Brandsit: Jakie s? najwa?niejsze obecnie trendy na rynku druku?
Dariusz Szwed, Canon: Rynek druku, jak niemal ka?da dziedzina ?ycia i biznesu podlega gwa?townym zmianom. W du?ym stopniu ma na to wp?yw rozwój nowych technologii, które u?atwiaj? wykonywanie codziennych zada?, otwieraj? nas na nowe mo?liwo?ci, ale te? nios? zagro?enia zwi?zane m.in. ze zmniejszonym poziomem cyberbezpiecze?stwa.
Wspominaj?c o trendach w druku, warto rozró?ni? kilka najwa?niejszych obszarów zastosowania materia?ów drukowanych – mówimy tu m.in. o materia?ach wewn?trznych, komunikacji z klientem biznesowym i indywidualnym oraz reklamie i promocji. Je?li chodzi o materia?y na potrzeby wewn?trzne, to obserwujemy wzrost zainteresowania elektronicznym procesem obiegu dokumentów oraz rozwi?zaniami chmurowymi. Najnowsze badanie Canon Polska i agencji K+Research by Insight Lab, które odnosi?y si? do kwestii cyfryzacji, inwestowania w sprz?t biurowy i zrównowa?onego rozwoju wykaza?y, ?e 56% du?ych i 40% ?rednich polskich przedsi?biorstw korzysta z rozwi?za? chmurowych. Okazuje si?, ?e a? 43% przedstawicieli ?rednich i du?ych firm u?ywa?o „chmury” do przechowywania dokumentów lub zarz?dzania drukowaniem i skanowaniem.
Zyskuj? na znaczeniu kwestie zwi?zane z bezpiecze?stwem urz?dze? drukuj?cych, które funkcjonuj? zarówno w systemach informatycznych firmy, jak i w lokalizacjach zdalnych (w tym domowych). Ze wspomnianych bada? wynika, ?e wspieranie cyfryzacji biur wymaga maksymalnego zaanga?owania producenta oprogramowania w kwestie bezpiecze?stwa. Musi on zapewni?, ?e wszystko – pocz?wszy od dostarczenia odpowiednich systemów, po ich wdro?enie, aktualizacj? i utrzymanie – jest odpowiednio zabezpieczone.
Je?li chodzi o druk na potrzeby promocji i reklamy, to widoczne jest zainteresowanie efektywnym i szybkim tworzeniem materia?ów promocyjnych w ma?ych i du?ych formatach, zamawianych przez sklepy, instytucje publiczne i kulturalne. Generalnie, zwi?kszaj? si? wymagania dotycz?ce jako?ci dokumentów oraz ich dopasowania do potrzeb odbiorcy.
Z naszych obserwacji wynika, te?, ?e klienci coraz bardziej interesuj? si? niewielkimi wielofunkcyjnymi rozwi?zaniami do druków A4, które wyposa?one s? w szybkie skanery do dokumentów – ten trend mo?na t?umaczy? upowszechnieniem si? pracy hybrydowej.
Brandsit: W jaki sposób Canon odpowiada na rosn?ce zapotrzebowanie na ekologiczne rozwi?zania w zakresie druku?
Dariusz Szwed, Canon: W ostatnich latach modyfikujemy swoj? ofert?, znacz?co poprawiaj?c efektywno?? energetyczn? oferowanych rozwi?za? do druku. Jest to mo?liwe dzi?ki:
– redukcji ich wagi (w niektórych przypadkach o prawie 30%), co przek?ada si? na zmniejszenie ?ladu w?glowego zwi?zanego z wytwarzaniem, dystrybucj? i utylizacj? urz?dze?,
– zwi?kszeniu udzia?u materia?ów z recyklingu (np. pojemniki na toner powstaj? w wi?kszo?ci z odzyskiwanych tworzyw sztucznych),
– programowi zwrotu zu?ytych kartrid?y/pojemników na toner oraz ich ponownego wykorzystania.
Realizowany przez Canon od wielu lat program u?ywania urz?dze? refabrykowanych zak?ada ponowne wykorzystanie kolejnych generacji produktów wycofywanych z kontraktów zarz?dzanych bezpo?rednio przez Canon. Maszyny (wykorzystuj?ce co najmniej 90% oryginalnych elementów) zyskuj? „drugie ?ycie”, utrzymuj?c gwarancje Canon, które obejmuj? dost?p do najnowszego oprogramowania, zabezpieczenia i odporno?? na zagro?enia cybernetyczne.
Brandsit: Jak Canon dostosowuje swoje produkty do potrzeb ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw?
Dariusz Szwed, Canon: Ka?dy z przedsi?biorców znajdzie w ofercie Canon urz?dzenie dopasowane do swoich potrzeb w zakresie formatu wydruku, realizowanego nak?adu, dost?pnych funkcji i ca?kowitych kosztów eksploatacji. Mamy ?wiadomo??, ?e ma?e i ?rednie firmy nie zawsze posiadaj? odpowiednie dzia?y IT, które mog? w??cza? nowe rozwi?zania do funkcjonuj?cego w firmie systemu IT i obowi?zuj?cych procedur pracy. W zwi?zku z tym ograniczeniem, Canon proponuje rozwi?zania, które pozwalaj? na efektywne wykonywanie zada? druku przy jak najmniejszym zaanga?owaniu pracowników i bez konieczno?ci posiadania specjalistycznej wiedzy. Rozwi?zania Canon umo?liwiaj?:
– kompletn? konfiguracj? parametrów bezpiecze?stwa uzyskiwan? przez naci?ni?cie jednej pozycji w menu (Security Settings Navigator),
– automatyczn? aktualizacj? oprogramowania uk?adowego urz?dze? – pozwala ona na szybkie reagowanie na zagro?enia obecne w sieci,
– automatyczne monitorowanie materia?ów eksploatacyjnych i ich dostaw?. Materia?y o du?ej wydajno?ci pozwalaj? na wiele miesi?cy pracy bez konieczno?ci ich wymiany.
Warto podkre?li?, ?e kompletny system kontroli wydruku uniFLOW Online oparty o chmur? nie wymaga instalowania dodatkowych serwerów i po?wi?cania czasu pracy administratorów IT na zarz?dzanie nim. Klienci doceniaj? wysok? jako?? naszych urz?dze? – przestoje wynikaj?ce z awarii praktycznie si? nie zdarzaj?.
Brandsit: Jakie strategie przyjmuje Canon, aby sprosta? konkurencji na rynku druku?
Dariusz Szwed, Canon: Stawiamy na komfort u?ytkowników – nasze urz?dzenia pozwalaj? na szybkie wykonywanie zada? i intuicyjn? obs?ug?. Aby trafi? do wszystkich grup odbiorców, rozszerzamy portfolio o nowe pozycje. Obejmuje ono obecnie zarówno atramentowe urz?dzenia domowe, jak i wysokowydajne kombajny laserowe. Integrujemy wiele elementów w podstawowej konfiguracji urz?dzenia: np. funkcje zwi?kszaj?ce bezpiecze?stwo (FIPS 140-2/3, bezpieczne uruchamianie, ochrona antywirusowa).
Oferujemy kompletny pakiet rozwi?za?: urz?dzenia, system kontroli wydruku uniFLOW i uniFLOW Online. Zapewniamy mo?liwo?? wspó?pracy ze ?rodowiskiem chmurowym poprzez Cloud Connector (druk z chmury i skanowanie do chmury), dostarczamy systemy kontroli floty urz?dze? dla du?ych organizacji iWEMC pozwalaj?ce na optymalizacj? kosztów dzia?u IT.
Brandsit: Jakie s? najwi?ksze wyzwania, przed którymi stoi obecnie rynek druku?
Dariusz Szwed, Canon: Ze wspomnianych bada? wynika, ?e obserwujemy zwi?kszone zainteresowanie klientów bezpiecze?stwem rozwi?za? do druku i procesu przetwarzania dokumentów. W tym kontek?cie szczególne znaczenie zyskuje prowadzenie dzia?a? edukacyjnych podejmowanych przez firmy. Badania Canon pokazuj?, ?e a? 61% du?ych i ?rednich firm uruchamia programy szkoleniowe lub wsparcie techniczne dla pracowników korzystaj?cych z urz?dze? drukuj?cych w biurze. Zwi?kszanie kompetencji wobec zagro?e? cybernetycznych jest dzia?aniem niezwykle po??danym. Uwa?am, ?e rynek druku b?dzie rozwija? si? optymalnie tylko wtedy, kiedy wszystkie podmioty b?d? mie? dost?p do najnowocze?niejszych rozwi?za?. Jako producent dbamy wi?c o to, by takie mo?liwo?ci mia?y ró?ne firmy, bez wzgl?du na wielko?? i skal? dzia?ania.
Nabieraj? tak?e znaczenia kwestie zwi?zane z ESG. A? 85% przedstawicieli przedsi?biorstw, niezale?nie od wielko?ci firmy, któr? reprezentuj?, przy zakupie nowego sprz?tu opiera swoj? decyzj? o zrównowa?one parametry produktu oraz o zrównowa?one dzia?ania producenta. Podczas zakupów, istotnym czynnikiem dla 75% osób decyzyjnych s? te? niskie zu?ycie energii i atramentów/tonerów. Dostawcy us?ug i urz?dze? do druku musz? dzisiaj oferowa? dobrej klasy sprz?t, który mo?e dzia?a? wi?cej, ni? tylko kilka lat i mo?e by? – po odnowieniu – wprowadzony ponownie do u?ytku. Pami?tajmy jednak, ?e sprz?t refabrykowany powinien spe?nia? wysokie standardy bezpiecze?stwa. Nie wystarczy, ?e oferujemy produkt, który po odnowieniu nadaje si? od nowa do u?ytku. Je?li nie zawrzemy w nim gwarancji aktualizacji systemu, to mo?e sta? si? elementem, przez który ?atwo b?dzie mo?na dosta? si? do korporacyjnej infrastruktury sieciowej.
Warto doda? te?, ?e ro?nie zainteresowanie rozwi?zaniami, pozwalaj?cymi na automatyzacj? procesu druku materia?ów reklamowych i publikacji. Wyzwaniem, przed którym stoi obecnie rynek jest wi?c równie? konieczno?? efektywnego i szybkiego tworzenia materia?ów promocyjnych w ró?nych formatach, spe?niaj?cych wysokie wymagania jako?ciowe, przy jednoczesnym dopasowaniu ich do specyficznych potrzeb odbiorców.