Pomaga w zwi?kszeniu poziomu zadowolenia w zespole, pozwala przyci?ga? i utrzymywa? talenty, poprawia wydajno?? i produktywno??, a tak?e wspiera tworzenie innowacji. Elastyczno?? mo?e zapewni? wymierne korzy?ci firmie, jednak jej skuteczno?? zale?y od tego, jaki wp?yw na decyzj? o wyborze miejsca i trybu pracy pozostawimy pracownikom. Potwierdzaj? to globalne badania, z których wynika, ?e ju? 61% specjalistów oczekuje elastyczno?ci, z której mogliby korzysta? w sposób, który najlepiej im odpowiada. A wi?c takiej zapewniaj?cej autonomi? w dzia?aniu.
Tradycyjne modele, w których ka?dy – niezale?nie od zajmowanego stanowiska i specyfiki wykonywanego zawodu – ma odgórnie wyznaczone miejsce pracy, odchodz? w zapomnienie. Organizacje, które planuj? utrzyma? taki sposób dzia?ania ryzykuj? utrat? najbardziej utalentowanych pracowników, a w rezultacie obni?eniem jako?ci oraz konkurencyjno?ci oferowanych us?ug i produktów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w?ród 16 tysi?cy specjalistów w 16 krajach na ca?ym ?wiecie przez koncern doradczy EY, ju? w ubieg?ym roku ponad po?owa pracowników (54%) powa?nie rozwa?a?a zmian? firmy, gdyby obecny pracodawca nie zapewni? im wi?kszej elastyczno?ci w wyborze miejsca i czasu wykonywanej pracy. To samo badanie powtórzone w 2022 r. pokaza?o, ?e w ci?gu ostatnich 2 lat elastyczne modele sta?y si? nie tylko niezb?dne i oczekiwane, ale tak?e wi??? si? z nimi konkretne preferencje. 80% specjalistów z 26 ró?nych bran? zadeklarowa?o, ?e chcia?oby pracowa? z domu przynajmniej 2 dni w tygodniu, przy 1/5 respondentów, którym nie zale?y na pracy w tym trybie.
Moc stawiania ludzi na pierwszym miejscu
Jak przekonuje Adam Jakubowski – Senior Director Software Development & Lab Lead
w Dynatrace – firmie b?d?cej ?wiatowym liderem w tworzeniu oprogramowania wspomaganego sztuczn? inteligencj? – prawdziwa elastyczno?? musi wykracza? poza lokalizacj? i uwzgl?dnia? ró?ne preferencje, specyfik? zajmowanych stanowisk, pe?nione role i potrzeby coraz bardziej zró?nicowanych pracowników. Jego zdaniem, kluczem do dostarczania warto?ciowego produktu dla klientów i utrzymania zaanga?owania pracowników jest zapewnienie im ?rodowiska opartego na zaufaniu i autonomii w dzia?aniu, w którym cz?owiek znajduje si? w centrum zainteresowania, wszyscy mog? sobie wzajemnie pomaga?, inspirowa? si?, a tak?e rozwija? kontakty spo?eczne. Ma w tym pomóc wzmocnienie pozycji lokalnych liderów, by mogli oni podejmowa? najlepsze decyzje dla swoich zespo?ów w oparciu o ramy dzia?ania firmy.
– W Dynatrace przekszta?cili?my nasz? filozofi? dzia?ania na tak?, która u?atwia integracj? zespo?ów wewn?trz organizacji, zbli?aj?c do siebie ludzi o unikalnych kompetencjach i do?wiadczeniach. W?ród pracowników promujemy kultur? wspó?pracy i ró?norodno?ci, która wspiera proces kreatywny niezb?dny w naszej bran?y przy tworzeniu innowacji. Uwa?amy, ?e nie mo?na narzuci? tylko jednego, identycznego dla wszystkich modelu pracy. W biurach naszej firmy na ca?ym ?wiecie, w tym w Gda?sku, mo?emy pracowa? w trzech systemach: pierwszym – pozwalaj?cym na prac? w biurze od 3 do 5 dni w tygodniu przy dedykowanym biurku, drugim – oferuj?cym mo?liwo?? pracy z biura 1 do 2 dni w tygodniu lub dowolny, nieprzerwany czas raz w miesi?cu oraz trzecim – zdalnym, skierowanym do osób mieszkaj?cych daleko od firmy, posiadaj?cym unikalne na rynku umiej?tno?ci.
Elastyczna przestrze? stymuluje innowacje i kreatywno??
W elastyczno?ci hybrydowego modelu pracy liczy si? tak?e to, jak zaaran?ujemy przestrze? wokó? nas. Dzisiaj nie wystarczy ju? przemalowa? biura, zwi?kszy? jego powierzchni, czy wymieni? w nim mebli. Projektuj?c nowoczesne biuro, wa?ne jest trzymanie si? zasady partycypacji. Wielofunkcyjna przestrze? powinna by? dopasowana do charakteru
i zada? pracowników, mie? wydzielone wspólne i kameralne strefy pracy. Znaczenie tego elementu w pracy zauwa?aj? sami specjali?ci. Wed?ug badania firmy Jabra – topowego ameryka?skiego producenta urz?dze? g?o?nomówi?cych do telefonów komórkowych, a? 73% pracowników uwa?a, ?e w przysz?o?ci mo?liwo?? pracy z biura b?dzie traktowana raczej jako benefit, ni? obowi?zek.
– Dzisiejsze biura zaczynaj? wygl?da? nieco inaczej ni? te sprzed pandemii koronawirusa. Obecnie usuwa si? liczne rz?dy przypisanych biurek na rzecz miejsc, w których ?atwiej o budowanie wi?zi w zespole. W projektowaniu elastycznej przestrzeni warto pami?ta? zarówno o tradycyjnych stanowiskach biurowych, jak i tzw. hot deskach, czyli miejscach do pracy tymczasowej. Wyposa?enie biura powinno wspiera? interakcj? mi?dzy pracownikami, co mo?e u?atwi? chocia?by wprowadzenie modu?owych mebli, pozwalaj?cych na ?atw? zmian? aran?acji. Z kolei sale rekrutacyjne dobrze jest urz?dzi? w taki sposób, by kandydaci ju? od samego pocz?tku czuli si? cz??ci? przysz?ego zespo?u. W?a?nie z takimi za?o?eniami urz?dzili?my nasze polskie biuro. Miejsce urz?dzone w ten sposób tworzy unikalne do?wiadczenia rodem z kampusu, do którego nasi pracownicy lubi? i chc? wraca? – mówi Adam Jakubowski – Senior Director Software Development & Lab Lead w Dynatrace
Ró?norodno?? na drodze do elastyczno?ci
Zarówno praca zdalna, jak i stacjonarna maj? swoje wady i zalety. Nie da si? dzisiaj pracowa? tylko w jednym z tych dwóch modeli – zw?aszcza w obliczu rosn?cego znaczenia zarz?dzania ró?norodno?ci? (D&I) w organizacjach na przestrzeni ostatnich lat. Autorzy analizy PwC na ten temat uwa?aj?, ?e prawdziwym wyzwaniem dla firm b?dzie wykreowanie do?wiadczenia pracownika w taki sposób, aby w pe?ni wykorzysta? potencja? p?yn?cy z ró?norodno?ci i zbudowania z tego swojej przewagi konkurencyjnej.
Zarówno pracownicy jak i pracodawcy s? na pewno zgodni w jednym – hybrydowa rzeczywisto?? zago?ci?a na sta?e na globalnym rynku zatrudnienia, a brak atrakcyjnej oferty
w jej zakresie mo?e sk?oni? tych pierwszych do poszukiwa? nowego miejsca pracy. Firmy musz? wi?c zaprojektowa? i wdro?y? takie dzia?ania, w których cz?owiek znajdzie si? na pierwszym miejscu.