Ekspert celny ostrzega: organy celne wzmog?y kontrole

dr Izabella Tymi?ska
7 Min

W zwi?zku z du?? ilo?ci? zako?czonych post?powa? dumpingowych zauwa?y? mo?na wzmo?on? ilo?? kontroli przedsi?biorców w zakresie zg?osze? celnych, dotycz?cych zw?aszcza wyrobów ze stali i aluminium. Badane s? kody taryfy celnej, w których nieprawid?owo?ci mog? prowadzi? do obej?cia zap?aty c?a antydumpingowego – ostrzega dr Izabella Tymi?ska ekspert ds. ce? i handlu zagranicznego. Kontrole s? wszczynane w ca?ym kraju, przez wielu naczelników urz?dów celno-skarbowych. Podmioty gospodarcze powinny zabezpieczy? swoje interesy i skompletowa? dowody co do ustalonego kodu taryfy celnej.
Rok 2021 by? prze?omowy dla wprowadzenia przez UE ce? antydumpingowych na wyroby ze stali i aluminium. Do najcz?stszych produktów obj?tych tych c?em zaliczy? mo?na: blach? aluminiow?, foli? aluminiow?, profile aluminiowe, wyroby ze stali, pr?ty ze stali, rury stalowe, z??czki rurowe, blach? stalow?, ??czniki ?elazne lub stalowe. Wed?ug przepisów zawartych w rozporz?dzeniu Rady UE, które ustanawiaj? wspóln? taryf? celn?, ka?dy z tych towarów ma swój jeden jedyny mo?liwy do zastosowania kod taryfy celnej. Najcz??ciej produkty te s? traktowane jako komponenty do wytworzenia kolejnych wyrobów, dlatego powinny by? taryfikowane na materia? z którego s? wytworzone i w tej grupie towarowej nale?y szuka? w?a?ciwego kodu taryfy celnej.

Bywaj? jednak wyj?tki. Do tych wyj?tków zaliczamy takie wyroby, które owszem s? zrobione z tego wspomnianego wy?ej materia?u, ale s? przeznaczone tylko i wy??cznie do jednego rodzaju towaru, np. szafy, karnisza, drzwi, okien, itp. Wówczas, je?eli tego wyrobu naprawd? nie mo?na zastosowa? do innego rodzaju wyrobów ni? tylko i wy??cznie do okre?lonego mu przeznaczenia, wówczas kod taryfy celnej jest inny ni? ten z punktu widzenia materia?u.

Kod towaru a c?o antydumpingowe

Je?li rozpatrzymy ten sam towar, który z punktu widzenia materia?u – mo?e mie? na?o?one c?o antydumpingowe, a jako wyrób gotowy tylko z jednym przeznaczeniem mo?e nie mie? c?a antydumpingowego, to wiadomo jest w któr? stron? z taryfikacj? pójd? podmioty gospodarcze. Zrozumia?ym by?by fakt ci?g?ego powtarzania jednego kodu taryfy celnej na nasz towar „od lat”, ale w momencie kiedy dochodzi do zmiany kodu taryfy celnej w okresie wprowadzenia c?a antydumpingowego na dany towar, to ju? jest czyn podejrzany jako ch?? obej?cia c?a antydumpingowego.

Zabezpiecz dokumentacj?

Udowodnienie zastosowania takiego towaru zawsze ci??y na podmiocie gospodarczym i to on musi mie? pewno??, ?e danego towaru nie mo?na inaczej wykorzysta?. To na firmie le?y tak?e obowi?zek zbierania i zabezpieczenia wszelkiej dokumentacji, która – je?li zajdzie taka konieczno?? – pos?u?y jako dowód przed organami celno-skarbowymi. Do dowodów takich zaliczamy opracowanie techniczne wyrobu tylko do danego przeznaczenia oraz potwierdzenie braku mo?liwo?ci innego zastosowania.

Pami?taj o WIT

Dodatkowym i niepodwa?alnym dowodowo argumentem jest posiadanie Wi???cej Informacji Taryfowej (UE) wydanej w imieniu Komisji UE przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. WIT to decyzja celna, która wi??e towar, firm? dla której jest wydana oraz wszystkie organy celne w UE. Dodatkowo nale?y nadmieni? , i? jest wydana przez drug? instancj? – Dyrektora, co oznacza, ?e w trakcie kontroli przez organ celny – Naczelnika, czyli pierwsz? instancj?, jest decyzj? niepodwa?aln?. WIT wydawany jest za darmo i wymaga tylko z?o?enia wniosku przez Platform? Us?ug Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Z praktyki zawodowej, importerów dziel? na dwie grupy. Pierwsi to ci, którym dobrze znana jest instytucja WIT, ale nie na r?k? jest im wyst?powanie o t? decyzj?, poniewa? obawiaj? si? zmiany kodu taryfy celnej na „niekorzystn?” dla ich firmy. Od lat taryfikuj? towar na tylko sobie „wyt?umaczalny” kod taryfy celnej i nigdy jeszcze nie mieli weryfikacji (kontroli) zg?oszenia celnego w tym zakresie, wi?c zak?adaj?, ?e jest dobrze.

Druga grupa przedsi?biorców to tacy, którzy nigdy nie s?yszeli o Wi???cej Informacji Taryfowej i nie wiedz?, ?e w taki sposób mog? ochroni? swój interes firmowy.

Przedsi?biorcy bywaj? lekkomy?lni

Podej?cie podmiotów gospodarczych do kontroli organów celnych jest ró?ne. Najcz??ciej jednak spotykam si? z takim: towar odprawiony, „uda?o si?”, mo?na zapomnie?. Ka?da firma powinna wiedzie?, ?e ka?da transakcja i ka?dy proces w firmie mo?e by? kontrolowany post importowo lub post eksportowo, co do zasady do 5 lat po roku zdarzenia gospodarczego. Ale zdarzaj? si? te? wyj?tki i kontrole odbywaj? si? po tym okresie. Zatem ka?da odprawa celna, weryfikowana czy te? nie weryfikowana w trakcie zg?oszenia celnego, mo?e ponownie podlega? kontroli organów celnych.

Kontrola organów celnych w przedsi?biorstwie

Na mocy Unijnego Kodeksu Celnego wszczynane jest post?powanie kontrolne, które w analizie ryzyka w systemach celnych, wykazuje nieprawid?owo?ci b?d? mo?liwo?? pope?nienia czynu zabronionego. Czyn zabroniony opisany zosta? w kodeksie karno-skarbowym i karnym jako czyn bezprawny i stanowi zarazem jeden z czterech podstawowych komponentów przest?pstwa lub wykroczenia. Jest to czyn za który gro?? sankcje. Do czynu zabronionego zaliczamy uszczuplenie bud?etu pa?stwa i po?wiadczenie nieprawdy. I teraz najwa?niejsze z punktu widzenia kontroli jest ustalenie stanu faktycznego, czy w zg?oszeniu celnym dopuszczono si? b??dnej taryfikacji lub b??dnego okre?lenia kraju pochodzenia – co b?dzie mia?o bezpo?redni wp?yw na obliczenie d?ugu celnego i podatkowego. Zadaniem kontroli poprzez badanie dokumentów, ogl?dziny towaru, zebranie innych dowodów w sprawie jest ustalenie prawid?owo?ci przypisania kodu taryfy celnej towaru.

Post?powanie kontrolne przez organ kontrolny ko?czy si? pisemnym protoko?em pokontrolnym. Nast?pnie protokó? ten przekazywany jest do ró?nych w Polsce Naczelników Urz?dów Celno Skarbowych zajmuj?cych si? post?powaniem administracyjnym, w celu jego wszcz?cia zmieniaj?cego zapisy zg?oszenia celnego w okre?lonych danych, takich jak kod taryfy celnej czy pochodzenie towaru. To z kolei wymusza okre?lenie prawid?owej stawki celnej, a to post?powanie ko?czy si? dla podmiotu gospodarczego domiarem nale?no?ci celno-podatkowych.


Tekst przygotowa?a dr Izabella Tymi?ska, ekspert celny, ekspert handlu zagranicznego.
Zajmuje si? doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importu i eksportu towarów i us?ug, analiz? finansowo-ekonomiczn? kontraktów mi?dzynarodowych. Specjalizuje si? w sprawach z tzw. „górnej pó?ki trudno?ci” – zawi?ych i nietypowych. Wieloletni pracownik Urz?du Celnego. Przez wiele lat pracowa?a dla firm logistycznych i spedycyjnych, gdzie piastowa?a m.in. funkcj? cz?onka zarz?du. Jest wyk?adowc? na Akademii Sztuki Wojennej na Wydziale Zarz?dzania i Dowodzenia w Instytucie Logistyki w Warszawie. Wyk?ada?a w Szkole Wy?szej w Warszawie ALMAMER, Wy?szej Szkole C?a i Logistyki czy Uczelni Techniczno – Handlowej. Absolwentka Ekonomii, Logistyki, Stosunków Mi?dzynarodowych, Zarz?dzania oraz Ekonomiki Obronno?ci.

Udostępnij