Eksperci o druku w przysz?o?ci: B?dzie pomostem mi?dzy ?wiatem analogowym a cyfrowym

Newsroom BrandsIT
5 Min

Hologramy 3D i „mówi?ce gazety” – czy tak wygl?da przysz?o?? bran?y druku? Jak przekonuj? eksperci Canon Polska, w niedalekiej przysz?o?ci druk stanie si? cz??ci? cyfrowego ekosystemu.

Nie wiemy, kiedy dok?adnie Johannes Gutenberg po raz pierwszy u?y? swojego prze?omowego wynalazku – ruchomych czcionek. Wiadomo, ?e sta?o si? to w pierwszej po?owie XV wieku, prawdopodobnie oko?o 1440-1450 roku. Cho? ?lady u?ycia podobnych technik rozpoznawane s? przez historyków ju? w staro?ytnym Egipcie oraz Chinach, to w?a?nie wynalazek Gutenberga uznawany jest za decyduj?cy moment w historii druku i s?owa pisanego.

– Wiele wskazuje na to, ?e prze?ywamy w?a?nie podobn? rewolucj? technologiczn?. Cho? trudno dzi? wskaza? jeden konkretny wynalazek, który w rewolucyjny sposób, na miar? Gutenberga, odmieni?by losy druku, opanowuj?ca ?wiat rewolucja technologiczna dotyczy tak?e tej bran?y. Na naszych oczach druk przestaje by? medium analogowymmówi Micha? M?ynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska.

Nawet ksi??ki, jeden z najbardziej tradycyjnych no?ników informacji, od paru lat przenosz? si? w ?wiat cyfrowy. Dotyczy to nie tylko samej formy publikowania tre?ci, ale te? mo?liwo?ci, które nios? za sob? czytniki e-booków. Wiele urz?dze? umo?liwia na przyk?ad zaznaczenie konkretnego wyrazu, przet?umaczenie go na dowolny j?zyk albo odnalezienie jego znaczenia w sieci. – Druk jest „wspomagany cyfrowo” – przekonuj? eksperci Canon.

Pomost do rzeczywisto?ci cyfrowej

– Najlepiej, gdy druk wspó?gra dzi? ze stronami internetowymi, aplikacjami, e-mailami, mediami spo?eczno?ciowymi, audio, video, ?wiatem wirtualnym, rozszerzon? rzeczywisto?ci?wylicza Micha? M?ynarczyk.Ró?norodno?? form dotarcia do klienta jest dzi? tak wielka, ?e sam druk mo?e by? niewystarczaj?co atrakcyjny, na przyk?ad w przypadku rozdawania tradycyjnych ulotek. Jednak z drugiej strony umiej?tne zastosowanie papierowej, namacalnej formy dotarcia do klienta mo?e wzbudzi? du?o wi?ksze zainteresowanie ni? e-mail z ofert?dodaje ekspert.

Przyk?ady? Sklep internetowy wysy?a do klienta zamówienie, uzupe?niaj?c przesy?k? atrakcyjnie wydrukowanym katalogiem produktów, którymi klient mo?e by? potencjalnie zainteresowany. Do katalogu do??czony jest spersonalizowany voucher, umo?liwiaj?cy otrzymanie zni?ki przy kolejnym zakupie. Voucher w namacalnej formie oddzia?uje na klienta du?o silniej ni? analogiczny kod zni?kowy zawarty w tre?ci e-maila.

– Tego typu forma komunikacji powoduje wytworzenie du?o silniejszej wi?zi mi?dzy przedsi?biorc? a klientem. Tym bardziej, ?e do tradycyjnego listu zawsze mo?na do??czy? kilka s?ów napisanych odr?cznie. Odbiorca widzi, ?e jest traktowany indywidualnie, co zwi?ksza jego przywi?zanie do markiwyja?nia Micha? M?ynarczyk.

Wed?ug ekspertów Canon Polska, w niedalekiej przysz?o?ci realne stan? si? tak?e formy ca?kiem futurystyczne. Niewiele dzieli nas od kreatywnego wykorzystania tak zwanej rozszerzonej rzeczywisto?ci, w której tradycyjna pocztowa przesy?ka zawiera prezentacj? produktu w formie obracaj?cego si? interaktywnego hologramu 3D. Dzi?ki wykorzystaniu smartfonów i aplikacji mo?liwe stanie si? tak?e stworzenie czego? na wzór “mówi?cej gazety” rodem z ksi??ek o Harrym Potterze. W ?wiecie biznesu oznacza?oby to wys?anie do klienta listu, którego tre?? wspó?gra z konkretn? aplikacj? na smartfonie, umo?liwiaj?c obejrzenie filmu, prezentacji czy nawet zagranie w prost? gr?. Albo jak ma to ju? miejsce, po uruchomieniu specjalnej aplikacji na smartfonie i nakierowaniu jego aparatu na wydruk, pojawia si? na ekranie telefonu np. produkt, który mo?na o obraca? o 360 stopni czy menu restauracji, na któr? trafili?my telefonem ogl?daj?c specjalnie wydrukowan? map? okolicy.

Póki co, dobrze znan? metod? ??czenia ?wiatów analogowych i cyfrowych s? kody QR. Umieszczone w miejscach publicznych, na plakatach czy ulotkach, umo?liwiaj? konsumentowi uzyskanie wi?kszej ilo?ci informacji po zeskanowaniu kodu. A mo?liwo?ci utrzymania uwagi klienta w ?wiecie cyfrowym s? dzi? nieograniczone.

Produkcja bez nadzoru cz?owieka?

Cyfrowa przysz?o?? druku dotyczy nie tylko jego ostatecznej formy, ale te? mo?liwo?ci tworzenia projektów. Jak przekonuje ekspert Canon Polska, zleceniodawcy mog? coraz sprawniej automatyzowa? proces wydawniczy oraz sam proces drukowania. Coraz bardziej zaawansowane systemy mog? produkowa? zindywidualizowane tre?ci bez uczestnictwa cz?owieka.

– Weszli?my w epok?, w której nawet maszyny drukarskie diagnozuj? si? samodzielnie. Nowoczesne oprogramowanie umo?liwia dzi? zdalne zarz?dzanie drukarni?, czego dobrodziejstwa mogli?my widzie? kilka tygodni temu, w okresie lockdownu. A skoro w czasie kryzysu mo?emy zarz?dza? firm? na odleg?o??, dlaczego nie mogliby?my robi? tego i bez takich trudnych okoliczno?cizauwa?a Micha? M?ynarczyk.

To wszystko nie oznacza, ?e ludzie zostan? pozbawieni dotychczasowej pracy. Rola cz?owieka zawsze b?dzie istotna – nawet sztuczna inteligencja nie wymy?li od zera skutecznej komunikacji z klientem. Obowi?zki pracowników w kontakcie z inteligentnym drukiem przysz?o?ci b?d? jednak zupe?nie inne. Warto powoli si? na to przygotowywa?.

Udostępnij