Era AI-First – Jak dojrza?o?? sztucznej inteligencji nap?dza zwrot z inwestycji?

Klaudia Ciesielska
3 Min

Nowe badanie firmy Gartner, Inc. sugeruje, ?e 55% organizacji, które wdro?y?y sztuczn? inteligencj? (AI), zawsze bierze pod uwag? AI w ka?dym nowym przypadku u?ycia, który oceniaj?. Badanie to pokazuje, ?e organizacje dojrza?e w obszarze AI s? bardziej sk?onne do oceny ryzyka i kieruj? si? zasad? “AI-first”, ale nie ignoruj? innych aspektów.

Badanie przeprowadzone w?ród 622 respondentów z organizacji z USA, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec pokaza?o, ?e ?rednio implementowano 41 przypadków u?ycia AI, z okresem produkcji wynosz?cym 3,5 roku.

Zarówno liczba przypadków u?ycia, jak i czas produkcji, ros?y wraz z rozmiarem przedsi?biorstwa. Globalne przedsi?biorstwa zg?asza?y ?rednio 51 przypadków u?ycia w produkcji przez 4,3 roku.

Etyka i legalno?? AI

Jednym z najwa?niejszych wyró?ników zidentyfikowanych w?ród organizacji dojrza?ych do AI by?o zaanga?owanie radcy prawnego na etapie tworzenia koncepcji przypadków u?ycia sztucznej inteligencji. “Organizacje dojrza?e pod k?tem sztucznej inteligencji by?y 3,8 razy bardziej sk?onne do anga?owania ekspertów prawnych na etapie koncepcyjnym cyklu ?ycia projektu AI”, dodaje Brethenoux.

Ocena zwrotu z inwestycji

W przypadku oceny zwrotu z inwestycji w AI, 52% organizacji dojrza?ych do AI koncentruje si? na po??czeniu wska?ników technicznych i biznesowych. Z drugiej strony, mniej dojrza?e organizacje skupiaj? si? przede wszystkim na metrykach technicznych.

Dojrza?e organizacje AI s? tak?e bardziej sk?onne do definiowania metryk na wcze?niejszym etapie cyklu ?ycia AI. Sze??dziesi?t siedem procent organizacji dojrza?ych do AI definiuje metryki na etapie tworzenia pomys?ów dla ka?dego przypadku u?ycia, w porównaniu z 44% mniej dojrza?ych organizacji.

Priorytet dla obs?ugi klienta

Wi?cej organizacji dojrza?ych do AI – 41% w porównaniu z 24% wszystkich pozosta?ych – wykorzystuje wska?niki biznesowe zwi?zane z sukcesem klienta do oszacowania zwrotu z inwestycji. “Organizacje, które wykorzystuj? technologi? sztucznej inteligencji do przyci?gania i zatrzymywania klientów, s? w stanie wyra?niej wyrazi? wp?yw na biznes, nap?dzaj?c pozytywny cykl pozyskiwania przez kierownictwo nowych projektów AI”, zaznacza Brethenoux.

Podsumowuj?c, organizacje, które w pe?ni wykorzystuj? potencja? AI, zwracaj? si? ku strategicznemu podej?ciu, które skupia si? na ryzyku, etyce, legalno?ci i zwrocie z inwestycji, podczas gdy d??? do osi?gni?cia sukcesu biznesowego poprzez skupienie na obs?udze klienta.

Udostępnij
Redaktor Brandsit