Do 2022 roku technologie cyfrowe zrewolucjonizuj? sektor opieki medycznej

Newsroom BrandsIT
7 Min

?rednia d?ugo?? ?ycia w krajach OECD wynosi ponad 80 lat i stale si? wyd?u?a. Jednak wraz z ni? wzrasta liczba osób cierpi?cych na choroby przewlek?e. W Europie stanowi? one a? 77 proc wszystkich schorze?. To powoduje coraz wi?ksze zapotrzebowanie na ochron? zdrowotn?.

Jak pokazuje raport „A journey towards smart health. The impact of digitalization on patient experience”, przygotowany przez Deloitte, najwi?kszym wyzwaniem dla systemów ochrony zdrowia jest zapewnienie pacjentom wysokiej jako?ci us?ug i dost?pu do opieki, przy jednoczesnym efektywnym zarz?dzaniu kosztami oraz post?pem technologicznym. Coraz bardziej popularne stan? si? e-wizyty lekarskie, e-recepty oraz monitorowanie stanu zdrowia za pomoc? urz?dze? mobilnych.

Wraz ze zmianami gospodarczymi, starzeniem si? populacji i cz?stszym wyst?powaniem chorób przewlek?ych, sektor opieki zdrowotnej na ?wiecie odnotowa? gwa?towny wzrost kosztów. W rezultacie specjali?ci z bran?y medycznej musieli si? dostosowa? i skupi? na wydajno?ci oraz jako?ci ?wiadczonych us?ug czy produkcji. Technologie cyfrowe stanowi? rozwi?zanie tego problemu. Nie tylko pacjenci, ale tak?e firmy z sektora opieki medycznej mog? wiele skorzysta? na innowacyjnych rozwi?zaniach.

Starzej?ce si? spo?ecze?stwo wyzwaniem dla systemu zdrowia

Dzi?ki rosn?cemu standardowi i poprawie stylu ?ycia, lepszej edukacji oraz zwi?kszonemu dost?powi do us?ug zdrowotnych ludzie ?yj? coraz d?u?ej. ?rednia d?ugo?? ?ycia w krajach OECD przekracza 80 lat i ca?y czas si? wyd?u?a. Jednak wraz z d?ugowieczno?ci? wzrasta liczba osób cierpi?cych na choroby przewlek?e, a co za tym idzie, zapotrzebowanie na instytucje opieki zdrowotnej.

Choroby przewlek?e, takie jak nowotwory, cukrzyca, problemy sercowo-naczyniowe i uk?adu oddechowego, stanowi? 77 proc. chorób w Europie i odpowiadaj? za 86 proc. wszystkich zgonów. Wyst?puj? one u ponad 80 proc. osób w wieku powy?ej 65 lat. Szacuje si?, ?e w Unii Europejskiej roczne wydatki na choroby przewlek?e wynosz? oko?o 700 miliardów euro, co ?rednio stanowi 70-80 proc. ca?kowitych wydatków zdrowotnych jednego kraju. Wzrost liczby tego typu chorób powoduje coraz wi?kszy nacisk na opiek? zdrowotn? i systemy spo?eczne w UE. Obecnie najwi?kszym wyzwaniem dla systemów ochrony zdrowia jest zapewnienie pacjentom wysokiej jako?ci us?ug i dost?pu do opieki zdrowotnej przy jednoczesnym efektywnym zarz?dzaniu kosztami oraz post?pem technologicznym – zaznacza Maciej Dalecki, Wicedyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Nowe podej?cie – wi?ksze mo?liwo?ci

Oczekuje si?, ?e do 2022 roku medycyna b?dzie w pe?ni przewidywalna, prewencyjna, spersonalizowana i partycypacyjna (ang. P4 Medicine). Innowacyjna biotechnologia, mo?liwo?? wgl?du w genetyk? cz?owieka, precyzja w diagnozie a tak?e spersonalizowana medycyna znacz?co zmieni? opiek? zdrowotn?. Dynamiczny wzrost opieki opartej o technologie wymaga od sektora ochrony zdrowia ponownego zdefiniowania ról i obowi?zków pracowników oraz dostosowania si? do nowego sposobu pracy.

W najbli?szych latach powszechne stan? si? e-wizyty, e-recepty, a tak?e ?ledzenie post?pu choroby, diagnozowanie i leczenie za pomoc? zdalnego monitorowania cyfrowego, co w znacznym stopniu pomo?e zoptymalizowa? czas personelu – wyja?nia Oliver Murphy, Partner, Lider ds. Sektora Farmaceutycznego i Opieki Zdrowotnej w Deloitte. – Sektor b?dzie odchodzi? od modelu postrzegania pacjenta jako przeci?tnego petenta, skupiaj?c si? na konkretnym przypadku. W nowym modelu lekarze b?d? koncentrowa? si? na aktywnym promowaniu dobrego stanu zdrowia i zapobiegania chorobom, zamiast ich leczeniu – dodaje.

Wed?ug raportu Deloitte 74 proc. pacjentów deklaruje, ?e udziela ró?nym pracownikom sektora ochrony zdrowia tych samych informacji. Co wi?cej, 60 proc. ankietowanych wielokrotnie wykonuje te same testy. Innowacyjne rozwi?zania mog? usprawni? zarz?dzanie danymi pacjentów, zmniejszaj?c tym samym znacz?ce ryzyko powielania lub zaniedbywania zbieranych informacji. Docelowo lekarzom b?dzie si? p?aci? nie za liczb? wizyt czy przeprowadzonych testów (tzw. op?ata za us?ug?), a za opiek? opart? na warto?ci (ang. Value-based Care). Przede wszystkim cenione b?d? wydajno?? i efektywno??.

Niezast?piona rola pacjenta

Aplikacje mobilne i urz?dzenia do noszenia na ciele (smartwatch, okulary smart itd.) zapewniaj? przyjazne dla u?ytkownika rozwi?zania 24 godziny na dob?. Dzi?ki dost?pno?ci nowych technologii sektor mo?e zach?ca? pacjentów do edukacji i ci?g?ego monitorowania swojego stanu zdrowia oraz promowa? dzia?ania zapobiegawcze w sposób efektywny kosztowo. Pomo?e to równie? lekarzom w zbudowaniu bardziej ?wiadomej bazy pacjentów.

Tylko w 2017 roku powsta?o 78 tysi?cy nowych mobilnych aplikacji zdrowotnych, co zwi?kszy?o ich ogóln? ofert? do 325 tysi?cy. Liczba aplikacji po?wi?conych opiece zdrowotnej znacz?co wzros?a w szczególno?ci na dwóch wiod?cych platformach mobilnych. System iOS w 2017 roku odnotowa? wzrost o 20 proc. w uj?ciu rocznym, a w przypadku Androida liczba ta zwi?kszy?a si? nawet o 50 proc. Aplikacje zdrowotne zach?caj? w?a?cicieli smartfonów do monitorowania stanu zdrowia i lepszego nim zarz?dzania. Nawet 57 proc. badanych u?ywa elektronicznego urz?dzenia do ?ledzenia ró?nych wska?ników swojego stanu zdrowia. Mimo to, tylko jedna trzecia z nich udost?pnia te informacje swojemu lekarzowi. – podsumowuje Maciej Dalecki.

Cyfryzacja opieki medycznej w Polsce

Digitalizacj? opieki medycznej w Polsce najwyra?niej wida? w sektorze farmaceutycznym. Zmienia si? rola aptek, które musz? dostosowa? si? zarówno do post?puj?cej cyfryzacji, jak i rosn?cych oczekiwa? klientów. Pierwsze efekty zobaczymy do ko?ca roku, kiedy wejdzie zapowiadana mo?liwo?? realizacji e-recept. Jak pokazuje ostatni raport Deloitte pt.: „Jak wprowadzi? w Polsce opiek? farmaceutyczn?: Rola i wyzwania wspó?czesnej apteki” elektroniczne recepty zast?pi? recepty papierowe, bo b?d? wygodne zarówno dla pacjenta, jak i dla lekarzy. B?dzie mo?na je wystawi? bez osobistego zbadania pacjenta, np. po konsultacji za po?rednictwem internetu lub telefonu.

Prognozujemy, ?e e-recepta stanie si? nie tylko kluczowym narz?dziem wymiany informacji mi?dzy pacjentem, lekarzem a farmaceut?, ale równie? fundamentem systemu opieki farmaceutycznej. E-recepty b?d? te? istotnym narz?dziem skracaj?cym czas oczekiwania na wizyt? lekarsk?, który jest w Polsce ponad trzykrotnie d?u?szy ni? ?rednia krajów OECD – zaznacza Rafa? Rudzki, Starszy Mened?er w Zespole ds. Zrównowa?onego Rozwoju w Polsce i  Europie ?rodkowej, Deloitte 

Udostępnij