Etykiety RFID i technologia RFID od podstaw

Newsroom BrandsIT
5 Min

RFID to akronim pochodz?cy od angielskich s?ów Radio-Frequency Identification. Genialna w swej prostocie technologia RFID wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji i ?ledzenia ró?nych obiektów. Jej obecno?? widoczna jest wsz?dzie. U?ywa si? jej powszechnie do znakowania i identyfikacji towarów, ale znajduje zastosowanie równie? w wielu innych, nieoczywistych obszarach – RFID wykorzystuje si?  m. in. do ?ledzenia po?o?enia pojazdów, zwierz?t domowych, a nawet pacjentów z chorob? Alzheimera.

RFID co to w?a?ciwie jest?

RFID powsta?o na podstawie wprowadzonych w latach II wojny ?wiatowej – w zwi?zku z pojawieniem si? radaru – systemów IFF (Identification Friend or Foe – swój czy obcy). S?u?y?y one g?ównie do identyfikacji obiektów w lotnictwie. Obecnie typowy system RFID sk?ada si? z czytnika i transpondera (nazywanego tak?e znacznikiem lub tagiem). Fale radiowe przesy?aj? dane ze znacznika do czytnika oraz zasilaj? elektroniczny uk?ad (etykieta RFID).

Poniewa? technologia  RFID wykorzystuje fale radiowe do wysy?ania i odbierania informacji, to zarówno znaczniki, jak i czytniki potrzebuj? do dzia?ania anteny. Tym samym etykiety RFID sk?adaj? si? z miniaturowego chipa i anteny. Te dwa elementy s? wspólne dla wszystkich tagów RFID, ale tagi RFID ró?ni? si? znacznie pod wzgl?dem wielko?ci, kszta?tu i wygl?du. Mog? to by? karty, ?etony, opaski, etykiety itp. Tagi RFID przybieraj? dowoln? form? w zale?no?ci od tego, do czego maj? by? u?ywane.

Odczyt tagów umo?liwiaj? terminale r?czne lub czytniki stacjonarne obecne na rynku w postaci m.in. urz?dze? biurkowych, bramek, czy tuneli. W przypadku tagów NFC na odczyt tagów pozwalaj? tak?e smartfony, coraz cz??ciej standardowo wyposa?ane w czytnik NFC. Ponadto etykiety RFID mog? by? zadrukowane i zakodowane przy wykorzystaniu typowych drukarek termotransferowych.

RFID wokó? nas

Nawet je?li nie jeste?my tego ?wiadomi, z technologi? RFID stykamy si? na co dzie?. Dlaczego? Poniewa? RFID  idealnie si? sprawdza w ?wiecie, w którym wszystko jest coraz bardziej zdigitalizowane. Chipy RFID znajduj? si? wewn?trz identyfikatorów, aby zwi?kszy? bezpiecze?stwo i u?atwi? kontrol? osób na obszarach o ograniczonym dost?pie. Systemy RFID znajduj? bardzo szerokie stosowanie w logistyce i obrocie towarów. Etykiety RFID umieszczane na przedmiotach pozwalaj? na sta?y dost?p do informacji o produktach i ich skuteczne ?ledzenie – od momentu wysy?ki od producenta, a? do zakupu przez klienta. Coraz wi?cej kart kredytowych i debetowych ma wbudowane chipy RFID, aby zapewni? lepszy i bezpieczniejszy system p?atno?ci.

Technologia RFID pozwala nadawa? obiektom i istotom w ?wiecie rzeczywistym „to?samo?? cyfrow?”. Poniewa? wszystko staje si? bardziej zautomatyzowane, etykiety RFID to jedyny skuteczny sposób, aby upewni? si?, ?e wiemy, gdzie dany obiekt jest i co si? z nim dzieje.

Etykiety RFID – nieograniczone mo?liwo?ci

Istniej? dwa ró?ne typy tagów RFID: pasywny i aktywny. Powszechniej u?ywany pasywny tag RFID nie ma wewn?trznego ?ród?a zasilania – jest zasilany w momencie gdy wchodzi w kontakt z innym urz?dzeniem, takim jak czytnik chipów RFID. Czytnik wysy?a fale radiowe do pasywnego znacznika RFID, który zasila go i odczytuje informacje na tagu. Etykiety RFID mog? dzi?ki temu funkcjonowa? przez d?ugie lata. Odczytanie zasi?gu jest mo?liwe z odleg?o?ci od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Wszystko zale?y od indywidualnych potrzeb – etykiety RFID to rozwi?zania, które mo?na dopasowa? do wielko?ci projektu czy za?o?e? funkcjonalnych.

Co konkretnie umo?liwiaj? etykiety RFID? – „Technologia RFID pozwala naprawd? na wiele. Umo?liwia m.in. jednoczesny odczyt wielu znaczników, co sprawia, ?e aktualizowanie faktycznych stanów magazynowych mo?na przeprowadza? na koniec dnia, a nawet zmiany. Etykiety RFID umo?liwiaj? odczyt nawet je?li tag znajduje si? wewn?trz opakowania, czy obudowy, co oznacza, ?e tagów nie trzeba umieszcza? w widocznym miejscu, ani ustawia? przedmiotów w okre?lony sposób” – wylicza Dariusz J. Kawecki, ekspert Etisoft.  – „Tego wszystkiego z pewno?ci? nie uda nam si? zrobi? z raz wydrukowanym kodem kreskowym” – podsumowuje.

Jednym z czynników nap?dzaj?cych popyt na RFID jest wielokana?owa sprzeda? detaliczna. Rosn?cy rynek e-commerce i m-commerce wymagaj? doskonalszego ?ledzenia i zarz?dzania zapasami ni? kiedykolwiek wcze?niej. Technologia RFID stanowi na t? potrzeb? rynku najlepsz? odpowied?.

Udostępnij