w porównaniu z poprzednim zestawieniem. Cho? globalne zapotrzebowanie na infrastruktur? w ci?gu najbli?szych 30 lat b?dzie nadal ogromne, jak wynika z najnowszej, trzeciej edycji raportu firmy doradczej Deloitte Global Powers of Construction 2019 to nieznaczne spowolnienie w po??czeniu z wybuchem pandemii koronaworusa SARS-CoV-2 negatywnie wp?yn??o na prognozy na rok 2020 i podnios?y poziomy niepewno?ci w bran?y na kolejne lata.

„Global Powers of Construction 2019” to analiza i ranking najwi?kszych na ?wiecie firm dzia?aj?cych w sektorze budowlanym. Uwzgl?dnia m.in. ich pozycje rynkowe, wysoko?? przychodów, kapitalizacj? gie?dow?, stopie? umi?dzynarodowienia oraz rentowno??. ??czne przychody uzyskane przez firmy z rankingu Deloitte Top 100 wzros?y w 2019 roku o 5 proc., jednak tylko 10 firm w zestawieniu mo?e si? pochwali? dwucyfrowym wzrostem. W poprzedniej edycji badania taki wynik osi?gn??o a? 45 przedsi?biorstw.

– Nasz najnowszy raport pokazuje oznaki spowolnienia na rynku i wp?ywu na t? sytuacj? pandemii COVID-19. W rankingu Top 100 ponad po?owa firm odnotowa?a co prawda wzrost w sprzeda?y, ale te? a? trzyna?cie dotkn?? spadek przychodów i to spory, bo o ponad 10 proc. Cho? prognozy s? bardziej pesymistyczne, zarówno globalne jak i lokalne zapotrzebowanie na infrastruktur? jest nadal bardzo du?e.mówi ?ukasz Michorowski, Partner w dziale Audit & Assurance, ekspert us?ug doradczych dla sektora nieruchomo?ci i budownictwa Deloitte.

Podobnie jak w latach ubieg?ych ranking zdominowa?y chi?skie spó?ki, a ich przychody stanowi? 44 proc. ca?o?ci. Niezmiennie w rankingu prowadzi China State Construction Engineering, która odnotowa?a przychód w wysoko?ci ponad 205,5 mln dolarów. Na pozosta?ych dwóch miejscach na podium równie? uplasowa?y si? spó?ki z Pa?stwa ?rodka – China Railway Group (123,1 mln dol.) i China Railway Construction (120,2 mln dol.). Na te trzy koncerny przypada 31 proc. ca?kowitych przychodów przedsi?biorstw uj?tych w rankingu.

Pod wzgl?dem liczebno?ci, najwi?cej w rankingu, bo a? 40 przedsi?biorstw pochodzi z Europy. Ich ??czna sprzeda? pozosta?a stabilna i wynios?a 350 mln dolarów, gwa?townie jednak wzros?a rok do roku ich warto?? gie?dowa – o 26 proc. Pod wzgl?dem przychodów, jak w ubieg?ym roku, najlepiej wypad?y francuskie: Vinci i Bouygues, oraz hiszpa?ska ACS, które znajduj? si? odpowiednio na 5, 8 i 7 pozycji w rankingu. Obecny równie? na polskim rynku Strabag znalaz? si? na 22 miejscu w zestawieniu. Nie ma w nim jednak ?adnej spó?ki z polskim kapita?em.

Pod wzgl?dem liczby przedsi?biorstw, jakie znalaz?y si? w?ród stu najwi?kszych, na drugim miejscu jest Japonia – 15 firm, na trzecim Stany Zjednoczone z 13 firmami w zestawieniu.

Warto?? firm europejskich wzrasta

W 2019 r. ??czna warto?? gie?dowa firm w zestawieniu Top 100 wzros?a o 8 proc., do 459,1 mln dolarów. – Pomimo niepewno?ci zwi?zanej z napi?ciami handlowymi mi?dzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami, dyskusjami na temat warunków Brexitu oraz kryzysów politycznych i gospodarczych na Bliskim Wschodzie i w Ameryce ?aci?skiej, wi?kszo?? firm z naszego rankingu odnotowa?a dobre wyniki na gie?dach. Niemniej jednak wybuch pandemii wp?yn?? na warto?? rynkow? g?ównych grup chi?skich ju? pod koniec 2019 r., a w przypadku pozosta?ych regionów – ceny rynkowe spad?y pod koniec pierwszego kwarta?u bie??cego roku – mówi Maciej Kraso?, Partner w dziale Audit & Assurance, Lider sektora nieruchomo?ci i budownictwa w Europie ?rodkowej, Deloitte.

Ca?kowita warto?? rynkowa europejskich firm budowlanych wzros?a o 33 proc. Z wyj?tkiem Berkeley Groups Holdings (69 miejsce), wszystkie przedsi?biorstwa europejskie odnotowa?y w 2019 r. wzrost warto?ci gie?dowej. Warto zwróci? uwag? na niemal 50-proc. wzrost hiszpa?skiej grupy Ferrovial oraz niewiele mniejszy – osi?gni?ty przez brytyjsk? Taylor Wimpey.

Bran?a stawia czo?a pandemii

Mimo, ?e pojawienie si? COVID-19 wp?yn??o na globalne perspektywy gospodarcze, bran?a budowlana pozostaje odporna na pandemi?, poniewa? jest jedn? z niewielu, które mog? funkcjonowa? w ograniczonych przez ni? warunkach. Cho? oczekuje si?, ?e w tym roku bran?a wzro?nie o 0,5 proc., nie sposób zauwa?y?, ?e europejski sektor budowlany, który generuje oko?o 9 proc. PKB w Unii Europejskiej i zapewnia 18 milionów miejsc pracy, zaczyna s?abn??.

W 2019 r. produkcja budowlana w Unii spad?a o 2,8 proc., podczas gdy in?ynieria l?dowa i wodna wzros?a o 0,4 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Polska nale?y do krajów, gdzie zaobserwowano najwi?kszy spadek produkcji w budownictwie (5,5 proc. nie nale?y jednak zapomina? o efekcie bardzo wysokiej bazy). Za nami s? jedynie Belgia (6,5 proc.) i Hiszpania (6,2 proc.).

– Z drugiej strony nie mo?na pomin?? najwi?kszych wzrostów. W Rumunii wyniós? on ponad 23 proc., a w Czechach ponad 6 proc. Niemniej szacujemy, ?e do 2022 r. sektor budowlany b?dzie musia? stawi? czo?a ni?szemu popytowi na us?ugi budowlane, wi?kszy spadek b?dziemy obserwowa? w sektorze inwestycji prywatnych co b?dzie równowa?one przez wysoki poziom zamówie? publicznych mówi ?ukasz Michorowski

Transformacja cyfrowa poprawi wydajno??

Bran?a budowlana jest na ogó? uznawana za przemys? o ma?ym zapotrzebowaniu na innowacje.. Tymczasem zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja mog? wnie?? warto?? do ca?ego cyklu ?ycia projektu: od projektowania, przez sk?adanie ofert i prace budowlane po przekszta?cenie modelu biznesowego.

Jednym z podstawowych obszarów wymagaj?cych lepszego zarz?dzania jest kontrola ryzyka w procesach przetargowych. Wysoka konkurencja w bran?y w ostatnich latach (co równie? obserwowali?my na polskim rynku w latach 2015 – 2017) spowodowa?a nieadekwatne przejmowanie ryzyka przez firmy budowlane, co oprócz obni?ania mar?, w wi?kszo?ci przypadków skutkuje opó?nieniami, przekroczeniem kosztów, a projekty staj? si? przedmiotem sporów s?dowych. Najcz??ciej ryzyko powoduj? niedok?adne szacunki kosztów czy zbyt optymistyczne ramy czasowe. Sztuczna inteligencja (AI) i zaawansowana analiza (AA) poprzez badanie ogromnej ilo?ci wewn?trznych, nieuporz?dkowanych danych (np. dokumenty przetargowe) i danych zewn?trznych (np. ceny towarów) pomog? wygenerowa? dok?adniejsze szacunki, redukuj?c bud?ety i odchylenia w harmonogramie o 10-20 proc., a godziny pracy in?ynierów na projektach nawet o 30 proc.

Jak zauwa?aj? eksperci Deloitte, aby poprawa wydajno?ci by?a zauwa?alna, cyfryzacja musi obj?? ca?y cykl budowlany, w tym wszystkie przedsi?biorstwa w ?a?cuchu dostaw.

– Firmy mog? d??y? do tego, aby sta? si? firm? platformow? i integrowa? ró?ne us?ugi od ró?nych dostawców. Taka platforma mog?aby skuteczniej kojarzy? w?a?cicieli, wykonawców i podwykonawców, a sprawny i wzajemnie powi?zany ?a?cuch dostaw móg?by reagowa? w sposób elastyczny mówi Maciej Kraso?. Ekspert dodaje, ?e pracownicy powinni by? na bie??co szkoleni w zakresie korzystania z najnowszego sprz?tu i narz?dzi cyfrowych.

Pozytywnie na obni?enie kosztów i przyspieszenie budowy, przy jednoczesnej poprawie jako?ci i bezpiecze?stwa, mo?e tak?e wp?yn?? zastosowanie nowoczesnych materia?ów budowalnych oraz innowacyjnych rozwi?za? konstrukcyjnych tj. druk 3D. Do opracowywania nowych materia?ów budowlanych zach?ca równie? rosn?ca presja zielonego budownictwa.

Udostępnij