E-Commerce w Polsce

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.
6 Min
adwhite e commerce

Sprzeda? online rozpocz??a si? pod koniec lat 90 w podobnym okresie pojawi? si? jeden z najwi?kszych portali aukcyjnych jakim jest allegro. W niniejszym artykule zastanowimy si?, jak aktualnie wygl?da sprzeda? online oraz jak w?a?ciciele e-sklepów radzili sobie ze sprzeda?? w ubieg?ym roku.

Badanie wykonane przez gemius w 2017 r. mówi? o 26 mln u?ytkowników internetu w Polsce z których ponad po?owa dokonuje zakupu w e-sklepach. Statystyki prezentuj? si? optymistycznie, ale to nie powinno u?pi? czujno?ci aktywnych w tej bran?y. Rok 2017 to równie? szereg wyzwa? (równie? dla agencji reklamowych prowadz?cych kampanie reklamowe e-sklepów )zaczynaj?cych si? od optymalizacji bud?etu reklamowego ko?cz?c na dostosowaniu strony do aktualnych trendów, jak np. RWD które zosta?o ju? definitywnie narzucone przez Google’owski mobile first.

rynek e-commerce w polsce

Wyzwania przypadaj?ce na rok 2018?

Jednym z wi?kszych wyzwa? e-commerce z roku 2017 przypadaj?cych równie? na bie??cy jest personalizacja, która dotyczy praktycznie wszystkich kana?ów sprzeda?y online. Pami?tajmy, ?e witryna jest miejscem docelowym na któr? trafiaj? u?ytkownicy z wyników p?atnych, organicznych, mailingów, kampanii Video oraz Social Media. Personalizacja odbywa si? na ka?dym z wy?ej wymienionych co jest po?yteczn? strategi? dla obu stron – Klient czuje si? doceniony jednocze?nie otrzymuj?c ofert? bardziej zindywidualizowan?, dzi?ki czemu sprzedawca e-witryny mo?e liczy? na mniejsze koszta reklamy przy zachowaniu wzrostu konwersji.

Ad imageAd image

Wracaj?c do kana?ów sprzeda?y – najwa?niejsze przy ich doborze to dog??bna analiza wszystkich – bez znaczenia na narzucone trendy.
S? przestrzenie sprzeda?owe wr?cz dedykowane dla niektórych platform,  jak np. Google Shopping, który zosta? stworzony z my?l? o sklepach internetowych których g?ównym katalizatorem jest dobra ekspozycja produktu. Zatem dokonuj?c sprzeda?y w bran?y odzie?owej du?? cz??? ?rodków przeznaczymy w?a?nie na Adwords w takiej formie. Jednak czy to jest jednoznaczne z tym, ?e nie skorzystamy z reklamy standardowej, tekstowej Adwords ? – zale?y od bud?etu, odpowie do?wiadczony marketer. Trudno si? nie zgodzi?, chocia? ograniczony bud?et nie oznacza korzystanie tylko z jednego kana?u sprzeda?owego, ale mo?e oznacza? jego mniejsz? aktywno??.

Podczas takich dyletantów musimy roztropnie podejmowa? decyzj? i ca?kowicie nie rezygnowa? ze wszystkich modeli pozyskiwania Klientów a jedynie wybra? kilka najskuteczniejszych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeden z nich by? g?ównym na którym mo?emy si? bardziej skupia?.

Jakie kana?y dystrybucji warto ze sob? ??czy? ?

Podstaw? s?: adwords, pozycjonowanie (SEO), Content Marketing – ka?dy z nich mo?e reklamowa? te same tre?ci a wi?c mog? si? uzupe?nia?. Tre?? publikowana w ramach Content Marketingu mo?e by? równie? swego rodzaju katalizatorem dla promocji w wynikach organicznych..

Adwords: inaczej PPC jest to forma wy?wietlania opisów naszej strony w pierwszych czterech pozycjach oraz pozosta?ych trzech, znajduj?ce si? pod wynikami organicznymi. Tego typu kampanie promocyjne znakomicie wp?ywaj? na wzrost sprzeda?y oraz umo?liwiaj? ciekawy sposób ekspozycji naszego towarów (Google Shopping). Niekwestionowanym plusem jest mo?liwo?? elastycznie dobieranych stawki, któr? mo?emy dostosowywa? w zale?no?ci od naszego zapotrzebowania.

Pozycjonowanie: jest dzia?aniem maj?cym na celu dostosowanie strony w taki sposób, aby wy?wietla?a si? mo?liwie najwy?ej na frazy kluczowe odpowiadaj?ce poszczególnym podstron?. Pozycjonowanie stron internetowych jest niezwykle skutecznym kana?em docieraj?cym do u?ytkowników w sposób bardziej subtelny ni? reklama na YouTubie lub Adwords, pozornie zmieniaj?c kierunek sprzeda?y w taki sposób, ?e Klient natrafiaj?cy na nasz? stron? jest Klientem, który w?a?nie poszukuje produktu z naszej oferty.

Content Marketing: to g?ównie publikowanie tre?ci w ró?nych formach mo?e to by? tekst, jak i równie? materia?y graficzne. Istot? CM jest abstrakcyjno?? oraz nietuzinkowo?? materia?ów, które poza zainteresowaniem powinny równie? anga?owa?.

Jaki kana? wybra? ?

Sprzeda?  internetowa jest procesem z?o?onym, kiedy ju? pozyskamy u?ytkownika, musimy wiedzie? jakie warianty cenowe naszego towaru oraz kosztów jego dostawy s? najbardziej atrakcyjne dla naszego klienta, takie aspekty powinny by? uwzgl?dniane podczas doboru kana?ów dystrybucyjnych. Zak?adaj?c, ?e posiadamy produkty wysokobud?etowe np. telewizory (ceny od 2000.00 z?). Kampania produktowa b?dzie dobrym pomys?em na pocz?tek, ale tego typu produktu nie kupuje si? od tak, zazwyczaj nasi Klienci b?d? potrzebowali chwili namys?u na podj?cie decyzji. Dlatego z pomoc? przychodzi nam re-marketing, który w nienatr?tny sposób b?dzie przypomina? naszym klientom o ko?cz?cym si? czasie promocji. Jest to dobry przyk?ad ??czenia ze sob? ró?nych metod pozyskiwania Klientów oferuj?c niejedn? ?cie?k? prowadz?c? wcze?nie wytypowanego produktu.

S?ynna kampania Allegro „Czego szukasz na ?wi?ta” zosta?a doceniona przez Cannes Lions w 2017. Zdecydowanie poza nagrodami wyró?ni?a si? na tle innych materia?ów swoj? wyj?tkow? atmosfer? oraz aktualnym tematem emigracji. Pojawi?a si? ogromna fala pozytywnych komentarzy co sprzyja?o równie? budowaniem ?wiadomo?ci samej marki. Reklama Allegro to kolejny dowód skutecznej dywersyfikacji ?róde? komunikacji marki z Klientem. U?ytkownicy znakomicie oswajali si? z mark? lub j? sobie przypominali dzi?ki czemu sam portal aukcyjny zacz??  generowa? zdecydowanie wi?kszy ruch na stronie.

Grafika u?yta w tre?ci zosta?? przygotowana dzi?ki wspó?pracy sklepem online z fototapetami: iruto.pl

Udostępnij