Akt o usÅ‚ugach cyfrowych (DSA – Digital Service Act) ma stworzyć bezpiecznÄ… przestrzeÅ„ na rynku cyfrowym dla konsumentów. Wprawdzie w poszczególnych paÅ„stwach czÅ‚onkowskich pojawiaÅ‚y siÄ™ przepisy, nakÅ‚adajÄ…ce na dostawców usÅ‚ug wymogi dotyczÄ…ce sposobu w jaki należy podchodzić do problemów nielegalnych treÅ›ci czy dezinformacji, uznano jednak, że ochrona rynku wewnÄ™trznego wymaga przyjÄ™cia wspólnych praktyk Å›wiadczenia usÅ‚ug cyfrowych na szczeblu caÅ‚ej Unii.Â
Przepisy DSA weszÅ‚y już w życie, a niektórzy dostawcy usÅ‚ug cyfrowych wprowadzili już zmiany w swoich wewnÄ™trznych regulaminach, aby przystosować siÄ™ do nowych realiów Å›wiadczenia usÅ‚ug cyfrowych. Kogo obowiÄ…zujÄ… regulacje DSA i jakie zmiany wprowadza na rynku? O tym w dalszej części artykuÅ‚u. Kto musi stosować siÄ™ do DSA?Â
DSA okreÅ›la sposób dziaÅ‚ania tzw. poÅ›redników internetowych Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi na rynku cyfrowym. Co istotne o obowiÄ…zku stosowania siÄ™ do DSA decyduje siedziba odbiorcy usÅ‚ugi a nie siedziba dostawcy. Oznacza to, że przedsiÄ™biorca bÄ™dÄ…cy poÅ›rednikiem internetowym musi zastosować siÄ™ do unijnych wymogów, nawet jeÅ›li nie ma siedziby na terytorium UE. Wystarczy, że usÅ‚uga bÄ™dzie oferowana odbiorcom, którzy majÄ… siedzibÄ™ lub znajdujÄ… siÄ™ w Unii.Â
Nowe obowiÄ…zki i ograniczenia sÄ… różne dla poszczególnych rodzajów dostawców. DSA rozróżnia kilka grup obowiÄ…zków w zależnoÅ›ci od kategorii podmiotu. Poszczególne grupy wymogów dotyczÄ…: Â
- wszystkich pośredników internetowych,
- hostingodawców, Â
- dostawców platform internetowych,
- dostawców bardzo dużych platform internetowych (VLOPs – very large online platforms) oraz bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (VLOSEs – very large search engines).
Zasadniczo, im wiÄ™ksza skala dziaÅ‚alnoÅ›ci i zagrożenie dla użytkowników, tym wiÄ™cej obowiÄ…zków bÄ™dzie miaÅ‚ poÅ›rednik. Na chwilÄ™ obecnÄ… do przepisów DSA musiaÅ‚y dostosować siÄ™ już VLOPs i VLOSEs.Â
NajwiÄ™ksi już wprowadzajÄ… zmianyÂ
Za bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe DSA uznaje takie platformy i wyszukiwarki, z których Å›rednio miesiÄ™czne aktywnie korzysta co najmniej 45 milionów osób i które za VLOPs i VLOSEs uznaÅ‚a Komisja Europejska. Do tej pory jako bardzo duże platformy i wyszukiwarki Komisja wyznaczyÅ‚a: Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando, Bing i Google Search. Zalando i Amazon zÅ‚ożyÅ‚y skargÄ™ do TSUE podważajÄ…c zasadność uznania ich za VLOP. Skargi nie zostaÅ‚y jeszcze rozstrzygniÄ™te przez TrybunaÅ‚. Platformy i wyszukiwarki, które znalazÅ‚y siÄ™ na liÅ›cie Komisji miaÅ‚y dostosować zasady swojego dziaÅ‚ania do wymogów DSA do 25 sierpnia 2023 r.Â
Co z resztą dostawców?
 DSA zacznie być w peÅ‚ni stosowane od 17 lutego 2024 r. Pozostali dostawcy (nie bÄ™dÄ…cy VLOP ani VLOSE) majÄ… wiÄ™c jeszcze kilka miesiÄ™cy na dostosowanie siÄ™ do nowych regulacji. PrzykÅ‚adowo bÄ™dÄ… oni musieli wprowadzić zmiany w nastÄ™pujÄ…cych obszarach:Â
- zmiany w systemach rekomendacji – wszystkie platformy, które sugerują użytkownikom treści muszą określić w swoich warunkach korzystania z usług główne parametry stosowane w ich systemach rekomendacji, a także wszelkie opcje zmieniania tych parametrów przez odbiorców usługi lub wpływania na nie.
- zakaz stosowania dark patterns – czyli zakaz stosowania przez platformy internetowe stron i aplikacji (w tym mobilnych) wprowadzających odbiorców w błąd lub manipulujących odbiorcami lub zakłócających lub ograniczających zdolność odbiorców ich usługi do podejmowania wolnych i świadomych decyzji;
- zakaz prezentowania małoletnim reklam opartych na profilowaniu.
Opisane przykÅ‚ady to tylko niewielki uÅ‚amek zmian w zasadach Å›wiadczenia usÅ‚ug przez poÅ›redników internetowych.Â