Podstaw? e-handlu jest funkcjonalna w zakresie technologicznym platforma internetowa oraz przemy?lana strategia sprzeda?owa. Po??czenie tych obszarów pozwoli na stworzenie miejsca, które zapewni klientom pozytywne do?wiadczenia, a co za tym idzie, zwi?kszy ruch na stronie i liczb? transakcji. Za pomoc? open-source z oprogramowaniem Liferay przedsi?biorstwo w prosty sposób mo?e stworzy? platform? sprzeda?ow? B2B oraz samodzielnie i efektywnie zarz?dza? procesami sprzeda?y po swojej stronie.
Spójno?? strategii i technologii
Od kilku lat coraz wi?cej mówi si? o usprawnianiu ?cie?ki, jak? przechodzi klient indywidualny oraz biznesowy w sklepie internetowym. Wynika to z cz?sto negatywnych do?wiadcze?, jakie s? udzia?em osób decyduj?cych si? na t? form? transakcji. Przede wszystkim zdarza si?, ?e firmy nie traktuj? poszczególnych elementów procesu zakupowego jako jednej ca?o?ci. Skupiaj?c si? na samej technologii, zaniedbuj? strategie marketingowe i sprzeda?owe oraz pomijaj? istotn? rol? bezpo?rednich kontaktów z klientami poprzez pracowników dzia?u handlowego.
Tymczasem wed?ug raportu z badania przygotowanego przez McKinsey&Company „klienci biznesowi nie powinni wybiera? pomi?dzy pracownikami dzia?ów sprzeda?y a zasobami cyfrowymi. Je?li firmy chc? rozwija? si?, potrzebuj? obu tych elementów jednocze?nie.” Z raportu wynika równie?, ?e osobiste kontakty s? niezwykle istotne zw?aszcza przy zdobywaniu nowych klientów – 76% z nich postrzega mo?liwo?? rozmowy z „?ywym cz?owiekiem” za pomocny przy decyzji o wyborze nowych produktów lub us?ug. Wed?ug badania klient biznesowy w trakcie podejmowania decyzji u?ywa sze?ciu ró?nych kana?ów interakcji mobilnej. Prawie 65% klientów zrezygnuje z zakupu ze wzgl?du na niespójne do?wiadczenia w ka?dym z nich. Wgl?d do prostych informacji, takich jak historyczne zamówienia klientów czy niedoko?czone zakupy, mo?e zapewni? sprzedawcom istotne informacje. Wed?ug McKinsey „ponad po?owa sprzeda?y B2B polega na przypomnieniu o dokonaniu ponownych zakupów”.
Na ratunek chatboty
Nawet sprawdzony model biznesowy i silny zespó? sprzeda?owy nie domkn? kontraktów, je?li proces zakupowy nie spe?ni pewnych standardów. Obecnie dost?pnych jest ca?e mnóstwo nowych technologii i narz?dzi dedykowanych sektorowi B2B. Jednym z nich s? chatboty, które pozwalaj? zaoszcz?dzi? czas potrzebny do odpowiadania klientom na nieko?cz?c? si? list? pyta? lub pomagaj?cych w umówieniu spotka?. Takie narz?dzia pozwalaj? uzyska? klientom odpowied? szybciej i w momencie, w którym tego oczekuj?. Nale?y jednak pami?ta? o wadach i korzy?ciach wynikaj?cych z u?ycia chatbotów oraz przeanalizowa?, czy op?aca si? je wdro?y? w danym ?rodowisku – s? one dosy? kosztowne i wymagaj? zaprogramowania wielu precyzyjnych informacji.
Narz?dzia optymalizacji ceny
Kolejn? technologiczn? innowacj? wdra?an? w ostatnim czasie przez wiele przedsi?biorstw s? narz?dzia do optymalizacji cen. Gartner, niezale?na firma analityczno-badawcza specjalizuj?ca si? w zagadnieniach strategicznego wykorzystania technologii oraz zarz?dzania ni?, zauwa?y?a nag?y wzrost zapyta? o PO&M (ang. price optimization & management, narz?dzie optymalizacji cen). Firmy dostarczaj?ce us?ugi z zakresu optymalizacji cen analizuj? historyczne dane sprzeda?owe oraz informacje o cenach konkurencji i na tej podstawie wyznaczaj? optymaln? cen?. Krytycy tego podej?cia doradzaj? jednak weryfikacj? ceny najpierw w zakresie jednego dzia?u b?d? produktu.
Nie jest ?atwo zaspokoi? wszystkie potrzeby klientów, tym bardziej w ?wiecie, w którym maj? oni tak naprawd? nieograniczone mo?liwo?ci wyboru. Stanowi to istotne wyzwanie dla organizacji, które musz? nieustannie walczy? o bycie bardziej konkurencyjnymi. Na szcz??cie na rynku pojawia si? wiele narz?dzi mo?liwych do wdro?enia i zapewnienia klientom idealnych do?wiadcze? zakupowych.