Cz??? marek dzia?aj?cych na polskim rynku zintensyfikowa?y dzia?ania komunikacyjne skierowane do klientów i pracowników, jednak wi?kszo?? wstrzyma?a informowanie o swoich dzia?aniach – wynika z tygodniowego podsumowania dzia?a? marek przygotowanego przez agencj? Magna Talenta, specjalizuj?c? si? w budowaniu wizerunku marek, w tym prezesów najwi?kszych, polskich firm.
Brak aktywnej komunikacji z klientami
71 proc. pracowników firm uwa?a, ?e g?os prezesa marki jest wa?ny i oczekuj?, ?e zajmie stanowisko w wa?nych tematach bran?owych, w przypadku sytuacji kryzysowej w kraju i w sprawach zwi?zanych z pracownikami. Tymczasem spora cz??? marek zupe?nie zrezygnowa?a z komunikacji zewn?trznej z klientami, a informacje o planowanych dzia?aniach w okresie pandemii kierowane s? jedynie do pracowników firm, z wykorzystaniem wewn?trznych komunikatorów.
Z naszych obserwacji aktywno?ci marek i profili osobistych cz?onków zarz?du firm na LinkedIn wynika, ?e spora cz??? firm w okresie ostatniego tygodnia zupe?nie zrezygnowa?a z komunikacji. Nie jest to dobra metoda. Szczególnie teraz, w tak trudnym dla nas wszystkich okresie, zarówno pracownicy, ale równie? klienci wymagaj? od firm jasnych komunikatów. Obserwujemy, ?e firmy nie odnajduj? si? w nowej sytuacji i nie do ko?ca wiedz?, w jaki sposób powinny komunikowa? si? z klientami – mówi ekspert ds. komunikacji marek Magna Talenta Piotr Grz?dziel.
BNP Paribas jasno o swoich dzia?aniach
Jednak, dla niektórych marek, czas pandemii to odpowiedni okres do tego, aby wyj?? naprzeciwko oczekiwaniom klientów i jasno komunikowa? o dzia?aniach. Przemys?aw Furlepa – wiceprezes zarz?du BNP Paribas Polska w nagranym wideo, które firma zamie?ci?a na LinkedIn przekaza?, w jaki sposób b?dzie funkcjonowa? bank.
Prezes poinformowa? o tym, ?e placówki b?d? mia?y skrócony czas funkcjonowania. Wszystko po to, aby zmniejszy? ryzyko zaka?enia koronawirusem i wyj?? naprzeciw oczekiwaniom klientów. Bank wprowadzi? równie? restrykcje dotycz?ce liczby osób, jaka mo?e przebywa? jednorazowo w placówce czy jakie powinny by? odst?py pomi?dzy nimi. BNP zainwestowa? równie? w p?yty pleksiglasowe, aby zwi?kszy? bezpiecze?stwo doradców i klientów. To przyk?ad dobrej komunikacji lidera. Klienci i pracownicy wiedz?, jakie bank wdra?a procedury, a dzi?ki temu mog? czu? si? bezpieczniej – uwa?a Piotr Grz?dziel.
InPost dostarcza paczki do paczkomatów tak?e w weekendy
Firma InPost poinformowa?a natomiast o przyspieszonym wdro?eniu nowej us?ugi. Jej prezes – Rafa? Brzóska przekaza? za pomoc? LinkedIn, ?e paczki b?d? dostarczane do paczkomatów tak?e w weekendy. Klienci mog? odbiera? je w sposób praktycznie bezdotykowy za pomoc? aplikacji mobilnej. Zdaniem firmy, „w sytuacji zagro?enia z jak? mamy dzi? do czynienia w gospodarce zachowanie ci?g?o?ci ?a?cucha dostaw jest absolutnie kluczowe”. Takie dzia?anie ma równie? zach?ci? Polaków do cz?stszego korzystania z paczkomatów i zminimalizowania dostaw kurierskich, a tym samym zmniejszenia ryzyka zaka?enia koronawirusem. Informacja przekazana przez firm? InPost spotka?a si? z bardzo pozytywnym odbiorem w?ród klientów.
Nie tylko wdro?enia, ale i podzi?kowania
Firmy nie tylko wdra?aj? nowe rozwi?zania, ale w mediach spo?eczno?ciowych komunikuj? o tym, jak bardzo doceniaj? dzia?ania pracowników s?u?by zdrowia, maj?ce na celu ochron? nas wszystkich. Przyk?adem jest LuxMed, który w mediach spo?eczno?ciowych opublikowa? wideo, dzi?kuj?c pracownikom s?u?by zdrowia.
Cztery strategie komunikacji marek
Pierwszy tydzie? pandemii by? czasem sprawdzianu dla wielu przedsi?biorstw, wdra?ania nowej organizacji pracy i nowego stylu komunikacji. Polskie firmy nadal jednak szukaj? sposobu na komunikowanie o swoich dzia?aniach w czasach pandemii.
Zauwa?amy cztery rodzaje strategii komunikacyjnej marek. Pierwsza z nich to zupe?ne wyciszenie komunikacji. Wi?kszo?? przedsi?biorstw organizuje teraz swoje struktury, zupe?nie zapominaj?c o odpowiedniej komunikacji. Cz??? firm po prostu omija temat, dzia?aj?c jak dotychczas. Inne publikuj? bezpieczne tre?ci i komunikaty. Ostatnia strategia to odwa?ne mówienie o temacie i te firmy wygrywaj? najwi?cej. Reakcje ludzi na ich dzia?ania s? bardzo dobre, wyró?niaj? si? na rynku, buduj? wiar? i zaufanie, a to ogromnie potrzebne w dzisiejszych, trudnych czasach – mówi ekspert ds. komunikacji marek Magna Talenta Piotr Grz?dziel.
Marki coraz cz??ciej prowadz? równie? dzia?ania CSR-owe. Restauracje z grupy AmRest dostarczaj? bezp?atne posi?ki dla personelu medycznego, natomiast przekazanie okre?lonych kwot na walk? z pandemi? zadeklarowa?y m.in. Fundacja Orlen, Grupa Lotos czy Bank Pekao.