Blisko 80% przedstawicieli kadry kierowniczej uwa?a, ?e do?wiadczenia pracowników s? wa?ne – wynika z badania „Moving Toward Employee Experience Excellence” przeprowadzonego przez firm? Medallia. Wi??e si? to z faktem, ?e EX (ang. Employee Experience – do?wiadczenia pracowników) ma ogromny wp?yw na efektywno?? pracy. Niestety tylko nieco ponad po?owa zatrudnionych (58%) czuje si? doceniona przez swojego obecnego pracodawc? i deklaruje, ?e jest zadowolona z jego praktyk w tym obszarze, a a? 20% pracowników deklaruje, ?e nie ufa swojej organizacji. Stworzenie poczucia bezpiecze?stwa psychologicznego w miejscu pracy jest sporym wyzwaniem, poniewa? zazwyczaj pracownicy nie czuj? si? na tyle swobodnie, aby porusza? tam kontrowersyjne, czy cz?sto wra?liwe tematy. Nale?y zwróci? uwag?, ?e ?rodowisko pracy zmienia si? bardzo dynamicznie, dlatego tak istotne jest, aby regularnie weryfikowa? potrzeby cz?onków zespo?ów. Nale?y równie? szerzej spojrze? na sam proces gromadzenia danych. Zbieranie informacji od zatrudnionych na temat stosunkowo wra?liwych spraw takie jak stopie? poczucia bezpiecze?stwa, integracja z zespo?em czy samopoczucie, nie powinno by? odbierane przez nich jako ingerowanie w prywatne strefy ich ?ycia, a wr?cz przeciwnie – budowanie zaufania mi?dzy pracownikiem a pracodawc?.
Aby zrozumie? do?wiadczenia zatrudnionych, organizacje musz? bada? nastroje, poziom zadowolenia indywidualnych pracowników, jak i zespo?ów. Jak wskazuj? badania Medallia, 43% firm osi?gaj?cych najlepsze wyniki zbiera i analizuje opinie zatrudnionych osób – nie wystarczy jednak sama deklaracja gromadzenia informacji zwrotnych. Liderzy rynku z zakresu EX przeprowadzaj? ankiety od 2 do 4 razy w roku (43% z nich), a prawie 27% nawet raz w miesi?cu. Dzi?ki temu pracownicy staj? si? bardziej obiektywni, gdy mog? szybciej zabra? g?os i oceni? funkcjonowanie firmy. Nale?y zwróci? uwag?, ?e cz?stsze zbieranie opinii i informacji zwrotnych daje dok?adniejszy obraz sytuacji, poniewa? wychwytuje postawy, odczucia i zachowania w konkretnym okresie. Im cz??ciej firma bada opinie pracowników, tym szybciej b?dzie w stanie reagowa? na ich zmieniaj?ce si? oczekiwania i w konsekwencji jest w stanie w elastyczny sposób odpowiada? na ich potrzeby.
Liderzy wykorzystuj? bardzo szerok? gam? kana?ów dotarcia i zbierania informacji zwrotnych od pracowników, takich jak ankiety elektroniczne, tradycyjne papierowe czy nowoczesne kana?y cyfrowe. A? 43% z nich monitoruje kana?y spo?eczno?ciowe, 40% analizuje rozmowy w call center, 36% przegl?da zewn?trzne strony internetowe marki, a 31% korzysta z oprogramowania crowdsourcingowego. Liderzy cz?sto korzystaj? z wi?cej ni? jednego narz?dzia – z naszych bada? wynika, ?e wykorzystuj? ?rednio 1,9 kana?u, w porównaniu do tych nieco opó?nionych w reakcjach, którzy u?ywaj? 1,4. Dzi?ki temu, ?e zbieraj? oni informacje zwrotne na ró?ne sposoby, pozwala to uzyska? szerokie spojrzenie na potrzeby i oczekiwania zatrudnionych.
?rodowisko pracy zmienia si? bardzo dynamicznie, podobnie jak oczekiwania pracowników, dlatego tak wa?ne jest regularne weryfikowanie potrzeb zatrudnionych. Aby móc wyci?ga? istotne wnioski z nieustrukturyzowanych danych, firmy musz? korzysta? z lepszych narz?dzi, takich jak zautomatyzowana analiza tekstu i mowy, która opiera si? na sztucznej inteligencji. Warto mie? w ?wiadomo?ci, ?e monitorowanie do?wiadczenia pracowników musi by? sta?ym elementem pracy liderów na ka?dym szczeblu organizacji. Zapoznawanie si? z opiniami pracowników, wprowadzanie na ich podstawie usprawnie? w procesach, jest wa?nym czynnikiem strategii dla utrzymania sta?ego zaanga?owania pracowników w rozwój firmy.
Autor: Ryszard Regucki, Senior Alliance Manager CEE, Medallia