Eesti Energia stawia na cyfryzacj?

Newsroom BrandsIT
2 Min

Zmniejszenie strat energii w sieciach elektroenergetycznych o 31% i obni?enie ryzyka awarii sieci o 50% – to tylko dwa z wielu powodów przemawiaj?cych za ukierunkowaniem strategii biznesowej firm energetycznych na rozwi?zania cyfrowe. Przyk?ad Estonii, gdzie uda?o si? stworzy? w pe?ni cyfrow? i transparentn? sie? elektroenergetyczn? bardzo dobrze ilustruje korzy?ci, jakie innowacyjne rozwi?zania przynosz? wszystkim uczestnikom ekosystemu energetycznego.

Proces cyfryzacji, który Grupa Eesti Energia przeprowadza w ramach programu „e-Energy” ma na celu optymalizacj? modelu biznesowego i przyniesienie wymiernych korzy?ci dla u?ytkowników ko?cowych. Dzi?ki wykorzystaniu nowych technologii a? 94% klientów Grupy jest obs?ugiwana za po?rednictwem kana?ów cyfrowych, takich jak aplikacja mobilna czy e-us?ugi dost?pne z poziomu komputera. Ponadto 90% kontraktów energetycznych jest podpisywanych lub przed?u?anych cyfrowo za po?rednictwem poczty elektronicznej lub formularza na stronie internetowej. Podobnie w przypadku faktur – tylko 10% rozlicze? jest w dalszym ci?gu dokonywanych sposobem tradycyjnym.

Oprócz korzy?ci dla ?rodowiska wynikaj?cych z ograniczenia zu?ycia papieru, digitalizacja i nowe technologie to te? znaczne udogodnienie dla klientów, którzy zyskuj? bie??cy dost?p do informacji na temat zu?ycia energii. Z do?wiadczenia Esto?czyków wynika, ?e ju? samo udost?pnienie danych dotycz?cych zu?ycia energii, przyczynia si? do tego, ?e klienci efektywniej ni? zarz?dzaj?, co przek?ada si? na oszcz?dno?ci finansowe. Mo?liwo?? monitorowania i analizy zu?ycia energii pozwala te? przedsi?biorcom na dopasowanie modelu w?asnej dzia?alno?ci do cen oferowanych przez firmy energetyczne.

Inwestycja Esto?czyków w cyfrowe rozwi?zania, takie jak inteligentne liczniki i kompleksowa baza danych (data hub), przynios?a zyski zarówno operatorom systemu dystrybucyjnego, jak i sprzedawcom energii. Cyfryzacja bran?y energetycznej w tym kraju prze?o?y?a si? na 62% wzrost zadowolenia klientów, ograniczenie o po?ow? awarii sieci i a? 4 razy szybsz? detekcj? b??dów. Poziom strat energii w sieciach elektroenergetycznych spad? natomiast z 5,9% do 4,1%. Obecnie niemal wszystkie (98%) kontrakty typu fix price s? w Estonii odnawiane automatycznie, a dzi?ki m.in. wymienionym optymalizacjom uda?o si? obni?y? o 75% koszty zwi?zane zatrudnieniem personelu zajmuj?cego si? bie??c? obs?ug? klientów.

Udostępnij