ESG, czyli wdra?anie strategii i rozwi?za? zwi?zanych ze ?rodowiskiem naturalnym, spo?ecze?stwem oraz troska o ?ad korporacyjny, jest dzi? dla firm spraw? kluczow?. Kadra zarz?dzaj?ca potrzebuje obecnie dobrych sposobów planowania, zarz?dzania i oceny swoich inwestycji w bardziej zrównowa?onym, sprawiedliwym i etycznym ?wiecie.
Dzi? to nie agencje ratingowe i potencjalni inwestorzy, ale przede wszystkim pracownicy, potencjalni wspó?pracownicy oraz klienci i firmy partnerskie oczekuj? od firmy odpowiedzialnego i zrównowa?onego dzia?ania. W tym kontek?cie realizowanie celów ESG nale?y do priorytetów firm. Pomaga im w tym wdra?anie rozwi?za? IT – Maciej Ostrowski — dyrektor ds. sprzeda?y, odpowiedzialnym za rozwój i dzia?alno?ci firmy w Polsce.
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie ServiceNow przez ThoughtLab pokazuj?, ?e mo?na realizowa? cele zrównowa?onego rozwoju i sprawiedliwo?ci spo?ecznej bez po?wi?cania wyników finansowych. A nawet wi?cej – ?e w?a?ciwe strategie ESG mog? organizacjom przynie?? realne korzy?ci finansowe i biznesowe. W badaniu realizowanym na zlecenie firmy ServiceNow wzi??o udzia? ponad 1000 przedstawicieli kadry zarz?dzaj?cej w firmach reprezentuj?cych ró?ne bran?e, takie jak przemys?, telekomunikacja, s?u?ba zdrowia, us?ugi finansowe i sektor publiczny. Uczestnicy byli oceniani wed?ug nast?puj?cych kryteriów: czy opracowali wizj?, strategi? i bud?et ESG; czy przekazywali swoj? strategi? interesariuszom; czy opracowywali wska?niki do ?ledzenia post?pów; czy korzystali z technologii wspieraj?cej realizacj? celów ESG. Na podstawie udzielonych odpowiedzi ankietowani zostali podzieleni na pocz?tkuj?cych, ?redniozaawansowanych i liderów na krzywej dojrza?o?ci ESG.
Co daje pod??anie za ESG?
A? 64% ankietowanych mened?erów twierdzi, ?e ich programy ESG pomagaj? im przyci?ga? i zatrzymywa? talenty oraz osi?ga? lepsze wyniki finansowe. Prawie po?owa dyrektorów stwierdzi?a, ?e osi?gni?cie zrównowa?onego rozwoju i podobnych celów sprawi?o, ?e ich firmy sta?y si? bardziej innowacyjne. Zwi?kszy? si? równie? wzrost przychodów i warto?? marki dla akcjonariuszy.
Jak polskie firmy my?l? o ESG?
61% stwierdzi?o, ?e innowacje cyfrowe s? kluczem do realizacji celów ESG, a ponad po?owa, ?e ??ESG jest najwy?szym priorytetem dla kierownictwa wy?szego szczebla i zarz?du. Wi?kszo?? ankietowanych dyrektorów koncentruje si? na zrównowa?eniu ?rodowiskowym w ESG. Pocz?tkuj?cy s? szczególnie zainteresowani redukcj? emisji dwutlenku w?gla. Kwestie ?rodowiskowe s? ?ci?le powi?zane z kwestiami spo?ecznymi w programach liderów. Z kolei ponad po?owa firm poinformowa?a, ?e skupia si? na zapewnianiu pracownikom mo?liwo?ci kszta?cenia i podnoszenia kwalifikacji, przyjmowaniu bardziej etycznych standardów biznesowych i zapewnianiu lepszych warunków pracy. Jednocze?nie a? 60% liderów CX stwierdzi?o, ?e nie mo?e znale?? wystarczaj?co wykwalifikowanych talentów.
Jak organizacje inwestuj? w ESG?
Badanie pokaza?o ponadto, na jakie jeszcze czynniki zwracaj? uwag? liderzy. A? 77% z nich inwestuje w zapewnienie wi?kszego bezpiecze?stwa i prywatno?? danych w porównaniu z 47% osobami ?redniozaawansowanymi i pocz?tkuj?cymi. Blisko 61% liderów pracuje nad stworzeniem kultury korporacyjnej wspieraj?cej ESG, podczas gdy w?ród nieliderów jest to 34%. Na popraw? standardów BHP w firmach zwraca uwag? 44% i tylko 20% osób nieb?d?cych liderami. Liderzy przyk?adaj? wag? do podnoszenia energooszcz?dno?ci w zak?adach i biurach (39%) oraz do gospodarki obiegu zamkni?tego (47%). W?ród ?redniozaawansowanych i pocz?tkuj?cych jest to odpowiednio 23% i 26%.
To oznacza, ?e ochrona danych i prywatno?ci u?ytkowników jest najwidoczniej kluczow? cz??ci? zgodno?ci rz?dowej i regulacyjnej (to „G” w skrócie ESG: E – ?rodowisko od ang. Environmental, S – spo?eczna odpowiedzialno?? od Social Responsibility i G – ?ad korporacyjny od Corporate Governance).
Liderzy i maruderzy ESG
Liderem w osi?ganiu celów ESG jest przemys? wytwórczy – tymczasem sektor publiczny i telekomunikacja s? najmniej zaawansowane. Ponadto wi?ksze firmy w swoich sektorach s? bardziej dojrza?e ni? mniejsze. Wi?kszo?? firm znajduje si? po?rodku, co wskazuje, ?e firmy ze wszystkich bran? robi? post?py w zakresie ESG, ale maj? jeszcze du?o do zrobienia.
Wi?kszo?? uczestników badania zgodzi?a si?, ?e opracowanie i realizacja celów ESG wymaga szybkiego dost?pu do dok?adnych danych. To z tego powodu organizacje stawiaj? na pierwszym miejscu bezpiecze?stwo danych oraz zaawansowane narz?dzia do zarz?dzania danymi i analizy. Osi?gni?cie zerowej emisji dwutlenku w?gla netto jest kolejnym g?ównym celem we wszystkich ankietowanych bran?ach, podobnie jak zatrudnianie i utrzymywanie talentów potrzebnych do osi?gni?cia celów ESG.
Pe?ne badanie mo?na pobra? TUTAJ.