Dlaczego firmy ?le u?ywaj? Zooma?

Izabela Myszkowska
5 Min
Karolina Grabowska/Pexels

Pracownicy marnuj? a? godzin? pracy dziennie, próbuj?c znale?? funkcje i informacje ukryte w ró?nych aplikacjach i narz?dziach – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Qatalog and Cornell University. – Firmy zainwestowa?y w narz?dzia do pracy zdalnej, ale u?ywaj? ich nieefektywnie, co prowadzi do utraty czasu i pieni?dzymówi Pawe? Niemyt, Product And Business Manager w Altkom Akademii.

Wed?ug badania McKinsey Global Survey po wybuchu pandemii firmy w ci?gu kilku miesi?cy wprowadzi?y tyle nowych technologii, co wcze?niej w ci?gu czterech lat. A? 45 proc. pracowników odpowiedzia?o, ?e  przez nadmiar narz?dzi s? bardziej sfrustrowani i mniej wydajni. Brak szkole? powoduje, ?e pracownicy wykorzystuj? tylko 40 proc. mo?liwo?ci aplikacji. Firmy musz? wiedzie?, jakie aplikacje s? im rzeczywi?cie potrzebne.

Nadmiar narz?dzi i ich z?e wykorzystanie prowadz? do ba?aganu i generuj? niepotrzebne koszty. Pracownicy potrzebuj? dodatkowego czasu na zapoznanie si? z kolejnymi funkcjami nowego oprogramowania, przenosz? pliki oraz wprowadzaj? dane do kolejnych narz?dzi –  tymczasem  w wielu przypadkach wszystkie te czynno?ci mog?  zosta? wykonane w aplikacjach,  których pracownicy ju? u?ywaj?, ale nie  znaj? ich mo?liwo?ci. Co wi?cej, nadmiar narz?dzi, nieznajomo?? nowego oprogramowania i  jego z?e wykorzystywanie mo?e zagrozi? bezpiecze?stwu firmy i doprowadzi? do wycieku poufnych danych.

Zmarnowany potencja?

Z badania Qatalog i Cornell University wynika, ?e pracownicy marnuj? godzin? dziennie, próbuj?c znale?? potrzebne im informacje w ró?nych aplikacjach i narz?dziach. 43 proc. z nich stwierdzi?o, ?e sp?dza zbyt du?o czasu na prze??czaniu si? mi?dzy narz?dziami technicznymi takimi jak Slack lub Zoom, a 45 proc.  uzna?o, ?e ci?g?e prze??czanie tworzy ograniczaj?cy produktywno?? chaos organizacyjny.

Poza tym pracodawcy cz?sto nie wiedz?, ?e posiadaj? aplikacje, które powielaj? te same funkcje, przez co wydaj? pieni?dze na zakup kolejnego oprogramowania. Wed?ug raportu trendów SaaS 2020 przeci?tna firma marnuje ponad 135 tys. dolarów rocznie na nieu?ywane, niedostatecznie u?ywane lub zduplikowane narz?dzia SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako us?uga). Co wi?cej, odpowiedzialna za utworzenie platformy do adaptacji cyfrowej firma technologiczna Userlane przeprowadzi?a badanie na  dwóch tysi?cach pracowników w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Okaza?o si?, ?e wykorzystuj? oni tylko z 40 proc. funkcji dost?pnych w aplikacjach, z których korzystaj?, a które mog?yby znacz?co przyspieszy? ich prac? i zaoszcz?dzi? firmie kolejnych wydatków.

– Dobrym przyk?adem takiego narz?dzia jest Zoomkomentuje Jaros?aw Dylewski, trener Altkom Akademii w zakresie Excela i Power BI. – Ka?dy potrafi pisa? na czacie, ale czy wszyscy wiedz? o bardzo wygodnych opcjach udost?pniania swoich ekranów jednocze?nie i dodawania notatek albo tworzenia transkrypcji d?wi?ku z nagranego spotkania. Warto bli?ej przyjrze? si? tym zagadnieniom, poniewa? naprawd? potrafi? usprawni? przep?ywy pracymówi Jaros?aw Dylewski.

Transformacja cyfrowa

W ka?dej kolejnej aplikacji przenoszone s? dane firmy, co powoduje niebezpiecze?stwo ich wycieku . – Firmy zainwestowa?y w narz?dzia m.in. do pracy zdalnej. Maj? je, ale wykorzystuj? je nieefektywnie. Przez co kupuj? nast?pne, nie doceniaj?c potencja?u tych, które ju? posiadaj?. Tym sposobem rosn? niepotrzebnie koszty firmy. Szkolenia z podstawowych narz?dzi, takich jak Teams, czy Zoom wydaj? si? absurdalne, w rzeczywisto?ci jednak okazuj? si? oszcz?dno?ci? zarówno pieni?dzy, jak i czasu w organizacjimówi Pawe? Niemyt, Product and Business Manager w Altkom Akademii.

Wed?ug badania McKinsey Global Survey po wybuchu pandemii w ci?gu kilku miesi?cy firmy przyj??y tyle nowych technologii, co wcze?niej w ci?gu czterech lat, a 80 procent kadry kierowniczej rozwa?a lub ju? wprowadza zmiany w organizacji pracy. Wi?kszo?? dyrektorów twierdzi, ?e cz?sto sp?dza zbyt du?o czasu na bezsensownych interakcjach, które wyczerpuj? ich energi? i powoduj? prze?adowanie informacjami.

?yjemy w erze transformacji cyfrowej i wszystkie firmy musz? si? do niej  zaadaptowa?, aby móc rozwija? si? i funkcjonowa? w  nowym trybie. Aby by?o to skuteczne, ca?y proces musi by? dobrze przemy?lany i przeprowadzony w sposób zorganizowany. Nie jest to kwestia tylko dzia?ów IT, ale równie? zmiany trybu my?lenia w?a?cicieli firm. – Pracodawcy musz? upewni? si?, ?e wdra?aj? ?atw? w u?yciu technologi? i ?e s? to narz?dzia, które rzeczywi?cie przydadz? si? w ich codziennej pracydodaje Pawe? Niemyt. 

Wed?ug raportu Userlane – inwestycje firm w odpowiednie szkolenia dla liderów zespo?ów przek?adaj? si? na wi?ksze zaanga?owanie i lepsze zadowolenie pracowników, a ostatecznie – wy?sz? wydajno?? i wi?kszy zwrot z inwestycji.

Udostępnij