E-Dor?czenia pod lup?: Ministerstwo Cyfryzacji oczekuje wyja?nie? od Poczty Polskiej

Klaudia Ciesielska
2 Min

Minister Cyfryzacji za??da? od Poczty Polskiej szczegó?owych informacji na temat b??dów w realizacji us?ugi e-Dor?cze?. Resort wyznaczy? termin do 23 stycznia 2025 roku na przedstawienie raportu, który ma obejmowa? zarówno analiz? dotychczasowych problemów, jak i propozycje dzia?a? naprawczych.

Nowy obowi?zek, nowe wyzwania

Od 1 stycznia 2025 roku e-Dor?czenia sta?y si? obowi?zkowe dla podmiotów publicznych i innych ustawowo zobowi?zanych instytucji. System ten ma zast?pi? tradycyjne przesy?ki listowe, umo?liwiaj?c wymian? korespondencji w formie cyfrowej. Wdro?enie us?ugi obj??o urz?dy marsza?kowskie, starostwa powiatowe, urz?dy miast i gmin oraz przedstawicieli zawodów zaufania publicznego.

Jednak w pocz?tkowej fazie wdra?ania nowego rozwi?zania pojawi?y si? liczne zg?oszenia o problemach technicznych. U?ytkownicy skar?? si? na opó?nienia w dor?czaniu wiadomo?ci, brak widoczno?ci niektórych przesy?ek w skrzynkach odbiorczych oraz trudno?ci w pobieraniu szczegó?ów wiadomo?ci.

Rola Poczty Polskiej

Poczta Polska, jako operator wyznaczony, odpowiada za realizacj? dwóch kluczowych us?ug:

  • PURDE – ca?kowicie elektroniczne dor?czenie, które powinno dociera? do odbiorcy w ci?gu 24 godzin,
  • PUH – hybrydowe dor?czenie ??cz?ce form? cyfrow? i papierow?.

Ministerstwo Cyfryzacji monitoruje proces wdra?ania e-Dor?cze? i na bie??co przekazuje operatorowi informacje o problemach technicznych. Mimo to tempo rozwi?zywania zg?oszonych usterek budzi w?tpliwo?ci.

Oczekiwania resortu

Ministerstwo oczekuje od Poczty Polskiej szybkiej reakcji na zg?aszane b??dy. W celu poprawy dzia?ania systemu resort zapowiedzia? wspó?prac? z Centralnym O?rodkiem Informatyki, który deklaruje wsparcie techniczne. Planowane jest równie? spotkanie z udzia?em wszystkich zainteresowanych stron w celu omówienia usprawnie?.

Kluczowe znaczenie e-Dor?cze?

System e-Dor?cze? to fundament cyfryzacji administracji publicznej. Jego efektywne funkcjonowanie jest kluczowe nie tylko dla sprawnego dzia?ania urz?dów, ale tak?e dla budowania zaufania obywateli do pa?stwa. Problemy z realizacj? us?ugi pokazuj? jednak, ?e wdra?anie takich rozwi?za? wymaga nie tylko odpowiedniej infrastruktury, ale i skutecznego zarz?dzania procesem.

Poczta Polska musi sprosta? oczekiwaniom, aby zapewni? p?ynno?? korespondencji elektronicznej i zminimalizowa? trudno?ci zg?aszane przez u?ytkowników.

Udostępnij
Redaktor Brandsit