Pandemiczna rzeczywisto??, w której ?yjemy ju? od ponad roku, mia?a znacz?cy wp?yw na zmian? zachowa? zakupowych konsumentów w ka?dym sektorze. Nie od dzi? s?yszy si? o coraz wi?kszym znaczeniu digitalizacji w naszym ?yciu, jednak z pewno?ci? Covid przyspieszy? te procesy. Dzi?ki temu, w spektakularnym tempie rozrós? si? rynek e-commerce, który tylko w Polsce wed?ug szacunków PwC zwi?kszy? si? o 35% i osi?gn?? tym samym w 2020 roku a? 14% udzia?u w warto?ci sprzeda?y detalicznej.
Z przeprowadzonego badania wynika równie?, ?e wielko?? miejscowo?ci nie wp?ywa na cz?stotliwo?? zakupów w intrenecie. Nasi rodacy najcz??ciej korzystaj? z oferty e-sklepów dwa lub trzy razy w miesi?cu (36%), niezale?nie od miejsca zamieszkania. Sprzedawcy online mierz? si? tym samym nie tylko z wyzwaniami natury logistycznej i magazynowaniem, lecz tak?e oczekiwaniami klientów. S? nimi ju? nie tylko cena, ale przede wszystkim niskie koszty dostawy (lub najlepiej darmowe) oraz jej krótki czas.
Bran?a e-commerce rozwija si? dynamicznie praktycznie na ca?ym ?wiecie. Rosn?ca konkurencja na rynku krajowym sk?adania przedsi?biorców do poszukiwania nowych rynków zbytu. Z drugiej strony, Internet sta? si? ogromn? szans? na rozwój nawet relatywnie ma?ej marki w krótkim czasie i na wielu p?aszczyznach. Widz?c potencja? w polskich e-sklepach i determinacji ich w?a?cicieli postanowili?my wyj?? z ofert?, która u?atwi im dotarcie do klientów na zagranicznych rynkach i pomo?e w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarz?dzaj?ca Packeta Poland.
Dzi?, by pr??nie rozwija? swój biznes, firmy zmuszone s? do poszukiwania nowych rynków zbytu. Prawd? mówi?c, internet sta? si? globalnym targowiskiem, na którym ka?dy mo?e odnale?? swoj? nisz?. Od wielkich graczy i sieciówek, po w?a?cicieli ma?ych biznesów – to potencja? dla wszystkich polskich e-sklepów, które maj? ambicj? sta? si? globaln? mark?. Jak zatem wygl?da rynek e-commerce w s?siednich krajach i co si? na nim sprzedaje?
Niew?tpliwie, to Niemcy mog? pochwali? si? najwi?ksz? gospodark? na naszym kontynencie, zarówno offline, jak i online. Najpopularniejsz? kategori? produktów jest moda, a nast?pnie elektronika u?ytkowa i komputery oraz media (ksi??ki, muzyka, filmy, gry wideo). Co ciekawe, wed?ug badania przeprowadzonego przez RetailX, niemieccy konsumenci zdecydowanie preferuj? zakupy online – w 2020 roku robi?o je w ten sposób a? 85 procent obywateli. Warto jednak wiedzie?, ?e maj? oni tak?e wysoki procent zwrotów – wg wska?ników ró?nych raportów jest to oko?o 50% wszystkich zamówie?.
Kolejnym wartym uwagi rynkiem s? Czechy. Wbrew pozorom, to trzecie najwi?ksze pod wzgl?dem ekonomicznym pa?stwo Europy Wschodniej. Nie b?dzie zaskoczeniem, ?e i tutaj moda stanowi najwi?kszy odsetek sprzeda?y online – 29%. Na kolejnych miejscach znajduj? si? elektronika u?ytkowa i media (28 %), zabawki, hobby i majsterkowanie (23 %), meble i urz?dzenia (12 %) oraz ?ywno?? i higiena osobista (8 %). Wed?ug danych przeprowadzonych przez Statista, czeska bran?a e-commerce ju? w 2019 roku warta by?a oko?o 2,5 miliarda euro.
Natomiast Rumunia, najwi?kszy kraj Europy Po?udniowo-Wschodniej i na Ba?kanach mo?e pochwali? si? takimi partnerami eksportowymi jak Niemcy, W?ochy i Francja oraz g?ównymi partnerami importowymi jak Niemcy, W?ochy i W?gry.
W 2019 r. handel elektroniczny w Turcji (w tym zak?ady online) by? wart 10,76 mld euro po 39-procentowym wzro?cie rok wcze?niej. Najpopularniejsz? kategori? produktów jest – ponownie – moda (68 % konsumentów kupuje je online), a nast?pnie elektronika u?ytkowa (58 %), produkty do higieny osobistej i kosmetyki (49 %) oraz ksi??ki, filmy i gry komputerowe. Popularne jest równie? zamawianie jedzenia w restauracjach na wynos (47 %).
Z kolei Francja jest jednym z najwi?kszych krajów e-commerce na ?wiecie (szósty na ?wiecie i trzeci po Niemcach i Wielkiej Brytanii w Europie). Wed?ug szacunków do ko?ca 2020 r. rynek sprzeda?y detalicznej online mia? osi?gn?? warto?? ponad 115 miliardów euro. Wed?ug danych Centre for Retail Search rynek e-commerce odpowiada? za 4,27 procent PKB kraju w 2019 roku. Nie b?dzie zaskoczeniem, ?e moda to kategoria pierwszego wyboru dla 58% francuskich konsumentów. Kolejnymi zosta?y dobra kultury (50 %) oraz podró?e i turystyka (40 %).
Poszczególne rynki, mimo podobnych preferencji zakupowych konsumentów, ró?ni? si? pod wzgl?dem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta. Dlatego Packeta oferuje z jednej strony dostarczanie przesy?ek zagranicznych w niskiej cenie, ale równie? wsparcie i doradztwo w dzia?aniach e-sklepu na rynku zagranicznym – dodaje Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzeda?y w Packeta Polska.
Jak wida?, zanim zdecydujemy si? na zagraniczn? ekspansj? warto dok?adnie sprawdzi? nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale tak?e mo?liwo?ci dostawy oraz zainwestowa? w reklam? e-sklepu – tak?e w mediach spo?eczno?ciowych. Im wi?ksza ?wiadomo?? rynku, tym wi?ksza szansa, ?e firma odniesie na nim sukces.
Dane rynkowe na podstawie statystyk z: https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe/