E-zdrowie: najwa?niejsze trendy w sektorze ubezpiecze? zdrowotnych w 2019

Klaudia Ciesielska
8 Min
technologiach cyfrowych

Trendy technologiczne odciskaj? pi?tno na wszystkich bran?ach, w tym na rynku zdrowia. Korzystaj?c z dost?pnych narz?dzi technologicznych, firmy ubezpieczeniowe staraj? si? zapobiega? chorobom i zmniejsza? koszty leczenia przy jednoczesnym zwi?kszeniu personalizacji relacji z klientami. Oto 10 wiod?cych trendów w sektorze ubezpiecze? zdrowotnych, wed?ug raportu firmy Capgemini.

Sektor zdrowia jest jednym z trzech filarów bran?y ubezpieczeniowej, z lawinowo rosn?cym kosztami. Wed?ug prognoz OECD wydatki publiczne na zdrowie i opiek? zdrowotn? maj? wzrosn?? w krajach OECD do 14% do 2060 r. (z oko?o 6% obecnie). W Polsce system ochrony zdrowia poch?ania oko?o 100 mld z? publicznych funduszy rocznie. Poniewa? ?rednia d?ugo?? ?ycia ro?nie, a leczenie chorób staje si? coraz dro?sze, ubezpieczyciele staraj? si? wykorzystywa? nowe technologie, aby wdra?a? programy prewencyjne i obni?a? koszty leczenia. Raport Capgemini wylicza 10 trendów, które zmieniaj? rynek ochrony zdrowia.

Trend nr 1: Technologiczne alianse na rynku ubezpiecze?

Podobnie jak w innych bran?ach du?e podmioty technologiczne wchodz?ce na rynek ubezpiecze? zdrowotnych definiuj? go na nowo lub zawieraj?c strategiczne partnerstwa. Gigant handlu detalicznego Amazon nawi?za? wspó?prac? z Berkshire Hathaway i JP Morgan w celu lepszego zarz?dzania opiek? zdrowotn? ubezpieczonych i redukcji kosztów leczenia. Firmy technologiczne ?wiadcz? równie? us?ugi o warto?ci dodanej, wykorzystuj?c technologie jako czynniki u?atwiaj?ce wdro?enie nowych us?ug. Np. Samsung, Anthem i American Well pracuj? nad us?ug? telemedyczn? ?wiadczon? poprzez mobiln? aplikacj? zdrowotn? Samsung, natomiast Uber i Lyft dostarczaj? ubezpieczycielom aplikacje, które mo?na wykorzysta? do planowania us?ug transportowych dla pacjentów.

Trend nr 2: Uproszczenie us?ug i poprawa jako?ci obs?ugi dzi?ki kana?om cyfrowym

Dzisiejsi, coraz bardziej zaawansowani technologicznie i otwarci na eksperymenty, klienci oczekuj? prostych i ?atwych w obs?udze narz?dzi online. Cigna wprowadzi?a na rynek aplikacj? dla klientów OneGuide’a, która wykorzystuje analityk? predykcyjn? do umo?liwienia wczesnej interwencji. Z kolei United Healthcare pozwala u?ytkownikom na samodzielne wybieranie produktów ubezpieczeniowych, w oparciu o preferencje zdrowotne i kosztowe.

Trend 3: Chatboty i asystenci g?osowi sprzedaj? us?ugi ubezpieczeniowe, a tak?e opiekuj? si? chorymi

Asystenci g?osowi zyskuj? coraz wi?ksz? popularno??. Firma Cigna uruchomi?a aplikacj? Answers by Cigna, która ma na celu edukowanie ubezpieczonych na temat dbania o zdrowie, a Bupa wspó?pracuje z InsurTech Spixii, aby rozwin?? chatbota dla klientów chc?cych wykupi? ubezpieczenie zdrowotne. Chatboty mog? równie? pe?ni? rol? sta?ego towarzysza opieki nad starszymi pacjentami, tak jak robi Libertana Home Health (rozwi?zanie wykorzystuj?ce Alex? Amazona), przypominaj?c im o przyjmowaniu leków i wykonywaniu innych zada?.

Ad imageAd image

Trend 4: Telefon komórkowy wa?nym kana?em w komunikacji z ubezpieczonymi

Aviva wprowadzi?a na rynek cyfrow? aplikacj?, która umo?liwia klientom konsultacj? wideo z lekarzem i otrzymanie wst?pnej diagnozy. Z kolei United Healthcare uruchomi?o aplikacj? mobiln? maj?c? na celu popraw? opieki w czasie ci??y. Aplikacja umo?liwia kobietom ?ledzenie terminów wizyt, przypomina o przyjmowaniu witamin i w razie potrzeby kontaktuje z piel?gniark?.

Trend 5: Ubezpieczyciele pomagaj? pracodawcom w efektywnym zarz?dzaniu zdrowiem pracowników

Odpowiadaj?c na zmieniaj?ce si? potrzeby i oczekiwania pracodawców, ubezpieczyciele zapewniaj? im narz?dzia raportowania, które umo?liwiaj? lepsze zarz?dzanie ochron? zdrowia pracowników. Narz?dzia te dostarczaj? informacji na temat sposobu, w jaki fundusze opieki zdrowotnej s? wykorzystywane przez pracowników i us?ug, z których zwykle korzystaj?. Priority Health oraz Health Alliance Plan (HAP) wdro?y?y online’owy program raportowania dla pracodawców. Narz?dzia tego typu umo?liwiaj? dost?p do niestandardowych raportów, dotycz?cych kosztów ochrony zdrowia pracowników, i pozwalaj? pracodawcom na wybór produktów ubezpieczeniowych, które uwzgl?dniaj? konkretne potrzeby zdrowotne pracowników.

Trend 6: Urz?dzenia loT wykorzystywane w prewencji i profilaktyce

Ubezpieczyciele zmierzaj? w kierunku prewencyjnego modelu ochrony zdrowia, który obejmuje monitorowanie w czasie rzeczywistym parametrów zdrowotnych u?ytkownika, aby zapobiega? zachorowaniom, zamiast interweniowa? dopiero po wyst?pieniu choroby. Tym bardziej, ?e urz?dzenia typu wearables ciesz? si? coraz wi?ksz? popularno?ci? i akceptacj? klientów. United Healthcare zapewnia ubezpieczonym w programie Medicare Advantage dost?p do Dexcom Mobile: systemu ci?g?ego monitorowania st??enia glukozy, dzi?ki czujnikom urz?dzenia noszonego stale na brzuchu. Klienci coraz ch?tniej dziel? si? z ubezpieczycielami danymi na temat swojego zdrowia w zamian za zni?ki. Np. Aditya Birla Health Insurance zach?ca do aktywnego stylu ?ycia poprzez oferowanie nagród (do 30% zni?ki rocznie), uzale?nionych od aktywnych dni zarejestrowanych w smartzegarkach noszonych przez u?ytkowników.

Trend 7: Technologie umo?liwiaj? diagnoz? prognostyczn? i spersonalizowan? opiek? medyczn?

Post?py w dziedzinie Al, uczeniu maszynowym (ML) i technologii rozpoznawania obrazów utorowa?y drog? do diagnostyki prognostycznej. InsurTech Lumiata oferuje ubezpieczycielom analiz? danych medycznych w celu przewidywania, kiedy ubezpieczeni mog? by? nara?eni na ryzyko wyst?pienia okre?lonych schorze?. Ubezpieczyciele wykorzystuj? równie? analityk? do wst?pnego monitorowania i diagnozowania dolegliwo?ci poprzez analiz? zdj?? lub filmów wideo. Aplikacja mobilna Good Doctor stawia wst?pn? diagnoz? niektórych dolegliwo?ci na podstawie analizy zdj?? i filmów wideo, a SkinVision wykorzystuje uczenie maszynowe i zaawansowan? analityk? do diagnozowania zmian nowotworowych na skórze, poprzez analiz? zdj??, które u?ytkownicy przesy?aj? w aplikacji mobilnej.

Trend 8: Telemedycyna zmienia relacj? ubezpieczyciel – p?atnik – klient

Wszechobecne smartfony i szybki post?p w technologii obrazowania utorowa?y drog? telemedycynie. Ubezpieczyciele coraz cz??ciej oferuj? swoim klientom us?ugi zdalnych konsultacji, tym samym ograniczaj?c liczb? wizyt. Dost?p do tych us?ug mo?na uzyska? z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, za po?rednictwem smartfonów, tabletów i komputerów. Aetna i Blue Cross Blue Shield Association oferuj? us?ugi telemedyczne dla cz?onków poprzez partnerstwo z nowojorsk? firm? telezdrowotn? Teladoc40. Capital Blue Cross uruchomi? rozbudowan? aplikacj? Virtual Care, która zapewnia zdalny dost?p tak?e do us?ug psychiatrycznych.

Trend 9: Blockchain jako potencjalne rozwi?zanie problemu unifikacji i dost?pno?ci danych medycznych

Podobnie jak w innych bran?ach, blockchain jest gor?cym trendem w ochronie zdrowia. Wed?ug ?wiatowego Raportu Ubezpiecze? (WIR) 2018, a? 69,2% ubezpieczycieli pracuje nad jego wykorzystaniem. Zale?y im zw?aszcza na dok?adnych, aktualnych informacjach o dostawcach us?ug medycznych. W tym celu United Healthcare i Humana po??czy?y si?y z Optum, Quest Diagnostics i MultiPlan i uruchomi?y program pilota?owy do prowadzenia katalogów dostawców. Blokchain mo?e by? równie? wykorzystany w celu zapewnienia ubezpieczonym ?atwiejszego dost?pu do ich danych, które mog? by? ?atwo wspó?dzielone przez ró?nych dostawców. Embleema, start-up zdrowotny rozwijaj?cy technologi? blokchain, uruchomi? program PatientTruth, bezpieczny i ?atwy dost?p do dokumentacji medycznej, a MintHeaIth, cyfrowy start-up w sektorze opieki zdrowotnej, opracowa? system, który umo?liwia pacjentom dost?p do danych zawartych w ich kartach zdrowia poprzez aplikacj? mobiln?.

Trend 10: Al pomaga w pracy operacyjnej (i ci?ciu kosztów)

Ubezpieczyciele wykorzystuj? Al do przy?pieszenia i poprawy obs?ugi roszcze?, zmniejszaj?c tym samym liczb? r?cznych interwencji, a co za tym idzie, zwi?kszaj?c szybko?? i skuteczno??. ICICI Lombard, indyjska firma ubezpieczeniowa, wprowadzi?a na rynek opart? na technologii Al aplikacj? do przetwarzania wniosków ubezpieczonych, która skróci?a czas ich rozpatrywania do zaledwie minuty. WorkFusion automatycznie pobiera dane z dokumentów niestrukturalnych oraz porównuje z danymi podstawowych systemów ubezpiecze?. Pozwoli?o to na znaczne zmniejszenie liczby interwencji manualnych. Expediente Azul, meksyka?ski InsurTech, oferuje przetwarzanie dokumentów poznawczych mo?liwo?ci dzi?ki wykorzystaniu technologii Al i optycznego rozpoznawania znaków (OCR) w celu sprawnego rozpatrywania roszcze?.

Udostępnij