ESG w strategiach biznesowych: 4 na 10 firm w Polsce planuje rozwój kompetencji

Klaudia Ciesielska
4 Min
?ród?o: Freepik

Polskie przedsi?biorstwa coraz bardziej koncentruj? si? na rozwoju kompetencji zwi?zanych z ESG (Environmental, Social, Governance), co staje si? jednym z kluczowych elementów ich strategii biznesowych. Z danych ManpowerGroup wynika, ?e 4 na 10 firm w Polsce planuje inwestowa? w szkolenia pracowników w zakresie ESG w najbli?szym roku, aby sprosta? rosn?cym wymaganiom rynku, inwestorów, a tak?e konsumentów.

ESG jako klucz do konkurencyjno?ci

Rosn?ce zainteresowanie ESG w polskich firmach nie jest przypadkowe. Przedsi?biorstwa s? pod coraz wi?ksz? presj? ze strony klientów, inwestorów, a tak?e pracowników, którzy coraz cz??ciej wymagaj? od swoich pracodawców dzia?a? zgodnych z zasadami zrównowa?onego rozwoju. Dodatkowo zbli?aj?ce si? wymogi dotycz?ce raportowania ESG nak?adaj? na firmy obowi?zek dok?adnego dokumentowania swoich dzia?a? w zakresie ochrony ?rodowiska, odpowiedzialno?ci spo?ecznej i zarz?dzania.

Jak wynika z analizy ManpowerGroup, pracodawcy nie tylko chc? podnosi? kwalifikacje swoich obecnych pracowników (39% ankietowanych), ale równie? planuj? rekrutowa? nowych specjalistów w tej dziedzinie (34%). Cz??? firm zamierza korzysta? ze wsparcia zewn?trznych konsultantów (24%) w celu opracowania i wdro?enia skutecznych strategii ESG.

Luiza Luranc Jaworek, dyrektorka sprzeda?y w ManpowerGroup, podkre?la, ?e dynamicznie zmieniaj?cy si? rynek wymaga od firm elastyczno?ci oraz gotowo?ci do szybkiej adaptacji. „Dedykowane szkolenia i inwestycje w zespo?y to skuteczne metody na doskonalenie organizacji, które jednocze?nie otwieraj? nowe mo?liwo?ci dla pracowników. ESG to obszar, który daje szanse na rozwój zarówno firmom, jak i ich pracownikom, co jest jedn? z najwa?niejszych potrzeb zg?aszanych przez zatrudnionych” – dodaje.

Ró?nice w podej?ciu zale?ne od wielko?ci firmy

Priorytet inwestycji w ESG ró?ni si? w zale?no?ci od wielko?ci organizacji. Mniejsze firmy, zatrudniaj?ce do 249 pracowników, najcz??ciej koncentruj? si? na podnoszeniu kwalifikacji i szkoleniach wewn?trznych zespo?ów. Z kolei wi?ksze organizacje, zatrudniaj?ce od 250 do nawet 5000 osób, cz??ciej stawiaj? na pozyskiwanie nowych talentów z rynku, odpowiedzialnych za wdra?anie inicjatyw ESG.

Mikroprzedsi?biorstwa, jak wynika z bada? ManpowerGroup, w wielu przypadkach ju? posiadaj? pracowników przygotowanych do realizacji celów ESG. Mo?e to wynika? z ich zdolno?ci do wielozadaniowo?ci i elastyczno?ci, które cz?sto s? niezb?dne w mniejszych firmach. Tymczasem wi?ksze organizacje, które maj? bardziej z?o?one struktury, cz??ciej decyduj? si? na tworzenie nowych stanowisk oraz korzystanie z zewn?trznych konsultantów, aby sprosta? wyzwaniom raportowania ESG – 24% firm deklaruje ch?? skorzystania z ich pomocy.

ESG jako obszar rozwoju zawodowego

Dla wielu pracowników i osób poszukuj?cych pracy, ESG otwiera nowe mo?liwo?ci rozwoju kariery. Wiele firm nie posiada jeszcze wystarczaj?cej wiedzy i do?wiadczenia w zakresie ESG, co stwarza przestrze? dla ekspertów i osób gotowych do przekwalifikowania si? w tym obszarze. Jak wskazuje ekspertka ManpowerGroup, inwestycje w szkolenia w zakresie ESG nie tylko przygotowuj? firmy na nowe wyzwania, ale równie? odpowiadaj? na potrzeb? rozwoju zawodowego pracowników.

ESG w Polsce staje si? nie tylko odpowiedzi? na wymogi regulacyjne, ale tak?e istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej. Polskie firmy, zw?aszcza te mniejsze, stawiaj? na rozwój wewn?trznych kompetencji, podczas gdy wi?ksze organizacje poszukuj? talentów i korzystaj? z zewn?trznego wsparcia. Niezale?nie od wielko?ci, priorytetem dla wszystkich staje si? zrównowa?ony rozwój, który nie tylko odpowiada na zmiany rynkowe, ale tak?e daje impuls do d?ugofalowego rozwoju zawodowego i biznesowego.

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit