11,32 miliarda dolarów, tyle jest wart obecnie rynek telemedycyny w Europie, a jego wartość do 2026 roku ulegnie podwojeniu, przekraczając 21,80 mld USD. Średnioroczne tempo wzrostu według szacunków wyniesie 14% rok do roku, wskazując na potencjał tego sektora. Sam polski rynek usług telemedycznych cieszy się nie tylko zainteresowaniem inwestorów, ale także realnie pozwolił odciążyć system opieki zdrowotnej podczas pandemii COVID-19.
O ile pandemia stanowiła swoisty katalizator rozwoju rynku usług telemedycznych, o tyle u podłoża sukcesu zastosowania różnorodnych rozwiązań z zakresu zdalnego monitorowania stanu pacjentów, leży rozwój sieci 5G. Ta technologiczna zmiana, pozwoliła na tworzenie urządzeń peryferyjnych, które w czasie rzeczywistym mogą przesyłać duże porcje danych medycznych. Pandemia COVID-19 przyspieszyła przede wszystkim proces oswajania się społeczeństwa z taką formą pomocy medycznej.
– Wykluczenie cyfrowe jest znanym i przebadanym zjawiskiem, czÄ™sto nie wynika ono z braku dostÄ™pu do urzÄ…dzeÅ„ czy sieci, a raczej lÄ™ku przed samÄ… technologiÄ…. Bariera ta roÅ›nie wraz z wiekiem pacjentów, którzy paradoksalnie mogÄ… być najwiÄ™kszymi beneficjentami takich rozwiÄ…zaÅ„. Jednak pandemia oswoiÅ‚a nas z takÄ… formÄ… wsparcia medycznego. Jako spoÅ‚eczeÅ„stwo staliÅ›my siÄ™ bardziej otwarci nie tylko na teleporady ale także na możliwość korzystania z urzÄ…dzeÅ„ monitorujÄ…cych nasz stan zdrowia – mówi Martyna Matusik, psycholog i terapeuta pracujÄ…ca razem z pacjentami także w formule teleporad. Â
Rozwój technologii zmiana także jakość świadczonych zdalnie porad medycznych. W początkowej fazie pandemii odbywały się one wyłącznie w formie rozmowy telefonicznej. Jednak już przy drugiej fali pandemii lekarze mieli do dyspozycji video rozmowy wsparte urządzeniami peryferyjnymi takimi jak ciśnieniomierz, glukometr, pulsoksymetr, a nawet cyfrowy stetoskop. Jednym z projektów wdrożonych w Polce i Europie jest MediHelp – autorska platforma telemedyczna polskiego start-upu Holo4Med, który od maja 2021 roku prowadzi pilotaż umożliwiający zdalną teleporadę z wykorzystaniem video rozmowy i urządzeń wspierających.
– Możliwość kontaktu z pacjentem w formie video jest zupeÅ‚nie innÄ… jakoÅ›ciÄ… pracy dla lekarza, ale także daje ogromny komfort pacjentowi w porównaniu z rozmowÄ… gÅ‚osowÄ…. ProjektujÄ…c platformÄ™ MediHelp na pierwszym miejscu stawialiÅ›my na prostotÄ™ użytkowania i bezpieczeÅ„stwo przesyÅ‚anych danych. Jak do tej pory w caÅ‚ej Europie z naszego rozwiÄ…zania skorzystaÅ‚o już kilkaset tysiÄ™cy osób – mówi Robert Król, CEO Holo4Med.  Â
Teleporady poprawiły także dostępność usług medycznych w małych miastach i terenach wiejskich. Popularyzacja rozwiązań z zakresu zdalnego monitorowania stanu pacjentów i teleporad przenosi standard jakości usług medycznych o całe dekady do przodu. Dostępność usług medycznych, możliwość stałego monitorowania stanu zdrowia, czy szybka interwencja medyczna, oparta o dane stanu zdrowia przesyłane w czasie rzeczywistym, to nie pieśń przyszłości a realny obraz, który jest dostępny dla Polskich pacjentów.