W okresie pandemii Polska prze?ywa renesans zainteresowania outsourcingiem us?ug i specjalistów IT – wynika z analiz Avenga, firmy zajmuj?cej si? cyfrow? transformacj? biznesu.
„Jeszcze w zesz?ym roku wydawa?o si?, ?e outsourcing w Polsce biznesowo ju? niczym nas nie zaskoczy, poniewa? w warunkach równowagi poda?y i popytu trudno by?o konkurowa? inaczej ni? cen?” – mówi Ma?gorzata Wi?niewska, Managing Director Avenga Poland. „Pandemia o?ywi?a nasz rynek na nowo” – dodaje.
Po tym jak COVID-19 os?abi? offshoring us?ug IT, lekarstwem na problemy takich liderów tego rynku jak Indie sta? si? nearshoring. Firmy z Europy Zachodniej zacz??y szuka? dostawców i podwykonawców bli?ej swoich macierzystych lokalizacji.
„Polska na nowo przyci?gn??a uwag?, poniewa? le?y w tej samej strefie czasowej, ma podobn? kultur? pracy i gospodark? ustabilizowan? obecno?ci? w Unii Europejskiej” – uwa?a Ma?gorzata Wi?niewska. „A przede wszystkim ma cenionych za swoje kompetencje specjalistów, którzy dobrze znaj? angielski i nadal s? ta?si ni? ci z Zachodu” – podkre?la.
Przyk?ady p?yn? z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Francji. Coraz cz??ciej z?o?one projekty s? realizowane przez zespo?y hybrydowe, podzielone mi?dzy dwoma lub wi?cej krajami. W Avenga najmocniejszym tandemem s? Polska i Niemcy. Przyk?adem mog? by? projekty realizowane dla Direkt Gruppe z Hamburga i Allianz Vienna z Wiednia. Wbrew pozorom do tej zmiany musia?y dojrze? te? Niemcy, np. zwi?kszaj?c swoj? otwarto?? na angielski jako j?zyk projektowy.
Wed?ug Avenga, w okresie pandemii wzros?y koszty ewentualnych b??dów w IT i zwi?zanych z tym opó?nie? lub awarii. Dlatego zyska?y na znaczeniu jako?? i gwarancja sprawnej realizacji zada?.
„Pojawili si? klienci, którzy za us?ugi lub sprawdzonych specjalistów IT s? gotowi zap?aci? nieco wi?cej byle dzia?a? i szybko reagowa? na rynkowe wyzwania” – mówi Ma?gorzata Wi?niewska. Zespo?y z Polski ju? od dawna tworz? innowacyjne rozwi?zania, wymagaj?ce kreatywno?ci zamiast czynno?ci powtarzalnych i odtwórczych.
Innym rozwijaj?cym si? modelem outsourcingu jest onshoring, który polega na szukaniu dostawców us?ug czy podwykonawców we w?asnym kraju.
„W ostatnich tygodniach coraz cz??ciej jeste?my pytani o specjalistów w modelu team leasing” – potwierdza Justyna Wroniak, Talent Acquisition Director Avenga Poland. Dotyczy to przede wszystkim klientów z bran?y finansowej i farmaceutycznej.
Zmala?y obawy przed mo?liwo?ci? uzale?nienia si? od jednego dostawcy specjalistów IT. Klienci ch?tniej zatrudniaj? ca?e zespo?y IT z jednego ?ród?a, zyskuj?c bardziej zgranych ze sob? ludzi i oszcz?dzaj?c czas potrzebny na ich integracj?. Wcze?niej cz??ciej woleli dywersyfikowa? ?ród?a pochodzenia specjalistów.
W Avenga najwi?cej nowych zlece? dotyczy przenoszenia danych firm do chmury oraz us?ug z zakresu cyberbezpiecze?stwa. Znacz?co wzros?o zainteresowanie konsultantami z do?wiadczeniem w technologiach chmurowych. Przej?ciem na rozwi?zania chmurowe s? zainteresowani klienci praktycznie ze wszystkich bran?, w??cznie z takimi które dotychczas wykazywa?y najwi?kszy opór i obawy w tym zakresie, jak np. z bankowo?ci i automotive.
„Pandemia uderzy?a te? w polski rynek IT, wyhamowuj?c w wielu firmach inwestycje i redukuj?c miejsca pracy dla specjalistów IT, ale z drugiej strony wp?ywa na dalszy rozwój i specjalizacj? tego rynku” – podsumowuje Ma?gorzata Wi?niewska.