Ericsson ConsumerLab: 5G zmienia nawyki konsumenckie

Klaudia Ciesielska
5 Min

Wraz z popularyzacj? sieci 5G na ?wiecie oraz wprowadzaniem nielimitowanych planów taryfowych przez operatorów zaczynamy obserwowa? nowe zachowania konsumentów. W najnowszym raporcie ConsumerLab firmy Ericsson zauwa?ono, ?e 5G zaczyna wypiera? Wi-Fi, a zasi?g sieci 5G wewn?trz budynków jest wa?niejszy dla konsumentów ni? pr?dko?? czy czas pracy baterii smartfonu. U?ytkownicy 5G sp?dzaj? dwie godziny tygodniowo wi?cej na korzystaniu z gier w chmurze i jedn? godzin? wi?cej na aplikacjach rzeczywisto?ci rozszerzonej (AR) w porównaniu z u?ytkownikami 4G. Jednocze?nie 70% jest niezadowolonych z dost?pno?ci innowacyjnych us?ug i oczekuje nowych aplikacji wykorzystuj?cych ??czno?? 5G.

Badanie Ericsson ConsumerLab „Pi?? sposobów na lepsze 5G. Kluczowe trendy konsumenckie wp?ywaj?ce na wdro?enie 5G” pokazuje, ?e wy?sze zadowolenie z wydajno?ci sieci 5G oznacza, ?e u?ytkownicy 5G s? bardziej sk?onni do polecania swoich operatorów komórkowych, ale oczekuj? równie? bardziej innowacyjnych us?ug.

Aplikacje i us?ugi kluczowe dla konsumentów

„Na wi?kszo?ci rynków z wdro?on? sieci? 5G widzimy, ?e u?ytkownicy technologii pi?tej generacji s? bardzo sk?onni do polecania us?ug swojego operatora telekomunikacyjnego. Ponadto, jako pierwsi u?ytkownicy nowej technologii, s? bardziej wyrozumiali i wierz?, ?e operatorzy dok?adaj? wszelkich stara?, aby rozbudowa? sie?, dlatego cierpliwie czekaj? na popraw? zasi?gu. Cierpliwo?? konsumentów ma jednak swoje granice. Podczas gdy pierwsi u?ytkownicy s? zadowoleni z szybko?ci sieci 5G, ju? teraz wyra?aj? niezadowolenie z powodu braku nowych i innowacyjnych aplikacji i us?ug w pakiecie, które w ich odczuciu by?y obiecane w marketingowej kampanii 5G”t?umaczy Jasmeet Singh Sethi, Head of ConsumerLab, Ericsson Research.

Podczas gdy u?ytkownicy 5G wydaj? si? by? zadowoleni z szybko?ci sieci, 70% jest niezadowolonych z niewielkiej liczby innowacyjnych aplikacji i us?ug do??czanych do planów 5G. Operatorzy powinni proponowa? ekskluzywne tre?ci i us?ugi, które mog?yby odró?ni? korzystanie z 5G od 4G oraz promowa? poczucie nowo?ci i ekskluzywno?ci.

20% u?ytkowników 5G zmniejszy?o korzystanie z Wi-Fi

W pandemii, kiedy wykorzystanie szerokopasmowego dost?pu do internetu w domu jest rekordowo wysokie, konsumenci polegaj? na ??czno?ci komórkowej 5G jako na rezerwowej us?udze w przypadku problemów z wydajno?ci? domowej sieci Wi-Fi. Dlatego te? zasi?g 5G w pomieszczeniach, w domu oraz miejscach publicznych, takich jak centra handlowe, jest dla konsumentów wa?niejszy ni? pr?dko?ci 5G, a nawet czas pracy baterii smartfonu. ?rednio jeden na pi?ciu u?ytkowników przechodz?cych na 5G zmniejszy? wykorzystanie sieci Wi-Fi w domu i innych miejscach. Na rynkach gdzie wi?kszy odsetek u?ytkowników 5G korzysta z planów nielimitowanych, 22% abonentów zmniejszy?o wykorzystanie Wi-Fi w domu, a 10% twierdzi, ?e w ogóle przesta?o korzysta? z Wi-Fi na smartfonach po przej?ciu na sie? 5G.

U?ytkownicy 5G ch?tniej korzystaj? z us?ug cyfrowych o wysokiej przepustowo?ci ni? u?ytkownicy 4G. Nie tylko sp?dzaj? dwie godziny tygodniowo wi?cej na strumieniowym przesy?aniu mobilnego wideo o wysokiej rozdzielczo?ci, ale tak?e zacz?li korzysta? z aplikacji wideo o rozszerzonym zakresie, np. obejmuj?cych strumieniowe przesy?anie tre?ci wideo 360 stopni. Poniewa? wi?cej czasu sp?dzaj? u?ywaj?c aplikacji wymagaj?cych du?ej przepustowo?ci, zu?ywaj? miesi?cznie 2,5-krotnie wi?cej danych w porównaniu z u?ytkownikami 4G.

„Interesuj?cy jest fakt, ?e chocia? zestawy okularów wirtualnej rzeczywisto?ci (VR) z obs?ug? 5G nie s? jeszcze szeroko dost?pne na rynku i wi?kszo?? konsumentów przy ich u?yciu korzysta z sieci Wi-Fi, to u?ytkownicy 5G ju? teraz po?wi?caj? wi?cej czasu na tre?ci VR w porównaniu z u?ytkownikami 4G. Immersyjne wideo, obejmuj?ce AR i VR, stanowi obecnie 20% ca?kowitego czasu sp?dzanego przez konsumentów 5G na korzystaniu z us?ug cyfrowych”mówi Jasmeet Singh Sethi, ekspert firmy Ericsson.

Polska u progu 5G

Polska jest ju? na drodze do upowszechnienia komunikacji w sieciach 5G, które dzi?ki du?ej przepustowo?ci ??cza i praktycznie zerowym opó?nieniom otworz? nowe mo?liwo?ci dla gospodarki. Sprz?t firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G ju? od 2015 roku. Jest to mo?liwe dzi?ki aktualizacji do 5G za pomoc? zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na ca?ym ?wiecie wys?anych zosta?o ponad 5 milionów anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, ?e do 2025 r. kraje cz?onkowskie b?d? posiada? szerokie pokrycie sieci? 5G.

Polska wnosi du?y wk?ad w budow? sieci pi?tej generacji dzi?ki in?ynierom R&D firmy Ericsson w Krakowie i ?odzi oraz produkcji urz?dze? 5G w Tczewie. 5G w Europie mo?e by? budowana na bazie komponentów i rozwi?za? „Made in Poland”. Ericsson w Polsce razem z ?ódzk? Specjaln? Stref? Ekonomiczn? i Politechnik? ?ódzk? wspó?pracuje ze ?rodowiskiem akademickim, start-upami, przedsi?biorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umo?liwi? pierwszym bran?om w Polsce wdro?enie nowych produktów i us?ug opartych na technologii 5G.

Pe?en raport Ericsson ConsumerLab jest dost?pny na stronie: https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/consumerlab/reports/five-ways-to-a-better-5g

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit