Trwa najintensywniejszy czas w roku bran?y logistycznej, który tradycyjnie rozpoczyna Black Friday. Jak dostawcy radz? sobie z t? przed?wi?teczn? zakupow? gor?czk?? Jak zawsze diabe? tkwi w szczegó?ach, a ?ci?lej mówi?c w odpowiednio dopasowanych rozwi?zaniach IT, które pomagaj? bran?y e-commerce zarz?dza? logistyk? przesy?ek. Sektor e-handlu bardzo dynamicznie si? rozwija – tylko w Polsce ocenia si? warto?? tego rynku na prawie 100 mld z?, a procentowy wzrost rok do roku jest regularnie dwucyfrowy. Nawet w dobie nadchodz?cego globalnego kryzysu, wywo?anego skutkami wojny w Ukrainie i rosn?c? inflacj?, handel elektroniczny zdaje si? nie zwalnia? tempa. Zw?aszcza, ?e przed nami coroczny szczyt paczkowy, który rozpoczynaj? takie okazje jak Black Friday oraz Cyber Monday – idealny czas na przed?wi?teczne zakupy. Na chwil? przed Black Friday, liczba zamówie? ro?nie nawet pi?ciokrotnie w stosunku do innych dni. Za ich obs?ug? stoi skomplikowany proces logistyczny, realizowany przy u?yciu nowoczesnych rozwi?za? informatycznych.
Komentarz przygotowa? Micha? Kotli?ski, Manager Rozwoju Biznesu w firmie Sygnity S.A.
?rodowisko e-commerce w du?ej mierze kszta?tuj? wymagania klientów, które sukcesywnie rosn?. Dzisiaj standardem s? mi?dzy innymi takie us?ugi, jak „same day delivery”, dostawy do punktów odbioru, czy mo?liwo?? szybkich oraz tanich zwrotów. Za wszystkimi tymi udogodnieniami stoi bardzo skomplikowany i wymagaj?cy ci?g?ych udoskonale? proces logistyczny. Firmy specjalizuj?ce si? w sprzeda?y internetowej nie by?by w stanie realizowa? swoich procesów bez wspó?pracy z dostawcami us?ug logistycznych. W zwi?zku z tym, ca?a bran?a TSL pod??a za oczekiwaniami e-commerce – a najwa?niejsze z nich to terminowo?? oraz szybko?? dostaw. Nie bez znaczenia pozostaje równie? kwestia indywidualizacji oferty oraz ekologia. Magazyny oraz centra logistyczne powstaj?ce na potrzeby e-commerce s? projektowane w sposób umo?liwiaj?cy wdro?enie zaawansowanej automatyki, a operatorzy logistyczni ci?gle pracuj? nad usprawnieniami. Roboty przemys?owe i coboty, automatyczne systemy wysokiego sk?adowania, zdalna identyfikacja, automatyczne pakowanie, maszyny sortuj?ce czy systemy przeno?ników to dzisiaj standard. Dzi?ki tym rozwi?zaniom liderzy rynku obs?uguj? kilka tysi?cy paczek na godzin?. E-handel nap?dza te? popyt na us?ugi przewo?ników, a jak wiadomo Polska jest liderem pod wzgl?dem floty transportowej oraz udzia?u w rynku transportowym w ca?ej Unii Europejskiej.
Jednak obs?uga pod k?tem przewozów, czy to na krajowych czy mi?dzynarodowych trasach, wymaga od przewo?ników dostosowania swojej oferty do specyfiki rynku. Nie ka?dy pojazd wjedzie do miasta. Coraz cz??ciej klienci wymagaj? naczep z systemem podwójnej pod?ogi lub dodatkowymi systemami zabezpiecze? przed kradzie?? towaru. Dzisiaj najwi?ksi gracze na rynku tworz? ju? swoje floty pojazdów, konsoliduj?c wokó? swoich wymaga? grup? przewo?ników. Przyk?adem mo?e by? Amazon, który oferuje przewo?nikom naczepy, zapewnia krótkie terminy p?atno?ci oraz pe?ne zagospodarowanie pojazdu. Najwi?kszym beneficjentem wzrostu bran?y e-commerce s? jednak us?ugi kurierskie oraz punkty zdalnego obioru, czyli tak zwane paczkomaty. Mo?emy to okre?li? jako zadania zwi?zane z obs?ug? tzw. last mile delivery – czyli bezpo?redni? dostaw? do klientów. Dla klientów coraz wa?niejsze staj? si? równie? kwestie poszanowania ?rodowiska, ekologicznych opakowa? i ograniczenia ?ladu w?glowego, chocia?by dzi?ki wykorzystaniu transportu bezemisyjnego. Aby spe?ni? wszystkie te wymagania, wiele firm z bran?y e-handlu decyduje si? na ca?kowity outsourcing obs?ugi logistycznej korzystaj?c z tzw. fulfillmentu Firmy oferuj?ce tego rodzaju us?ugi zapewniaj? mniejszym sklepom internetowym pe?n? obs?ug? procesu umo?liwiaj?c im dorównanie liderom rynku pod wzgl?dem logistyki – bez dodatkowych inwestycji w infrastruktur?.
Wszystkie wymienione zadania w ?a?cuchu dostaw, szczególnie w okresie wzmo?onych zamówie?, nie by?yby mo?liwe bez systemów informatycznych nadzoruj?cych ca?y proces. Digitalizacja to has?o, które od lat towarzyszy rozwojowi us?ug logistycznych. Magazyny, przewo?nicy, spedytorzy czy nawet kierowcy musz? by? w pe?ni cyfrowi i korzysta? z najnowszych rozwi?za? informatycznych, ?eby nad??y? za dynamik? rynku. Bez systemów magazynowych typu WMS, czy systemów do zarz?dzania transportem typu TMS, obs?uga tak du?ych wolumenów nie by?aby w ogóle mo?liwa. A to dopiero pocz?tek. Aktualizacje czasu dostawy, automatyczne statusy, pe?na widoczno?? pojazdów, aplikacje dla kierowców i magazynierów – wszystkie te oraz wi?cej elementów tworz? pewnego rodzaju cyfrowy krwioobieg logistyki e-commerce.
W Sygnity, w ramach modu?ów systemu Janus 5.0 CL dostarczamy naszym klientom dedykowane rozwi?zania z zakresu zarz?dzania magazynem, transportem oraz organizacj? ruchu w centrum logistycznym. Nasz system TMS codziennie wspiera prac? jednego z najwi?kszych magazynów bran?y fashion w Polsce, komunikuj?c ze sob? wszystkich uczestników ?a?cucha dostaw e-commerce. Pod??aj?c za wymaganiami naszych klientów, projektujemy customowe rozwi?zania z zakresu Last Mile oraz Visibility. To nowe standardy obs?ugi logistycznej, bez których nie mo?e dzi? by? mowy o nowoczesnym e-handlu.