E-commerce jedzie na mobile’u? Do zakupów u?ywamy aplikacji mobilnej, stron RWD a mo?e… PWA?

Klaudia Ciesielska
8 Min

Najnowsze prognozy PwC wskazuj?, ?e w ci?gu najbli?szych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osi?gnie warto?? 162 mld z?. Oznacza to, ?e ?rednio w ci?gu roku b?dzie rós? nawet o 12 proc. Ju? w 2020 roku kana? online mia? 14 proc. udzia?u w warto?ci sprzeda?y detalicznej w Polsce. Powód? Nie tylko skutki pandemii, ale przede wszystkim ci?g?y rozwój platform e-commerce i rosn?ca popularno?? zakupów na mobile’u. Wed?ug Statista w 2021 roku blisko 73 proc. sprzeda?y online b?dzie realizowanych za pomoc? smartfonów, a zach?c? nas do tego kreatywne kampanie rich mediowe. Z czego najch?tniej b?dziemy korzysta? podczas zakupów? Z aplikacji mobilnych, responsywnych stron internetowych czy mo?e Progressive Web App?

Wed?ug raportu „E-commerce w Polsce 2021” w polskiej wersji wyszukiwarki Google funkcjonuje ponad 87 tysi?cy sklepów internetowych. Ponadto szacuje si?, ?e obecnie ok. 150 tys. polskich przedsi?biorstw prowadzi sprzeda? swoich produktów i us?ug przez Internet. Liczba robi wra?enie? Specjali?ci podkre?laj? jednak, ?e w porównaniu z zachodnioeuropejskimi krajami Polska pozostaje nadal „zielon? wysp?” dla tych, którzy chc? tutaj rozwija? e-handel. Bior?c pod uwag? badanie konsumentów wykonane przez PwC, które wskazuje, ?e ponad 7 na 10 Polaków po zako?czeniu pandemii utrzyma tak? sam? cz?stotliwo?? robienia e-zakupów, a 10 proc. zapowiada, ?e je zwi?kszy – perspektywy s? obiecuj?ce.

– Prognozy rozwoju sektora e-commerce, a tak?e m-commerce sk?aniaj? polskich przedsi?biorców do coraz ?mielszego inwestowania w ten obszar rynku. W Polsce po?ród ponad 38-milionowej populacji mamy ok. 28 milionów aktywnych internautów. Co ciekawe, najnowsze badanie Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej wykaza?o, ?e ponad 7 na 10 polskich respondentów dokona?o kiedy? zakupów online. Nie mówi si? wi?c o tym, czy warto wej?? w bran?e e-handlu, tylko jak to umiej?tnie zrobi?, by zapewni? konsumentom mo?liwo?? trafienia na nasze produkty (odpowiednio stargetowana reklama) w Internecie, przekonania ich do zakupu, a potem sprawnego i szybkiego ich dokonania, coraz cz??ciej za po?rednictwem mobile’u. Co to oznacza dla bran?y e-commerce? Przede wszystkim zwrócenie uwagi na odpowiednie budowanie narz?dzi i kana?ów dotarcia, pozytywnych do?wiadcze? i spójno?? sprzeda?ymówi Karolina Wacholska-Sulejewska, CEO, Veovee.

Omnichanel i Customer Experience w s?u?bie e-commerce

Chocia?, jak pokazuj? badania z urz?dze? mobilnych korzystamy coraz ch?tniej, to nadal powa?n? barier? s? utrudnienia zwi?zane ze s?abo dzia?aj?cymi aplikacjami. Wiele do ?yczenia pozostawiaj? równie? strony internetowe, które nie s? dostosowane do smartfonów i tabletów. Tego typu „wadliwe” rozwi?zania generuj? wi?ksze koszty zwi?zane cho?by z dzia?aniami marketingowymi.

– E-klient nie wybacza. A? 42 proc. polskich konsumentów jest wstanie zrezygnowa? z zakupu po zaledwie jednym z?ym do?wiadczeniu. Dlatego tak wa?ne jest, ?eby droga zakupowa by?a zbudowana w sposób w?a?ciwy. Niemal 6 na 10 e-konsumentów deklaruje, ?e zdarza im si? rozpocz?? zakupy na telefonie, ale ko?cow? transakcj? dokonuj? na komputerze. Podobnie jest w kwestii porównywania oferty. Szukaj?c najlepszej, blisko 70 proc. badanych najpierw sprawdza ceny w sklepie stacjonarnym, a potem porównuje je z tymi w sklepie online, u?ywaj?c do tego smartfona. W przypadku obu procesów niebagateln? rol? odgrywaj? tutaj serwisy i narz?dzia do obs?ugi klientów mobilnych, które wpisuj? si? w strategi? omnichannel, która pozwala zapewni? spójne do?wiadczenia zakupowe, bez wzgl?du na to w jakim kanale wchodzi w interakcj? ze sprzedawc?dodaje Karolina Wacholska-Sulejewska, Veovee.

smartfon, komunikacja, sprzeda?, e-commerce

Czas to pieni?dz w e-commerce

Za z?e do?wiadczenia w kontakcie z dan? firm? bardzo cz?sto odpowiadaj? niedostosowane strony internetowe. Problem dotyczy równie? aplikacji, za po?rednictwem których marki sprzedaj? swoje produkty. Jeszcze kilka lat temu wskazywano, ?e nawet 1,5 mln spo?ród 1,6 mln aplikacji dost?pnych na rynku nie zdaje testu CX. Dlaczego? Powodem jest ich wolne dzia?anie czy zawieszanie si?. Dodatkowo, nale?y uwzgl?dni? drog? jak? trzeba przej?? zanim zaczniemy korzysta? z aplikacji – pobranie ze sklepu, instalacja i bardzo cz?sto rejestracja. Aby omin?? jak najwi?cej problemów, firmy decyduj? si? na stworzenie strony mobilnej i aplikacji, aby mog?y si? wzajemnie uzupe?nia?. Coraz wi?ksz? ciekawo?? szczególnie na rynku e-handlu wzbudza te? format Progressive Web App, rozwi?zanie hybrydowe pomi?dzy form? aplikacji a stron? www.

PWA – game changer w e-commerce?

Progressive Web App to swego rodzaju hybryda, która posiada szereg funkcji zarezerwowanych dotychczas wy??cznie dla aplikacji mobilnych – jak szybko?? dzia?ania, uruchamianie z poziomu ikony na pulpicie, praca w trybie offline czy powiadomienia push. Z drugiej jednak strony – to format napisany w j?zyku webowym, który dzia?a jak natywna aplikacja mobilna czy desktopowa. Progressive Web App to nowy standard tworzenia stron www, którego g?ównym celem jest poprawa jako?ci do?wiadczenia u?ytkownika, a tak?e obni?enie wspó?czynnika odrzuce? i wzrost konwersji. W jaki sposób mo?emy uzyska? takie efekty? PWA pozwala skróci? czas ?adowania strony, co jest kluczowe dla finalizacji procesu zakupowego. Wed?ug niektórych danych nawet po?owa wizyt jest przerywana, je?li strona ?aduje si? d?u?ej ni? 3 sekundy.

Za realizacj? PWA w bran?y e-commerce mo?e przyj?? nam zap?aci? wi?cej, jednak taka inwestycja powinna si? w krótkim czasie zwróci?, poniewa? PWA cechuje wy?szy ni? w przypadku tradycyjnych wdro?e? systemów eCommerce wspó?czynnik ROI. Dodatkowo publikowane w Internecie case study globalnych marek, jak np. AliExpress, które pokazuje wzrost konwersji we wszystkich przegl?darkach o 104 proc. czy dwukrotnie wi?ksz? liczb? odwiedzin strony na jedn? sesj? i o ponad 70 proc. d?u?szy czas sp?dzony w serwisie – pozwalaj? zak?ada?, ?e PWA to przysz?o?? e-commerce.

 Kampanie Rich media wspieraj? sprzeda? w e-commerce

W zwi?zku ze wzrostem sprzeda?y online, marki staraj? si? równie? znale?? sposób na to, by pokaza? swoje produkty i przyci?gn?? uwag? klientów. Badania pokazuj?, ?e e-konsumenci, którzy widzieli reklam? rich mediow? s? nawet czterokrotnie bardziej sk?onni do przej?cia na stron? www reklamodawcy ni? Ci, którzy widzieli tradycyjny baner. Dlaczego w?a?nie Rich media? Karolina Wacholska-Sulejewska wskazuje przede wszystkim na kilka aspektów:

– Pod wzgl?dem kreacyjnym za tym formatem reklamowym przemawia mo?liwo?? pokazania wielu kreacji graficznych wraz z ofert? cenow?, mo?liwo?? skonfigurowania produktu w formacie „Konfigurator”, a tak?e mo?liwo?? uwzgl?dnienia rozbudowanego opisu w formacie „Hotpoints”. Ponadto – bior?c pod uwag? aspekty technologiczne – formaty Rich Mediowe daj? nieporównywalnie wi?ksze mo?liwo?ci targetowania u?ytkowników, opcj? multi-linkowania czy podpi?cia si? z API marki lub sklepu docelowego. Dzi?ki temu mo?emy bezpo?rednio z takiej kreacji wybra? gotowy produkt lub skonfigurowa? go pod w?asne potrzeby i przej?? bezpo?rednio do koszyka.

„E-commerce w Polsce 2021”, Senuto
E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska
Badanie PwC, 2020
https://www.forbes.com/sites/danielnewman/2017/04/04/improving-customer-experience-through-customer-data/
https://www.practicalecommerce.com/pwas-future-mobile-commerce
Udostępnij
Redaktor Brandsit