Do 2021 wydatki na sztuczn? inteligencj? wzrosn? do 200 mld dolarów

Klaudia Ciesielska
6 Min

Coraz wi?ksza ilo?? danych oraz tempo rozwoju technologii cyfrowych sprawia, ?e dotychczasowe funkcjonowanie firm przestaje by? efektywne. Wiele przedsi?biorstw rozwi?zania swoich problemów upatruje we wdra?aniu sztucznej inteligencji oraz robotyki. Wed?ug danych firmy doradczej Deloitte tempo wzrostu wydatków firm na implementacj? technologii kognitywnych b?dzie ros?o ?rednio rokrocznie w latach 2017-2021 o 50 proc. w skali globalnej. Osobnym wyzwaniem pozostaje tematyka wp?yw robotów na rynek pracy. O znaczeniu automatyzacji i robotyzacji dla biznesu by?a mowa wczoraj, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Zdaniem ekspertów Deloitte kilka czynników nap?dza rozwój technologii kognitywnych i robotyki.

S? to przede wszystkim rosn?ce ilo?ci danych, które firmy musz? przetworzy?. Do tego rozwój internetu i mo?liwo?ci chmur obliczeniowych sprawiaj?, ?e firmy s? coraz bardziej obecne w sferze cyfrowej. Dodatkowo powstaj?ce algorytmy uczenia maszynowego pozwalaj? na wykorzystanie robotów w nowych rolach – mówi Pawe? Zarudzki, Starszy Mened?er w Dziale Konsultingu Deloitte, Lider zespo?u robotyzacji i automatyzacji kognitywnej.

To wszystko sprawia, ?e dynamika wzrostu wydatków na wdro?enie systemów sztucznej inteligencji (AI) w latach 2017-2021 ma wynie?? 50 proc., a to oznacza ??czne wydatki na poziomie 200 mld dolarów. Jak przewiduj? eksperci Deloitte w analizie „Cognitive technologies. A technical primer” inwestycje b?d? ponosi? przedsi?biorstwa reprezentuj?ce szeroki wachlarz bran?: od s?u?by zdrowia, poprzez handel, bankowo?? a? do przemys?u wytwórczego.

Dotyczy to równie? robotyzacji. Z badania „The robots are ready, are you” wynika, ze spo?ród tych firm, które znajduj? si? ju? na etapie wdra?ania robotyki, 78 proc. oczekuje zwi?kszenia nak?adów finansowych w ci?gu kolejnych trzech lat. Ich inwestycje w tym obszarze poch?on??y dotychczas ?rednio 3,5 mln dolarów. Natomiast ci, którzy s? w fazie pilota?u planuj? ?rednio wyda? na ten cel 1,5 mln dolarów.

Technologie kognitywne oferuj? ró?norodne rozwi?zania, wykraczaj?ce poza tradycyjne zastosowania, takie jak automatyzacja procesów i redukcja kosztów. Sztuczna inteligencja mo?e zast?pi? niektóre ludzkie zadania oraz istotnie wesprze? proces podejmowania decyzji. Przewaga konkurencyjna b?dzie osi?gana poprzez wzmocnienie ludzkich mo?liwo?ci, a nie tylko ich zast?powanie czy replikowanie – mówi Pawe? Zarudzki.

Nie ba?bym si?, ?e nie b?dziemy mieli pracy, ta praca b?dzie po prostu inna – skomentowa? uczestnik panelu Pawe? Sujecki, Prezes zarz?du ProService Finteco.

Te zawody, które wymagaj? kreatywno?ci pozostan? w r?kach ludzkich. Ten obraz utraty pracy nie jest taki czarny. Powinni?my ca?y czas podnosi? nasze kwalifikacje, aby by? bardziej atrakcyjni dla pracodawcy. Inaczej trudno b?dzie nam konkurowa? z innymi gospodarkami – doda?a w trakcie panelu Jolanta Jaworska, Wiceprezes ds. publicznych i regulacji, IBM Polska.

Rozbie?no?ci pomi?dzy teori? a praktyk?

Zastosowanie automatyzacji, robotyki i sztucznej inteligencji w biznesie gwa?townie przyspiesza. A? 41 proc. dyrektorów HR bior?cych udzia? w globalnym badaniu Deloitte „Human Capital Trends. Rise of the social enterprise” ocenia ten temat jako bardzo wa?ny. Prawie po?owa (47 proc.) respondentów twierdzi, ?e ich organizacje s? g??boko zaanga?owane w projekty automatyzacji, 24 proc. wykorzystuje sztuczn? inteligencj? i robotyk? do wykonywania rutynowych zada?, 16 proc. do podnoszenia ludzkich umiej?tno?ci i 7 proc. do ca?kowitej restrukturyzacji.

W tym roku 42 proc. ankietowanych uwa?a, ?e sztuczna inteligencja b?dzie szeroko stosowana w ich organizacjach w ci?gu trzech do pi?ciu lat. Jednak pomimo tych przewidywa? tylko 17 proc. deklaruje zarówno znajomo?? koncepcji sztucznej inteligencji, jak i mo?liwo?ci jej zastosowania w swoich firmach.

Barier wdra?ania robotyki i sztucznej inteligencji wci?? nie brakuje. Do najpowa?niejszych nale?y zaliczy?: konieczno?? ich integracji z istniej?cymi systemami, brak zrozumienia wewn?trz firmy, brak odpowiednio wykwalifikowanych kadr oraz konieczno?? zmiany w zarz?dzaniu.

Robotyka umo?liwia automatyzacj? powtarzalnych czynno?ci, pozwalaj?c jednocze?nie skróci? czas realizacji procesów, ograniczy? liczb? b??dów i obni?y? koszty w stopniu wy?szym ni? dotychczas wykorzystywanymi metodami. Wdro?enie robotów na du?? skal? musi by? powi?zane ze zmian? modelu operacyjnego. W nowej rzeczywisto?ci wysokiej klasy specjali?ci koncentruj? si? na rozwijaniu robotów, a nie jak dotychczas na realizacji procesów, które dzi?ki zastosowaniu nowych technologii s? zautomatyzowane – mówi Pawe? Zarudzki.

Rynek pracy dla ludzi i robotów

Z bada? Deloitte wynika, ?e zdaniem firm roboty mog? zast?pi? jedn? pi?t? pracowników zatrudnionych w pe?nym wymiarze godzin, a jednocze?nie pozwalaj? na zwi?kszenie przychodów. W opinii mened?erów inwestycje w robotyk? maj? szans? zwróci? si? ju? po niespe?na dwunastu miesi?cach. Inne szacunki, które pojawiaj? si? w raporcie Deloitte „Automation is here to stay, but what about your workforce?” mówi? o tym, ?e roboty s? w stanie zast?pi? 16 proc. pracuj?cych osób i to ju? do 2025 roku.

Automatyka i robotyka powinny pomóc cz?owiekowi a nie my?le? za niego. Dlatego nale?y zachowa? dystans do tego co podpowiadaj? nam algorytmy – mówi Pawe? Zarudzki.

Dyskusja o zagro?eniu dla rynku pracy ze strony robotów i sztucznej inteligencji trwa od kilku lat i coraz cz??ciej pojawia si? równie? w Polsce. W 2017 roku 40 proc. badanych dyrektorów HR w Polsce twierdzi?o, ?e sztuczna inteligencja nie wp?ynie na struktur? zatrudnienia w ich firmie. Rok pó?niej prawie jedna trzecia osób (31,5 proc.) uwa?a, ?e AI b?dzie mia?a znacz?cy wp?yw na struktur? zatrudnienia.

Odpowied? na pytanie jak b?dzie wygl?da? rynek pracy z zastosowaniem robotów i sztucznej inteligencji nie jest jednoznaczna. W naszej opinii w ci?gu najbli?szych kilku lat miejsca pracy b?d? budowane wokó? procesów i zada?, a w dalszej kolejno?ci b?dziemy szuka? do nich optymalnych rozwi?za?, nie zak?adaj?c z góry, kto ma je wykona?: cz?owiek czy maszyna – mówi Pawe? Zarudzki.

Udostępnij
Redaktor Brandsit