Sklepy internetowe maj? czas do 28 maja, by dostosowa? si? do wymaga? unijnej dyrektywy Omnibus, rozszerzaj?cej ochron? praw konsumentów. Nowe przepisy maj? zapobiega? m.in. nieuczciwemu zawy?aniu cen przed wprowadzeniem obni?ek czy publikowaniu fa?szywych opinii na temat produktów. Dostosowanie dzia?ania sklepu do tych regulacji mo?e jednak stanowi? problem dla eCommerce’ów, zw?aszcza w zakresie obowi?zku informowania o indywidualnym dostosowywaniu ceny do konsumenta. Z omówieniem znaczenia nowych przepisów dla handlu internetowego mo?na zapozna? si? w najnowszym e-booku polskiego software house’u Advox Studio, specjalizuj?cego si? w eCommerce.
Wprowadzone w ?ycie w 2018 r. rozporz?dzenie o ochronie danych osobowych, znane powszechnie jako RODO, by?o spor? zmian? dla wielu firm. Teraz w ?ycie wchodzi kolejna unijna dyrektywa, tzw. Omnibus, której celem jest wzmocnienie ochrony konsumenta jako s?abszej strony w procesie zakupowym przeprowadzanym obecnie nie tylko stacjonarnie, ale tak?e online.
Bat na nieuczciwych sprzedawców, ale te? k?opot dla eCommerce
Nowe przepisy b?d? regulowa? m.in. obni?ki cen. To w?a?nie one s? najbardziej zach?caj?cym do zakupów sposobem promocji w sklepach internetowych, jak wynika z raportu na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków opracowanego przez Advox Studio, software house z g?ówn? siedzib? w Poznaniu i oddzia?ami w Europie, który zrealizowa? ponad 200 projektów sklepów internetowych. Wed?ug danych Gemius spersonalizowane promocje motywuj? do zrobienia zakupów w konkretnym sklepie online ponad ¼ internetowych konsumentów.
Analizy promocji na Black Friday w 2021 r. wskazuj?, ?e faktyczne obni?ki wynosi?y ?rednio tylko 3,6 proc. W dodatku ok. 10-15 proc. podmiotów zawy?y?o ceny swoich produktów w stosunku do pi?tku tydzie? wcze?niej, a kilka dni pó?niej – na Cyber Monday – co dziesi?ty sklep internetowy kolejny raz podniós? swoj? cen? – mówi Rafa? Gadomski, CEO Advox Studio – W?a?nie z powodu takich nieuczciwych praktyk nowe regulacje wprowadzaj? wymóg, by, w przypadku obni?ki, obok nowej ceny zosta?a umieszczona najni?sza cena, jaka obowi?zywa?a w ci?gu 30 dni przed wprowadzeniem promocji – konsumenci b?d? wi?c mogli zobaczy?, czy przed obni?k? nie zosta?a sztucznie zawy?ona. Co bardzo wa?ne w przypadku eCommerce, nak?ada si? równie? na przedsi?biorców obowi?zek informowania o indywidualnym dostosowywaniu ceny do konsumenta na podstawie zebranych danych na temat jego preferencji i zachowa? konsumenckich, je?li takie dzia?ania maj? miejsce. Przysporzy to wiele trudno?ci sklepom internetowym, które organizuj? z?o?one akcje promocyjne – np. tworz? oferty pakietowe lub kieruj? obni?k? ceny do wybranych grup klientów – i dynamicznie ustalaj? ceny.
Przedsi?biorca b?dzie móg? równie? otrzyma? kar? za publikowanie lub zlecanie publikacji fa?szywych opinii na temat swoich produktów – czyli rekomendacji pochodz?cych od osób, które nigdy z nich nie korzysta?y. Naruszeniem prawa b?dzie równie? usuwanie i ukrywanie negatywnych opinii czy zniech?canie do ich zamieszczania. Wed?ug raportu Advox Studio niemal ¾ konsumentów internetowych zwraca uwag? na recenzje produktów publikowane na stronie sklepu, a a? 86 proc. sprawdza opinie o samym sklepie, zanim dokona w nim zakupu. Sprzedawca b?dzie mia? obowi?zek wskaza?, jakie dzia?ania podejmuje w celu weryfikacji opinii produktów na jego stronie, a za zaniechanie w tym zakresie b?d? grozi?y sankcje.
Za nieprzestrzeganie nowych przepisów gro?? wysokie kary
Dyrektywa Omnibus wp?ynie równie? na funkcjonowanie sprzedawców na platformach typu marketplace jak Allegro, Amazon czy sprzeda?owa platforma Facebooka. Konieczne b?dzie m.in. udost?pnianie informacji o tym, czy sprzedawca platformy internetowej jest przedsi?biorc?, czy wystawia ofert? jako osoba prywatna. Nieudzielenie takiej informacji b?dzie traktowane jako nieuczciwa praktyka handlowa. Ma to bowiem istotne znaczenie z punktu widzenia ochrony konsumenta, bo je?li sprzedawca nie jest przedsi?biorc?, nie maj? zastosowania przepisy dot. ochrony konsumentów. W takiej sytuacji kupuj?cemu nie przys?uguje np. prawo odst?pienia od umowy w ci?gu 14 dni od otrzymania towaru – t?umaczy Rafa? Gadomski, CEO Advox Studio.
Zmiany w przepisach dotycz? zarówno nowych sklepów, jak i tych ju? funkcjonuj?cych. Ze szczegó?owym opisem nowych regulacji oraz ich wp?ywem na eCommerce mo?na zapozna? si? w e-booku „New Deal dla konsumentów a nowa rzeczywisto?? eCommerców. Przygotuj si? na dyrektyw? Omnibus”, przygotowanym przez ekspertów z bran?y eCommerce. Do 28 maja 2022 r. ka?dy sklep internetowy powinien dostosowa? swoj? dokumentacj? oraz regulaminy do nowych przepisów, a tak?e wdro?y? nowe procedury funkcjonowania w zakresie obs?ugi klientów. Niedostosowanie si? mo?e skutkowa? karami nawet rz?du 40 tys. z? czy, jak w przypadku stosowania fikcyjnych obni?ek, 10 proc. obrotu z poprzedniego roku.