Na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute w kwietniu 2021 roku na grupie ponad 2000 internautów. To ju? druga edycja badania i raportu. Pierwszy ukaza? si?
w styczniu 2020 roku. Partnerem g?ównym inicjatywy jest Allegro, Partnerami bran?owymi s? GROHE Polska oraz Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Pozostali green partnerzy to: CCC S.A., InPost, Naturativ, Sephora Polska, TerGo, Tymbark. Patronat merytoryczny nad projektem obj?li: Izba Gospodarki Elektronicznej, Sie? Badawcza ?ukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Polska Izba Opakowa?, gazeta.pl wraz z zielona.gazeta.pl
oraz Polski Zwi?zek Przemys?u Kosmetycznego.
Always look on the bright side
Rok 2020 na zawsze pozostanie w pami?ci nas wszystkich jako rok pe?en wyzwa?, ogranicze? i niepewno?ci. Sprawi?, ?e nasze ?ycie wywróci?o si? do góry nogami. Cho? ci??ko mówi? o pozytywnych aspektach tej sytuacji, to warto zaznaczy?, ?e Polacy (jak i inne narody) w du?ej mierze potrafili dostosowa? si? do radykalnych zmian, jakie zasz?y w codziennym ?yciu ka?dego z nas. Obudzi?a si? tak?e solidarno?? i troska o drugiego cz?owieka.
Zmiany w ?yciu codziennym dotyczy?y tak?e zakupów, które s? nieodzownym jego aspektem. W zwi?zku z licznymi ograniczeniami sposobów zaopatrywania si? w ró?ne produkty, Polacy musieli przekszta?ci? swoje nawyki.
Jedn? z takich kluczowych zmian by?o przeniesienie du?ej cz??ci zakupów do Internetu, poniewa? nie wymagaj? one wychodzenia z domu i gwarantuj? wi?ksze bezpiecze?stwo kupuj?cych. Obecnie online kupuje ju? 84% internautów (?ród?o: „Omnicommerce. Kupuj? wygodnie 2021”). Kategorie, które kiedy? by?y najrzadziej kupowane w sieci, teraz zyska?y na popularno?ci. Chodzi przede wszystkim o produkty spo?ywcze, higieniczne i medyczne, ale tak?e farmaceutyki czy dro?sze sprz?ty RTV i AGD oraz produkty wyposa?enia wn?trz.
Warto zaznaczy?, ?e konsumenci, którzy kupuj? w sieci, to konsumenci bardziej ?wiadomi
w kontek?cie zagro?e? ekologicznych. Informacje dotycz?ce stanu ?rodowiska naturalnego ?ledzi 60% e-kupuj?cych. 53% uznaje Polsk? za obszar zagro?ony ekologicznie, a 82% wie o zmianach klimatycznych na ?wiecie. W?ród ogó?u konsumentów odsetek ten jest znacznie ni?szy – dla przyk?adu tylko 68% uwa?a, ?e klimat na Ziemi si? ociepla. Co wi?cej, 88% badanych e-kupuj?cych dostrzega tak?e nieekologiczne praktyki sprzedawców w e-commerce, takie jak pakowanie produktów w za du?e pude?ka czy u?ywanie folii i wype?niaczy.
„Z ostatniego raportu E-commerce Europe wynika, ?e bran?a zmierza w coraz wi?kszym stopniu do promowania gospodarki o obiegu zamkni?tym. Jednym z kierunków zrównowa?onego rozwoju jest dbanie o to, by produkty mog?y by? stosowane jak najd?u?ej
z wykorzystaniem ich przez wiele osób. Coraz wi?ksze zaufanie konsumentów do idei reuse prowadzi przede wszystkim do zmniejszenia liczby odpadów, a po drugie – zmusza równie? producentów do dbania o jako?? produktów.
Jeste?my ?wiadomi, ?e zmiany nie nast?pi? z dnia na dzie?, musi by? ch?? i wola po wszystkich stronach. Sprzedawcy, g?ównie M?P musz? dojrze? do decyzji biznesowej,
 do zmiany podej?cia, cz?sto swojego modelu biznesowego. Jako Allegro chcemy im pomóc
i wesprze? w zmianie podej?cia dzi?ki edukacji, ale te? narz?dziom i rozwi?zaniom:
tj. ekologicznym opakowaniom, us?udze logistycznej czy zielonym automatom paczkowym, zasilanych energi? pochodz?c? z odnawialnych ?róde? – podkre?la Marta Miklisza?ska,
Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.
„Tworzymy kosmetyki, dbaj?c o ?rodowisko i które jednocze?nie odpowiadaj? na potrzeby konsumentów, np. wprowadzamy na rynek produkty bazuj?ce na naturalnych sk?adnikach, których opakowania tworzone s? m.in. z surowców odnawialnych, prowadzimy te? badania nad wykorzystaniem w opakowaniach surowców pochodzenia naturalnego, biodegradowalnego. Pude?ka, w które pakowane s? kosmetyki w sklepie on-line Dr Irena Eris, wykonane s? z tektury, pochodz?cej w minimum 90 proc. z recyklingu. Przy nadruku wykorzystywane s? farby na bazie wody. Papier wype?niaj?cy jest dopasowany do wielko?ci opakowania i wraz z wewn?trzn? warstw? z bibu?y tworzy trójwymiarowy plaster miodu, który dobrze zabezpiecza owijane przedmioty, a jednocze?nie pochodzi w 100 proc.
z recyklingu i posiada certyfikat FSC.” – mówi Joanna ?odygowska, szef Dzia?u Komunikacji  Dr Irena Eris.
“Dostrzegalny w ostatnim czasie wzrost kosztów zu?ycia wody, niezale?nie od ?wiadomo?ci ekologicznej konsumentów, prze?o?y? si? na zwi?kszone zainteresowanie rozwi?zaniami umo?liwiaj?cymi oszcz?dniejsze gospodarowanie wod?. Niemal ca?y asortyment marki GROHE (z wy??czeniem cz??ci armatury kuchennej) zapewnia technologi? ograniczaj?c? przep?yw wody bez utraty komfortu podczas korzystania z baterii czy prysznica. Jednocze?nie konsumenci, którzy zdaj? sobie spraw? z zagro?e? wynikaj?cych z ogromnej ilo?ci plastiku, jakim zanieczyszczamy ?rodowisko naturalne, ruszyli na zakupy po systemy kuchenne GROHE Blue – rozwi?zanie dostarczaj?ce filtrowan? wod? o wyj?tkowych walorach smakowych, tak?e w wariancie sch?odzonym i gazowanym – prosto z baterii kuchennej. Odnotowali?my w ostatnim czasie wzrost sprzeda?y tej innowacyjnej armatury kuchennej, która przyczynia si? do ca?kowitej rezygnacji z plastikowych butelek na co dzie?. Decyzje zakupowe klientów powodowane s? ró?nymi czynnikami, wspólnym mianownikiem mo?e by? jednak fakt, ?e wi?kszo?? z nich podj?to po d?ugim okresie sp?dzonym w znacznym stopniu w zaciszu w?asnych mieszka? czy domów. Wzrost kosztów ich u?ytkowania sta? si? zauwa?alny. S?usznym wydaje si? zatem powiedzenie: „Je?li nie mo?esz by? eko, b?d? przynajmniej oszcz?dny” – stwierdza Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzeda?y inwestycyjnej, GROHE Polska
Proekologiczne zachowania e-kupuj?cych
Ponad jedna czwarta konsumentów kupuj?cych w sieci deklaruje, ?e s? oni w stanie poczeka? d?u?ej na przesy?k?, aby sprzedawca wys?a? wszystkie produkty w jednej dostawie. W?ród nich, a? 55% wskaza?o, ?e mogliby poczeka? nawet 5-7 dni. Niemal jedna pi?ta badanych by?aby tak?e sk?onna dop?aci?, aby sprzedawca zapakowa? produkty w opakowanie przyjazne ?rodowisku – bez u?ycia folii i reklamówek. 41% mog?oby dop?aci? 1-2 z? do takiej przesy?ki, a 29% ju? nawet 3-5 z?. 29% e-kupuj?cych stanowi? osoby, które s? zdania, ?e w Polsce powinno zosta? wprowadzone prawo zobowi?zuj?ce marki i sklepy sprzedaj?ce w sieci do dodatkowej op?aty za u?ywanie wype?niaczy w paczkach.
„Ekologiczne opakowania, które znalaz?y si? w ofercie Allegro.pl pochodz? w 100%
 z makulatury, mog? zosta? równie? w pe?ni poddane recyklingowi, albo te? wykorzystane ponownie. Odpowiedzialne i zrównowa?one pochodzenie surowców u?ytych do ich wyprodukowania zapewniaj? mi?dzynarodowe certyfikaty FSC, które zosta?y przyznane producentom. Zale?a?o nam na wspó?pracy z dostawcami, którzy nie tylko zapewniaj? najwy?sz? jako??, ale równie? produkty w przyst?pnej cenie, poniewa? nie czerpiemy zysku z ich sprzeda?y. Udost?pnili?my opakowania w ró?nych rozmiarach oraz hurtowych ilo?ciach, bo wiemy, ?e nasi sprzedawcy maj? rosn?ce potrzeby, a klienci oczekuj? ekologicznych rozwi?za?” – mówi Marta Miklisza?ska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.
Zwroty towarów
Bardzo istotn? kwesti? w kontek?cie ekologii s? tak?e zwroty do sklepów. Wp?ywaj? one negatywnie na ?rodowisko naturalne przez tworzenie ?ladu w?glowego oraz generowanie kolejnych opakowa?. Jak pokazuje badanie „Co (u)gryzie e-commerce”? (z lutego 2021), 18% e-klientów przyznaje si? do zwrotów, a kolejne 38% potwierdza, ?e cz?sto ma ochot? zacz?? zwraca? produkty i to rozwa?a. A? 57% zwracaj?cych produkty oddaje je ze wzgl?du na nowe okazje zakupowe lub rozmy?lenie si?, czyli powody niezwi?zane bezpo?rednio z produktem. Natomiast 26% przyznaje si? do zakupów ró?nych rozmiarów i kolorów od razu z my?l? o zwrocie niepasuj?cych.
Co w takim razie nale?y zrobi?, aby przeciwdzia?a? tak cz?stym zwrotom produktów?
E-kupuj?cy wskazuj? na ró?ne czynniki, które mog? mie? na to wp?yw. 40% wskaza?o na stosowanie obszernych i wyczerpuj?cych opisów produktów, 37% na dok?adne i szczegó?owe zdj?cia produktowe, a 31% na podawanie szczegó?owych i konkretnych wymiarów, przede wszystkim w przypadku kategorii odzie?owej.
Jak mówi Katarzyna Czuchaj-?agód, Dyrektor Zarz?dzaj?ca Mobile Institute „Polscy konsumenci kupuj?cy w Internecie cz??ciej ni? pozostali badani zauwa?aj? ró?ne nieekologiczne praktyki marek. Potwierdza to prawie 90% e-kupuj?cych. Z drugiej strony, przyzwyczaili si? do zwrotów jako oczywistego elementu, wr?cz atutu e-commerce. Nie neguj?c oczywi?cie prawa konsumentów do zwrócenia nie pasuj?cych czy z?ej jako?ci produktów, warto pomy?le? o minimalizacji zwrotów wynikaj?cych z niemo?no?ci zweryfikowania przez konsumenta koloru, rozmiaru, czy innych wa?nych cech produktu przy zakupie. Sami konsumenci wskazuj? na to, ?e lepsze opisy i zdj?cia by?yby bardzo pomocne i mog?yby znacz?co wp?yn?? na zmniejszenie liczby zwracanych produktów. Warto, aby marki wzi??y ten aspekt pod uwag?, gdy? konsumenci nie tylko zauwa?aj? nieekologczne praktyki, ale wi?kszo?? oczekuje te?, ?e to e-commerce jako najbardziej dynamiczny sektor gospodarki, a wi?c marki sprzedaj?ce w sieci, wyznacz? dobre praktyki w zakresie odpowiedzialnego, zielonego biznesu.”
“W?a?ciwy opis produktu, w tym szczegó?owe przedstawienie realnych korzy?ci, które daje on u?ytkownikowi jest podstaw? do umo?liwienia konsumentowi dokonania racjonalnego wyboru. Szczególnie wa?ne jest pokazanie, ?e produkt mo?e by? odpowiedzi? na cz?sto nieu?wiadomione jeszcze potrzeby konsumenta. Zaliczy? mo?na do nich dbanie o ekologi? czy ograniczenie zu?ycia wody. Ekologia to temat nie zawsze oczywisty dla wi?kszo?ci badanych. Unikanie zakupu wody butelkowanej jest jednym z kluczowych przyk?adów. Zdecydowana wi?kszo?? uczestników webinarów organizowanych przez firm? GROHE potwierdzi?a, ?e eliminacja konieczno?ci zakupu wody w butelkach jest czym?, co sta?oby si? sta?ym elementem ich dnia, gdyby wcze?niej wiedzieli o istnieniu systemów kuchennych GROHE Blue i mo?liwo?ci, które zapewniaj?” – podkre?la Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzeda?y inwestycyjnej, GROHE Polska
?wiadome zakupy
Polscy internauci kupuj?cy online cechuj? si? tak?e wi?ksz? ?wiadomo?ci? podczas robienia codziennych zakupów. 26% tych badanych sprawdza, czy produkty spo?ywcze, które maj? zamiar kupi?, s? ekologiczne oraz czyta etykiety produktów przed zakupem (dla porównania – robi tak tylko 8% osób, które nie kupuj? w Internecie). Warto tak?e zaznaczy?, ?e a? 23% e-kupuj?cych zaopatruje si? w produkty spo?ywcze w sklepach ekologicznych, a 19% wybiera eko-sklepy online. 31% konsumentów kupuj?cych online deklaruje tak?e, ?e ch?tniej kupi? produkty czy us?ugi marki, która dzia?a proekologicznie. Jest to zatem istotna informacja dla marek, które zastanawiaj? si? nad wprowadzeniem bardziej ekologicznych dzia?a? – nie tylko zadbaj? o ?rodowisko naturalne, ale te? zyskaj? w oczach e-kupuj?cych, którzy ch?tniej zakupi? ich produkty i us?ugi.
„Z my?l? o poszukuj?cych ekologicznych i zrównowa?onych produktów stworzyli?my równie? Allegro Naturalnie – platform?, na któr? trafiaj? produkty o najwy?szej jako?ci, niejednokrotnie certyfikowane m.in. znakami FairTrade, Ecolabel czy Rainforest Alliance. Ka?dy mo?e tam znale?? co? dla siebie – od naturalnych kosmetyków po produkty spo?ywcze, w tym odpowiednie dla wegan i wegetarian a nawet meble ogrodowe zrobione z materia?ów recyklingowych. Dzi?ki wspó?pracy ze sprzedawcami oraz rozwi?zaniom technologicznym w jednym miejscu, na stronie naturalnie.allegro.pl kupi? mo?na produkty ekologiczne, fair trade, wega?skie oraz wiele innych – bezpiecznie i ?atwo” – mówi Marta Miklisza?ska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.
„Chcemy zostawi? przysz?ym pokoleniom czysty, ekologiczny ?wiat. Dlatego mi?dzy innymi w ca?ej grupie Dr Irena Eris redukujemy zu?ycie plastiku. Zwracamy uwag? zarówno na procesy i technologie, które maj? wymierny wp?yw na ?rodowisko, jak i na zmian? naszych przyzwyczaje? i zachowa?, dzi?ki którym mo?emy robi? co? dobrego dla naszego otoczenia. M.in. od 2019 roku Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris korzysta z energii pozyskanej
z odnawialnych ?róde?. W 2020 roku, wszystkie nasze kosmetyki zosta?y wyprodukowane
w 100 proc. z „zielonej energii” – pozyskanej ze ?róde? odnawialnych. Laboratorium Kosmetyczne jest ?wiadomym producentem bior?cym odpowiedzialno?? za odpady opakowaniowe, które s? generowane po zu?yciu produktów kosmetycznych. Dlatego ju? teraz, w 2021 roku realizujemy poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, które Unia Europejska planuje osi?gn?? w 2030 roku” – mówi Joanna ?odygowska, szef Dzia?u Komunikacji Dr Irena Eris.
„Konsumenci coraz sprawniej weryfikuj? prawdziwo?? deklaracji aktywno?ci proekologicznych firm i maj? wiedz? o zjawisku zwanym greenwashingiem. Marka prowadz?ca swoj? dzia?alno?? zgodnie z zasadami zrównowa?onego rozwoju musi by? spójna w tym, co komunikuje konsumentowi oraz powinna przek?ada? zapewnienia
na realn? dzia?alno??, na przyk?ad na proces produkcji. Firma GROHE przy wykorzystaniu recyklingu na poziomie ponad 90 % zbli?a si? do gospodarki o obiegu zamkni?tym.
Swoje fabryki zasila zielon? energi? z fotowoltaiki, a tak?e jest w procesie ca?kowitego wyeliminowania plastikowych elementów z opakowa? swoich produktów. Ostatnio wprowadzi?a na rynek pierwsze cztery produkty z certyfikacj? Cradle to Cradle Certified®. – Za?o?ono, ?e elementy, z których zosta?y wykonane, po okresie eksploatacji b?d? mog?y by? odpowiednio przetworzone i pos?u?? produkcji kolejnych produktów.
W ten sposób tworzy si? obieg materia?ów, co w przysz?o?ci zdejmie z g?owy konsumenta problem utylizacji trudnego sprz?tu, jakim jest armatura. B?dzie to równie? doskona?e potwierdzenie faktu, ?e konsekwentna polityka zrównowa?onego rozwoju jest mo?liwa
w tak trudnej technologicznie bran?y.” –  podkre?la Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzeda?y inwestycyjnej, GROHE Polska
Po wi?cej informacji i danych, zapraszamy na stron? Mobile Institute, gdzie znajduje si? raport do bezp?atnego pobrania https://mobileinstitute.eu/green