Systemy nawigacji satelitarnej upowszechni?y si? za spraw? urz?dze? mobilnych i coraz cz??ciej wykorzystuje si? je do odnajdywania skradzionych aut b?d? zagubionych zwierz?t. Niestety maj? te? swoje wady, w?ród których najpowa?niejsz? jest du?e zapotrzebowanie na energi? eklektyczn?. Mobilne lokalizatory GPS roz?adowuj? si? w b?yskawicznym tempie, co mo?e uniemo?liwi? ustalenie miejsca pobytu zguby. Z tego powodu prowadzi si? prace nad alternatywnymi systemami lokalizacji, które wyeliminuj? wady GPS-ów.
GPS sam w sobie jest precyzyjny, ale gdy zgubimy jaki? przedmiot, cz?sto wystarczy informacja, w jakim on jest mie?cie lub przy której ulicy, by spróbowa? go odnale?? bez wskazywania dok?adnej kropki na mapie. W zamian mo?emy uzyska? d?u?szy czas pracy baterii, na poziomie tygodni, nawet miesi?cy. Wierzymy, ?e ten czas ?ycia baterii, prostota u?ytkowania s? istotniejsze ni? dok?adne zlokalizowanie punktu na mapie – mówi Patryk Szymczak, dyrektor techniczny GoFind.
Prace nad wdro?eniem alternatywnych systemów lokalizacyjnych prowadz? m.in firmy z bran?y lotniczej, poszukuj?ce skutecznych systemów ?ledzenia baga?y. Przedstawiciele China Eastern Airlines oraz China Southern Airlines planuj? wdro?y? system elektronicznego monitorowania przesy?ek. B?dzie dzia?a? w oparciu o specjalne tagi przyczepiane do baga?u, które na ka?dym etapie podró?y maj? by? skanowane, a informacja o ich po?o?eniu przekazywana do aplikacji mobilnej. Dzi?ki temu podró?ni b?d? wiedzieli, gdzie znajduje si? ich walizka i czy nie zagin??a w drodze na lotnisko docelowe.
Polska firma Indoorway postanowi?a z kolei rozwi?za? problem braku sygna?u GPS w budynkach i zaprojektowa?a system, który pozwala lokalizowa? przedmioty i obiekty wewn?trz budynków przy wykorzystaniu transmisji ultraszerokopasmowej (UWB). Technologia ta pozwala z du?? dok?adno?ci? ustali? po?o?enie obiektów we wn?trzach, do dzia?ania wymaga jednak zainstalowania specjalnych bramek. Z tego powodu najlepiej sprawdza si? w systemach lokalizacji tworzonych na potrzeby przemys?owe.
Cho? powy?sze systemy rozwi?zuj? cz??? problemów typowych dla lokalizacji GPS, dzia?aj? wy??cznie w ograniczonym obr?bie. In?ynierowie GoFind postanowili opracowa? uniwersalny system lokalizacyjny, który b?dzie jednocze?nie energooszcz?dny i na tyle wszechstronny, aby móg? by? wykorzystywany zarówno na ?wie?ym powietrzu, jak i we wn?trzach.
GoFind dzia?a na zasadzie triangulacji mi?dzy stacjami bazowymi, na bazie rozwi?zania sigfox. To rozwi?zanie podobne do sieci 3G, tylko s?u?y do internetu rzeczy. Mo?emy przes?a? transmisj? danych, ale tak?e lokalizowa? proste, niewielkie urz?dzenia elektroniczne. Przy czym nie otrzymujemy sygna?u GPS z satelitów, tylko z okolicznych stacji bazowych, które dzia?aj? na ni?szych cz?stotliwo?ciach i przez to sygna? jest przesy?any przez ?ciany, sufity, beton, a nawet kilka pi?ter czy parking podziemny – t?umaczy ekspert.
Lokalizator GoFind powsta? g?ównie z my?l? o klientach biznesowych, a nie indywidualnych. Start-up planuje sprzedawa? swoje rozwi?zanie firmom, które umieszcza?yby urz?dzenia w swoich produktach. Modu? GoFind móg?by by? montowany w rowerach, ubraniach czy baga?ach lotniczych, gdzie sprawdzi?by si? w roli niewidocznego systemu lokalizacyjnego.
Cel jest taki, ?eby nasz lokalizator by? cz??ci? gotowego wyrobu, który kto? ju? produkuje, ma pouk?adan? sprzeda?, marketing. My dostarczamy kawa?ek komponentu elektronicznego. Konsument kupuje baga? ze sklepu i ten baga? ju? ma zaszyt? t? magiczn? funkcj?. Mo?e wyci?gn?? telefon z kieszeni, zsynchronizowa? si? z tagiem i od tego momentu ?ledzi? swój baga? – wyja?nia Patryk Szymczak.
Wed?ug firmy badawczej Market Research Report warto?? globalnego rynku urz?dze? GPS do 2023 roku wzro?nie do przesz?o 2,5 mld dol. W najbli?szych latach ma si? on rozwija? w tempie niemal 12 proc. w skali roku.