wg najnowszych danych GUS w styczniu 2022 r. w porównaniu z grudniem 2021 r. odnotowano spadek warto?ci sprzeda?y detalicznej przez Internet w cenach bie??cych (o 15,5%). Udzia? sprzeda?y przez internet w sprzeda?y detalicznej wyniós? 11,1% wzgl?dem 10,2% na koniec stycznia.
Poni?ej najnowsze dane komentuj? eksperci z Unity Group i Insightland:
Grzegorz Rudno-Rudzi?ski – Managing Partner w Unity Group -
“Wzrost e-commerce mo?e tymczasowo troch? wyhamowa?. Kluczowa dla dalszego jego rozwoju b?dzie bran?a spo?ywcza
W styczniu tego roku w porównaniu z grudniem 2021 r. odnotowano spadek warto?ci sprzeda?y detalicznej przez Internet o 15,5%. Jednocze?nie udzia? tej sprzeda?y ustabilizowa? si? na poziomie 10-11% i wyniós? na koniec stycznia 11,1% wzgl?dem 10,2% miesi?c wcze?niej.
Mamy zatem do czynienia z pewnego rodzaju zabetonowaniem stanu obserwowanego od pewnego czasu. By dosz?o do kolejnego prze?omu na rynku e-commerce i dalszego wyra?nego wzrostu jego znaczenia w strukturze sprzeda?y, potrzebny jest nowy, silny impuls. W Unity Group oceniamy, ?e takim bod?cem mo?e by? istotna zmiana w bran?y spo?ywczej w kierunku jeszcze wi?kszej cyfryzacji. Ale jednocze?nie ten potencja? jest skutecznie hamowany przez szalej?c? ju? kolejny miesi?c inflacj?. Obserwowana teraz dynamika cen odbije si? na strukturze zakupowej gospodarstw domowych, gdy? w koszyku wydatków najbardziej dro?eje pr?d, gaz, ?ywno?? i sprz?t RTV/AGD. Poszukuj?c ograniczenia wydatków konsumenci mog? w pewnym zakresie odwróci? si? od zakupów internetowych, gdzie dominuje sprzeda? elektroniki, ubra?, dóbr luksusowych, a wi?c towarów nie b?d?cych produktami pierwszej potrzeby. Natomiast nie mog? zrezygnowa? z zakupów spo?ywczych, a te póki co tylko w niewielkim procencie przenios?y si? do kana?u online. Dlatego z uwagi na inflacj? i wp?yw Polskiego ?adu, u?redniaj?c spo?ecze?stwo zbiednia?o, a to wp?yn?? mo?e na delikatny spadek zainteresowania zakupami online. Jednak nie odczytywa?bym tego jako pocz?tku trendu odwracania si? od internetu, jako ulubionego miejsca realizowania zakupów, ale bardziej ocenia? jako efekt tymczasowego ograniczenia mo?liwo?ci finansowych gospodarstw domowych i preferowanie przez nie zakupów zapewniaj?cych byt.
Dlatego spodziewa?bym si?, ?e wzrost internetu przyhamuje w kolejnych miesi?cach, ale znów mo?e wrzuci? wy?szy bieg, je?li uda si? rozwi?za? kwestie ostatniej mili dla bran?y spo?ywczej. A skoro wszyscy b?d? szli w szukanie oszcz?dno?ci, to pr?dzej czy pó?niej na pewno to si? stanie.
Katarzyna Iwanich – prezes zarz?du Insightland z grupy Hexe Capital –
“Stycze? up?yn?? pod znakiem wyprzeda?y. Konsumenci przywykli ju? do rozpoczynania zakupowego roku ofertami na poziomie – 60% czy nawet -70% i to niezale?nie od kategorii produktów. Cz??? z nich wstrzyma?a si? z zakupami w grudniu, by w?a?nie na pocz?tku roku upolowa? upatrzone produkty w ni?szych, wyprzeda?owych cenach. Wzrost udzia?u sprzeda?y przez internet w ca?ej sprzeda?y detalicznej przy jednoczesnym spadku jej warto?ci wydaje si? by? konsekwencj? w?a?nie sezonu wyprzeda?owego. Kupuj?cy coraz cz??ciej wybieraj? podczas wyprzeda?y kana? online, niemniej wzrosty udzia?u e-commerce w handlu detalicznym nie s? i raczej nie b?d? spektakularne. Udzia? e-commerce w ca?ym handlu detalicznym osi?gn?? stabilny poziom 10-11 % i cho? rok do roku b?dzie rós?, to w uj?ciu miesi?cznym b?dziemy obserwowa? wahni?cia w gór? i w dó?.
Sytuacja gospodarcza, rosn?ce ceny ?ywno?ci, dynamika cen paliw i energii, b?d?ca odzwierciedleniem sytuacji na globalnych rynkach surowcowych, przek?adaj? si? na si?? popytu konsumpcyjnego. W?ród konsumentów coraz cz??ciej wida? pow?ci?gliwo?? w wydawaniu pieni?dzy. Nowy ?ad wywo?a? niepokój zwi?zany z wysoko?ci? wynagrodze?, co w styczniu mocno wp?ywa?o na ich decyzje zakupowe. Szybko rosn?ca inflacja nie sprzyja spontanicznym decyzjom zakupowym, a dla wielu dodatkowym obci??eniem domowych bud?etów s? wy?sze raty kredytów. Sumaryczne czynniki te studz? apetyty konsumentów, którzy s? du?o mniej skorzy do wydatków. W najbli?szych miesi?cach mniej bedzie zakupów w kategorii RTV/AGD a to kategoria, która mocno wp?ywa na warto?? sprzeda?y online. Wg opublikowanego pod koniec stycznie raportu raportu Izby Gospodarki Elektronicznej Mr. & Mrs. E-commerce ju? 16% zakupów przez internet dotyczy produktów z kategorii elektronika (RTV, AGD, telefony i tablety, komputery, laptopy, aparaty i akcesoria fotograficzne, konsole do gier), przy czym w?ród kobiet jest to 12 %, a w?ród m??czyzn ju? ponad ? wszystkich e-zakupów.
Wszystkie prognozy rynkowe – te odnosz?ce si? do Polski, ale i globalne – wskazuj?, ?e odsetek osób robi?cych zakupy online b?dzie rós?. Dla m?odszych pokole?: pokolenia millenialsów oraz pokolenia Z, kupowanie w internecie jest czym? naturalnym i to ich preferencje zakupowe b?d? kszta?towa? przysz?o?? handlu detalicznego. Z rynku e-commerce ju? dzi? korzysta 86 procent millenialsów. W?ród zalet zakupów online wskazuj? oni nie tylko cen? (która przy zakupach internetowych jest jednym z kluczowych czynników dla starszych pokole?) , ale tak?e lepsz? dost?pno?? i wybór produktów, ca?odobow? mo?liwo?? zrobienia i odebrania zamówienia (wg zesz?orocznego badania Klarny a? 62% kupuj?cych Polaków woli dostaw? do automatu paczkowego). W tym samym badaniu a? 33% Polaków przyzna?o w, ?e robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu a 44% u?ywa do tego telefonów komórkowych. Zakupy online daj? tak?e dodatkowe opcje p?atno?ci, co dla m?odszego, bardziej ?wiadomego zakupowo, pokolenia zaczyna odgrywa? bardzo wa?n? rol?. Wed?ug bada? Klarny, prawie jedna trzecia (29%) Polaków wybra?aby odroczone p?atno?ci (BNPL), gdyby taka opcja by?a dost?pna. 41% chce mie? mo?liwo?? sprawdzenia towaru przed dokonaniem p?atno?ci, a 34% chce p?aci? tylko za przedmioty, które zdecyduje si? zatrzyma?.”